Last update: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (24.09.2020)
Předmět Školní pozorování a pokusy - buněčná biologie, genetika a mikrobiologie nabízí studentům praktická laboratorní cvičení vhodná pro zařazení do výuky přírodopisu a biologie na ZŠ i SŠ zaměřená na dané biologické obory.
Po absolvování předmětu získají studenti sadu názorných námětů biologických úloh, které budou moci sami využít při své další praxi na základních a středních školách a to včetně námětů a kompetencí potřebných pro vedení distanční online výuky. Jednotlivá cvičení jsou koncipována ve spolupráci KUDBi s odbornými katedrami biologické sekce, nabídnou tak studentům učitelství vhled do problematiky jednotlivých cvičení jak po odborné stránce, tak i didaktické stránce. Probírána bude vhodnost různých použitých metod a pojetí praktické výuky.
V rámci předmětu jsou používány anglicky psané odborné a popularizační materiály.
Součástí cvičení bude i metodika (představení vlastní úlohu, upozornění na možná úskalí související s praxí základních a středních škol a návrh možného zařazení v rámci vzdělávacího oboru přírodopis/biologie); v praktické části studenti cvičení sami absolvují, čímž získají konkrétní zkušenost s danou úlohou. Studenti samostantě nebo ve dvojicích připraví a odučí "mikrovyučování".
Last update: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (07.06.2023)
Literature -
This course has only Czech version.
Last update: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (24.09.2020)
Janderová B., Zikánová B. Náměty pro laboratorní cvičení z biologie (1) - mikrobiologie (1. část). Biologie, Chemie, Zeměpis, 9/00, 66-69.
Pavelková J., Zikánová B. Náměty praktických cvičení s využitím mikroorganismů (2). Biologie, Chemie, Zeměpis, 13/04, 122-126.
Roubalíková L. Hygiena dutiny ústní I., 2007, Praktické lékárenství, 1:38
Roubalíková L. Hygiena dutiny ústní II., 2007, Medicína pro praxi, 4:177-179
Johann, L. I., Rusk, F. K., Reiss, M. J., & Groß, J. (2022). Upper secondary students’ thinking pathways in cell membrane biology–an evidence-based development and evaluation of learning activities using the Model of Educational Reconstruction. Journal of Biological Education, 1-22.
Michael, J., & Modell, H. (2019). A conceptual framework for the core concept of “cell membrane”. Advances in Physiology Education, 43(3), 373-377.
Last update: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (07.06.2023)
Requirements to the exam -
This course has only Czech version.
Last update: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (24.09.2020)
Aktivní účast na praktických cvičeních; maximálně dvě absence.
V případě vynucené on-line výuky neplatí výše uvedené a požadavky pro udělení zápočtu jsou následující: účast na online konferencích v čase rozvrhované výuky (absence viz výše), vypracování zadaných praktických úkolů ke každému cvičení (maximálně dvě vynechané) včetně odevzdání (nafocení apod.) výsledků. Vypracování návrhu na online vedené praktické cvičení z biologie a jeho odučení v rámci mikrovyučování a odevzdání na online platformě.
Last update: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (12.06.2023)
Syllabus - Czech
Celý předmět je zaměřen na praktickou práci s biologickým materiálem, ať už rostlinného, živočišného, či jiného původu (makroskopisky i mikroskopicky včetně LED-fluorescenční mikroskopie). V závislosti na sezónní dostupnosti materiálu jsou realizovány úlohy následujících typů:
Antibakteriální účinky zubní pasty - seznámení se s jednotlivými složkami zubní pasty a jejich účinky. Porovnání účinnosti různých druhů zubních past co do zabíjení bakterií na kultuře Bacillus subtilis (kterou lze snadno získat);
Fermentace. Teorie i ukázka využití fermentace v praxi s ochutnávkou. Důkazy proběhnutí fermentace. Barvení a pozorování bakterií mléčného kvašení. Co se dá pozorovat a měřit na droždí;
Důkaz škrobu v listech, pokusy na téma fotosyntéza;
Aktivita enzymů;
Mikroskopické preparáty živočišných tkání – pozorování a porovnání snadno dostupných tkání (svalová, krycí, nervová, pojivová) z hlediska morfologie a funkce;
Osmóza - na příkladu gumových medvídků, brambor, agaru s fenolftaleinem, základní měření a výpočty;
Mitóza v buňkách kořenové špičky cibule;
Evoluce - vznik života; Evoluční psychologie a teorie her (herní aktivity typu Vězňovo dilema); evoluce člověka;
Hry na téma dědičnost, centrální dogma molekulární biologie
Jedno setkání může být realizováno distanční formou s cílem zprostředkovat studentům praktickou zkušenost se specifickými didaktickými aspekty školního pokusu a pozorování v podmínkách distanční výuky (online simulace, mikroskopování apod.).
Last update: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (07.06.2023)