The teaching is focused on questions of the content of the curriculum of selected thematic units of chemistry at the level of elementary and secondary education and their innovation from the point of view
the requirements of curricular pedagogical documents, the current state of development of the field of chemistry and the possibilities of application and usability of the curriculum in practice. Attention is paid to classical and new chemistry curriculum and different ways of transforming this curriculum. The course is taught as a two-hour block of lectures and seminars.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Výuka je zaměřena na otázky obsahu učiva vybraných tematických celků chemie na úrovni základního a středoškolského vzdělávání a jejich inovaci z hlediska
požadavků kurikulárních pedagogických dokumentů, současného stavu vývoje oboru chemie a možností aplikace a využitelnosti učiva v praxi. Pozornost je věnována klasickému i novému učivu chemie a různým způsobům transformace tohoto učiva. Výuka předmětu je realizována jako dvouhodinový blok přednášky a semináře.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Literature -
Čtrnáctová, H.: Problem Tasks in Chemistry. Karolinum, Praha 2009.
Čtrnáctová, H. a kol.: Overview of Chemistry for Elementary Schools. SPN a.s., Praha 2006.
Kalhous Z., Obst, O.: School Didactics. Portál, Praha 2002.
Pasch, M. a kol.: From an Educational Programme to a Lesson. Portál, Praha 2005.
Skalková, J.: General Didactics. Grada, Praha 2006.
Vacík, J. a kol.: Overview of Chemistry for Secondary Schools. SPN a.s., Praha 1999.
Frame Educational Programmes for primary and grammar schools.
Chemistry textbooks for lower and upper grammar schools.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Čtrnáctová, H.: Učební úlohy v chemii. Karolinum, Praha 2009.
Čtrnáctová, H. a kol.: Přehled chemie pro základní školy. SPN a.s., Praha 2006.
Kalhous Z., Obst, O.: Školní didaktika. Portál, Praha 2002.
Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha 2005.
Skalková, J.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2006.
Vacík, J. a kol.: Přehled středoškolské chemie. SPN a.s., Praha 1999.
Rámcové vzdělávací programy pro ZV a GV.
Učebnice pro výuku chemie na nižším a vyšším gymnáziu.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Requirements to the exam -
Contents of Chemistry Subject Matter and its Innovation ends with credit and an exam. To gain the credit, the student has to be present at 80% of lessons and to be active at the seminars. The exam requires preparation of a chemistry education theme for upper grammar schools and its presentation. The student will comment on this work during the exam and answer the teacher's question related to it.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Předmět Obsah učiva chemie a jeho inovace je uzavřen zápočtem a zkouškou. K získání zápočtu je požadována 80% účast ve výuce a aktivita v rámci seminářů. Ke zkoušce je požadováno zpracování tématu z učiva chemie a jeho prezentace. V rámci zkoušky bude tato prezentace studentem komentována a budou zodpovězeny dotazy vyučujícího, které k ní bude mít.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Syllabus -
* Schedule:
The current concept of chemistry education at primary and secondary school
Curricular pedagogical documents and their characteristics
Basic subsystems of the educational process and individual phases of teaching
Chemistry curriculum - content and scope at the elementary and secondary school level
Chemistry curriculum - sequence and structuring at primary and secondary school level
Current trends in the development of the field of chemistry and its applications
Chemistry in everyday life and practical applications
General chemistry - selected thematic units of the curriculum and their innovations
Inorganic chemistry - selected thematic units of the curriculum and their innovations
Analytical chemistry - selected thematic units of the curriculum and their innovations
Organic chemistry - selected thematic units of the curriculum and their innovations
Biochemistry - selected thematic units of the curriculum and their innovations
* Seminar work
Develop a proposal for an innovative curriculum of a selected topic in the form of a presentation or poster using appropriate teaching aids, including ICT and AI.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
* Harmonogram: Současné pojetí chemického vzdělávání na základní a střední škole Kurikulární pedagogické dokumenty a jejich charakteristika Základní subsystémy vzdělávacího procesu a jednotlivé fáze výuky Učivo chemie - obsah a rozsah na úrovni základní a střední školy Učivo chemie - posloupnost a strukturace na úrovni základní a střední školy Současné trendy ve vývoji oboru chemie a jeho aplikacích Chemie v každodenním životě a praktických aplikacích Obecná chemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace Anorganická chemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace Analytická chemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace Organická chemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace Biochemie - vybrané tematické celky učiva a jejich inovace * Seminární práce Zpracovat návrh inovovaného učiva vybraného tématu formou prezentace nebo posteru s využitím vhodných vyučovacích prostředků, včetně ICT a AI.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Learning outcomes -
Expected outputs: The student analyzes the current concept of chemistry education in primary and secondary school. The student examines curricular pedagogical documents and their characteristics. The student identifies the basic subsystems of the educational process and the different phases of teaching. The student evaluates the content and scope of the chemistry curriculum at the elementary and middle school levels. The student structures the chemistry curriculum at the elementary and middle school levels. The student observes current trends in the development of the field of chemistry and its applications. The student applies knowledge of chemistry in everyday life and practical applications. The student develops a proposal for an innovated curriculum in the form of a presentation.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Očekávané výstupy: Student analyzuje současné pojetí chemického vzdělávání na základní a střední škole. Student zkoumá kurikulární pedagogické dokumenty a jejich charakteristiku. Student identifikuje základní subsystémy vzdělávacího procesu a jednotlivé fáze výuky. Student hodnotí obsah a rozsah učiva chemie na úrovni základní a střední školy. Student sleduje současné trendy ve vývoji oboru chemie a jeho aplikacích. Student aplikuje znalosti chemie v každodenním životě a praktických aplikacích. Student inovuje vybrané tematické celky učiva obecné chemie. Student zpracovává návrh inovovaného učiva v oblasti formou prezentace.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)