On Saturday 19th October 2024 there will be a shutdown of some components of the information system. Especially the work with files in Thesis modules will be particularly unavailable. Please postpone your requests for a later time.
General guestions of chemistry education - MC280P66
3rd year, summer chemistry,
The subject education is realized as a three-hour block of lecture and exercise. Every theme is generally characterised during the lecture, and then concretized using tables, graphs, schemes and samples of generally used materials - educational standards and programmes, curricula and chemistry teaching plans, both local and foreign textbooks, various materials and tools for teaching general chemistry. During the exercise, the students have the possibility to work with given materials and tools and to solve set tasks refle
Last update: RENA (16.06.2003)
Výuka předmětu je realizována jako dvouhodinový blok přednášky a cvičení. Každé téma je v rámci přednášky obecně charakterizováno a pak konkretizováno s využitím tabulek, grafů, schémat a ukázek prakticky používaných materiálů - vzdělávacích standardů a programů, učebních osnov a učebních plánů chemie, našich i zahraničních učebnic, různých materiálů a pomůcek pro výuku obecné chemie. V rámci cvičení mají studenti možnost s danými materiály a pomůckami pracovat a řešit zadané úkoly.
Last update: RENA (16.06.2003)
Literature -
Čtrnáctová, H.: Problem Tasks in Chemistry. Karolinum, Praha 1998. Čipera, J.: Discussions about Didactics of Chemistry I. Karolinum, Praha 2000. Čipera, J.: Discussions about Didactics of Chemistry II. Karolinum, Praha 2001. Catalog of Requirements for the Common Part of the Chemistry Graduation Exam. MŠMT ČR, Praha 2000. Collection of Problems for the Common Part of the Chemistry Graduation Exam. Tauris, Praha 2001. Frame Educational Programmes for Grammar Schools and Secondary Vocational Schools. MŠMT ČR, Praha 2006-2010. Textbooks, workbooks and Collection of Chemistry Problems for Grammar Schools and Secondary Vocational Schools.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (27.10.2019)
Čtrnáctová, H.: Učební úlohy v chemii. Karolinum, Praha 1998. Čipera, J.: Rozpravy o didaktice chemie I. Karolinum, Praha 2000. Čipera, J.: Rozpravy o didaktice chemie II. Karolinum, Praha 2001. Katolog požadavků ke společné části maturitní zkoušky z chemie. MŠMT ČR, Praha 2000. Sbírka úloh ke společné části maturitní zkoušky z chemie. Tauris, Praha 2001. Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia a střední odborné školy. MŠMT ČR, Praha 2006-2010.- Učebnice, pracovní sešity a sbírky úloh z chemie pro gymnázia a střední odborné školy.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (27.10.2019)
Requirements to the exam -
General Questions of Chemical Education ends with credit. To gain the credit, the student has to be present at 80% of lessons,to be active at the seminars, and to have a micro-scene on a specific theme.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (27.10.2019)
Předmět Obecné otázky chemického vzdělávání je uzavřen zápočtem. K získání zápočtu je požadována 80% účast ve výuce, aktivita v rámci seminářů a mikrovýstup na zvolené téma.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (27.10.2019)
Syllabus -
3rd year, summer chemistry, lec. 30 hours, sem. 30 hours
ECTS credits
Acquirement of the didactics knowledges, how to manage and supervise the process of the general chemistry education during the high school attendance. Is based on the on the aims of the general chemistry education, written in the educational directions and other paedagogical skills, i.e. in the standarts, evaluation criteria of the education, textbooks, school educational experiments, tutorial computer programs. Part of the educational plan is the acquirement of the simplified metodology of the chemistry didactics - the selection and the structuralization of the subject, relationship of the theoretical and empirical cognitive processes, the choice of the problem complexity, the basic of the autoregulation of the subject acquirement and so on.
References:
Raymond Chang : Chemistry,Mc Graw - Hill, New York.fourth Edition, 1991
Čipera Jan : Didaktika obecné chemie, UK, Praha 1990
Last update: RENA (16.06.2003)
Historie a současnost výuky chemie v ČR a v zahraničí
Základní pedagogické dokumenty pro výuku chemie
Výuka obecné chemie na středních školách
Učivo obecné chemie v učebnicích chemie
Výběr a uspořádání učiva obecné chemie
Rozdílné úrovně osvojení učiva obecné chemie na střední škole
Metody a formy výuky obecné chemie
Prostředky pro výuku obecné chemie
Použití didaktické techniky ve výuce obecné chemie
Učební úlohy - tvorba a použití ve výuce obecné chemie
Metody hodnocení a klasifikace ve výuce obecné chemie
Teorie a praxe výuky obecné chemie - hodnocení pedagogické praxe