3rd year, summer chemistry,
The subject education is realized as a three-hour block of lecture and exercise. Every theme is generally characterised during the lecture, and then concretized using tables, graphs, schemes and samples of generally used materials - educational standards and programmes, curricula and chemistry teaching plans, both local and foreign textbooks, various materials and tools for teaching general chemistry. During the exercise, the students have the possibility to work with given materials and tools and to solve set tasks accordingly.
The course takes place in person, in case of impossibility to attend the faculty or the impossibility of full-time teaching, the course will take place in the online environment ZOOM.
It is necessary to log in to the ZOOM platform with a faculty/university e-mail and a faculty/university login!
Last update: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (11.10.2020)
Předmět pro první ročníky programu učitelství chemie je úvodním didaktickým předmětem. Věnuje se tématům, která jsou pro výuku přírodovědného předmětu typická, nebo která jsou v posledních letech aktuální. Výuka je realizována jako dvouhodinový blok přednášky a cvičení. Dále studenti průběžně připravují krátkou ukázku mikrovýstupu, který představí v závěru semestru.
Kurz probíhá prezenčně, v případě nemožnosti navštěvovat fakultu či znemožnění prezenční výuky bude kurz probíhat v on-line, které vyučující dohodnou se studenty.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (17.02.2024)
Literature -
Čtrnáctová, H.: Problem Tasks in Chemistry. Karolinum, Praha 1998. Čipera, J.: Discussions about Didactics of Chemistry I. Karolinum, Praha 2000. Čipera, J.: Discussions about Didactics of Chemistry II. Karolinum, Praha 2001. Catalog of Requirements for the Common Part of the Chemistry Graduation Exam. MŠMT ČR, Praha 2000. Collection of Problems for the Common Part of the Chemistry Graduation Exam. Tauris, Praha 2001. Frame Educational Programmes for Grammar Schools and Secondary Vocational Schools. MŠMT ČR, Praha 2006-2010. Textbooks, workbooks and Collection of Chemistry Problems for Grammar Schools and Secondary Vocational Schools.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (27.10.2019)
Katolog požadavků ke společné části maturitní zkoušky z chemie. MŠMT ČR, Praha 2000. Sbírka úloh ke společné části maturitní zkoušky z chemie. Tauris, Praha 2001. Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia a střední odborné školy. MŠMT ČR, Praha 2006-2010, 2022. Učebnice, pracovní sešity a sbírky úloh z chemie pro gymnázia a střední odborné školy.
Čtrnáctová, H.: Učební úlohy v chemii. Karolinum, Praha 1998. Čipera, J.: Rozpravy o didaktice chemie I. Karolinum, Praha 2000. Čipera, J.: Rozpravy o didaktice chemie II. Karolinum, Praha 2001.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (17.02.2024)
Requirements to the exam -
General Questions of Chemical Education ends with credit. To gain the credit, the student has to be present at 80% of lessons,to be active at the seminars, and to have a micro-scene on a specific theme.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (27.10.2019)
Předmět Obecné otázky chemického vzdělávání je uzavřen zápočtem. K získání zápočtu je požadována 80% účast ve výuce, aktivita v rámci seminářů a mikrovýstup na zvolené téma.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (17.02.2024)
Syllabus -
3rd year, summer chemistry, lec. 30 hours, sem. 30 hours
ECTS credits
Acquirement of the didactics knowledges, how to manage and supervise the process of the general chemistry education during the high school attendance. Is based on the on the aims of the general chemistry education, written in the educational directions and other paedagogical skills, i.e. in the standarts, evaluation criteria of the education, textbooks, school educational experiments, tutorial computer programs. Part of the educational plan is the acquirement of the simplified metodology of the chemistry didactics - the selection and the structuralization of the subject, relationship of the theoretical and empirical cognitive processes, the choice of the problem complexity, the basic of the autoregulation of the subject acquirement and so on.
References:
Raymond Chang : Chemistry,Mc Graw - Hill, New York.fourth Edition, 1991
Čipera Jan : Didaktika obecné chemie, UK, Praha 1990
Last update: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (21.04.2017)
Historie a současnost výuky chemie v ČR a v zahraničí
Výuka chemie na základních a středních školách
Učivo chemie a učebnice chemie, Výběr a uspořádání učiva
Metody a formy výuky chemie
Prostředky pro výuku chemie
Použití didaktické techniky ve výuce chemie: stereoskopické pomůcky
Výuka biochemie názorně: vizualizace biomolekul
Chemický experiment
Přírodovědná gramotnost jako obecný přístup k výuce přírodních věd a její vazba na kurikulární dokumenty
Přínosy různých technik výuky a učení se k rozvoji přírodovědné gramotnosti (přírodovědného vzdělání)
Koncept udržitelného rozvoje v rámci formálního a neformálního vzdělávání
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (17.02.2024)
Learning outcomes -
In the General Aspects of Chemical Education course, students are expected to achieve the following learning outcomes:
Understand the basic principles of chemical education
Students should gain an understanding of the basic principles and theories of chemical education, including the history, goals, and direction of modern chemistry education
2. Ability to identify and develop key competencies for teaching chemistry
Students distinguish what key competencies (e.g., professional, pedagogical, didactic, and personal) are needed for effective chemistry teaching at different levels of education.
They understand the need to develop competences in their future students.
3.Knowledge of didactic methods and practices in teaching chemistry
Students are familiar with a variety of teaching methods and techniques specific to chemistry, including demonstrations, laboratory exercises, project-based learning, problem-based learning, and other innovative approaches.
Students select the appropriate method for the specific learning objective and learning situation in their microteaching.
4. Working with didactic tools and technologies
Students become familiar with a variety of tools for teaching chemistry, including traditional and modern tools such as simulations and digital learning resources.
5. Awareness of curriculum documents
Students apply their knowledge of the structure of curriculum documents such as the Framework Curriculum (FCP) and the School Curriculum (SCP) to practical situations
6. Development of evaluation and feedback skills
Students demonstrate knowledge of assessing student performance in chemistry.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.09.2024)
V kurzuObecné otázky chemického vzdělávání mají studenti dosáhnout následujících výsledků učení:
Studenti se orientují v základních principech a teoriích chemického vzdělávání, včetně historie, cílů a směřování moderní výuky chemie.
2. Schopnost identifikovat a rozvíjet klíčové kompetence pro výuku chemie
Studenti rozlišují, jaké klíčové kompetence (např. odborné, pedagogické, didaktické a osobnostní) jsou potřebné pro efektivní výuku chemie na různých úrovních vzdělávání.
Měli mají základní představu o nutnosti rozvíjení kompetencí u svých budoucích žáků.
3. Znalost didaktických metod a postupů ve výuce chemie
Studenti se orientují v různých výukových metodách a technikách specifických pro chemii, včetně demonstrací, laboratorních cvičení, projektového vyučování, problémově orientovaného učení a dalších inovativních přístupů.
Studenti vybírají vhodnou metodu pro konkrétní výukový cíl a učební situaci ve své mikrovýuce.
4. Práce s didaktickými pomůckami a technologiemi
Studenti se orientují v různých pomůckách pro výuku chemie, včetně tradičních i moderních nástrojů, jako jsou např. simulace a digitální výukové prostředky.
5. Povědomí o kurikulárních dokumentech
Studenti aplikují poznatky o struktuře kurikulárních dokumentů, jako jsou rámcové vzdělávací programy (RVP) a školní vzdělávací programy (ŠVP) na praktické situace.
6. Rozvoj schopností hodnocení a zpětné vazby
Studenti demonstrují znalost hodnocení výkonů žáků v chemii.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.09.2024)