The aim of the course is to acquaint students with the current situation in the field of lower and higher general and vocational secondary education. The course also be focused on international and national research in the science education (PISA and TIMSS, Czech Scholl Inspectorate surveys). The course also brings the information about possible multidisciplinary approach to teaching chemistry using the concept of sustainable development.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.10.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty s aktuální situací v oblasti základního a středoškolského vzdělávání, v úrovni vzdělání všeobecného i odborného. POzornost bude také zaměřena na mezinárodní výzkumy v oblasti přírodovědného vzdělávání (PISA a TIMSS). Součástí kurzu je také příklad multidisciplinárního přístupu k výuce chemie s využitím konceptu udržitelného rozvoje.
Předmět je ralizován prezenční formou, pokud to není možné, je realizován fromou distanční výuky, kdy probíhají rozvrhované lekce online v prostředí Google Meet.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (11.10.2020)
Literature -
Kalhous, Z., Obst, O.: Školní didaktika. Portál, Praha 2002. Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího procesu k vyučovací hodině. Portál, Praha 1998. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha. 1996. Skalková, J.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2006.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Literatura a internetové odkazy
Kalhous, Z., Obst, O.: Školní didaktika. Portál, Praha 2002. Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího procesu k vyučovací hodině. Portál, Praha 1998. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha. 1996. Skalková, J.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2006.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Requirements to the exam -
active work on seminars and elaboration of presentation with accompanying text on selected topic
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.10.2019)
aktivní práce na seminářích a vypracování prezentace s doprovodným textem k vybranému tématu
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.10.2019)
Syllabus - Czech
Vzdělávání v chemii na základních a středních školách - minulost, současnost a budoucnost
Vzdělávání v chemii na základních a středních školách - alternativní způsoby výuky minulost, současnost a budoucnost
Kurikulární dokumenty pro výuku chemie na základních a středních školách - standardy vzdělávání, učební osnovy, rámcové vzdělávací programy a školní vzdělávací programy
Hodnocení výsledků výuky chemie na základních a středních školách - národní a mezinárodní hodnocení a státní maturita
Vzděkávání v chemii na středních odborných školách.
Koncept udržitelného rozvoje ve výuce chemie jako multidisciplinární přístup k výuce.
Vzdělávání v chemii na úrovni základních, středních a vysokých škol - diskuse
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (26.10.2019)
Learning outcomes -
The following learning outcomes are expected of students in this course:
Describe the current general and vocational education situation in primary and secondary schools. Interpret data from PISA and TIMSS surveys in the context of national and international educational trends. They will evaluate the results of international research on science education (PISA and TIMSS) and analyze their implications for education policy. They will compare the differences between education systems at the international level with a focus on science education. They apply multidisciplinary approaches to chemistry education using the concept of sustainable development. Discuss the importance of sustainable development in chemistry education and suggest ways to integrate this concept into educational practice.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.09.2024)
V rámci tohoto kurzu jsou u studentů očekávány následující výsledky učení:
Popíší aktuální situaci ve všeobecném i odborném vzdělávání na základních a středních školách.
Interpretují data z výzkumů PISA a TIMSS v kontextu národních i mezinárodních vzdělávacích trendů.
Zhodnotí výsledky mezinárodních výzkumů v oblasti přírodovědného vzdělávání (PISA a TIMSS) a analyzují jejich dopady na vzdělávací politiku.
Porovnají rozdíly mezi vzdělávacími systémy na mezinárodní úrovni se zaměřením na přírodovědné vzdělávání.
Aplikují multidisciplinární přístupy k výuce chemie s využitím konceptu udržitelného rozvoje.
Diskutují význam udržitelného rozvoje v rámci výuky chemie a navrhují způsoby, jak začlenit tento koncept do vzdělávací praxe.
Last update: Janoušková Svatava, doc. RNDr., Ph.D. (24.09.2024)