SubjectsSubjects(version: 957)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Chemical Education - MC280P73
Title: Vzdělávání v chemii
Czech title: Vzdělávání v chemii
Guaranteed by: Department of Chemistry Education (31-280)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Explanation: Od roku 2024/25 vyučován pouze v letním semestru.
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
Incompatibility : MC280P70
Annotation -
The aim of the course is to acquaint students with the current situation in the field of lower and higher general and vocational secondary education. The course also be focused on international and national research in the science education (PISA and TIMSS, Czech Scholl Inspectorate surveys). The course also brings the information about possible multidisciplinary approach to teaching chemistry using the concept of sustainable development.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.10.2019)
Literature -


Kalhous, Z., Obst, O.: Školní didaktika. Portál, Praha 2002.
Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího procesu k vyučovací hodině. Portál, Praha 1998.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha. 1996.
Skalková, J.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2006.

www.natur.cuni.cz www.nuov.cz
www.msmt.cz www.uiv.cz
www.vuppraha.cz www.cermat.cz

Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Requirements to the exam -
active work on seminars and elaboration of presentation with accompanying text on selected topic
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.10.2019)
Syllabus - Czech

Vzdělávání v chemii na základních a středních školách - minulost, současnost a budoucnost

Vzdělávání v chemii na základních a středních školách - alternativní způsoby výuky minulost, současnost a budoucnost

Kurikulární dokumenty pro výuku chemie na základních a středních školách - standardy vzdělávání, učební osnovy, rámcové vzdělávací programy a školní vzdělávací programy

Hodnocení výsledků výuky chemie na základních a středních školách - národní a mezinárodní hodnocení a státní maturita

Vzděkávání v chemii na středních odborných školách.

Koncept udržitelného rozvoje ve výuce chemie jako multidisciplinární přístup k výuce.

Vzdělávání v chemii na úrovni základních, středních a vysokých škol - diskuse


Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.10.2019)
Learning outcomes -

The following learning outcomes are expected of students in this course:

Describe the current general and vocational education situation in primary and secondary schools.
Interpret data from PISA and TIMSS surveys in the context of national and international educational trends.
They will evaluate the results of international research on science education (PISA and TIMSS) and analyze their implications for education policy.
They will compare the differences between education systems at the international level with a focus on science education.
They apply multidisciplinary approaches to chemistry education using the concept of sustainable development.
Discuss the importance of sustainable development in chemistry education and suggest ways to integrate this concept into educational practice.

Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html