On Saturday 19th October 2024 there will be a shutdown of some components of the information system. Especially the work with files in Thesis modules will be particularly unavailable. Please postpone your requests for a later time.
Education in Chemistry - distance learning - MC280P64A
This lecture deals not only with theoretical basis of distance learning but also with its applications.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (20.04.2011)
Přednáška a cvičení Distanční vzdělávání v chemii si klade za cíl nejen vytvořit teoretické základy v problematice současného fenoménu, ale také umožnit studentům vhled do jednotlivých rolí v distančním vzdělávání a také praktický nácvik dovedností nutných pro tyto role.
Kurz probíhá prezenčně, v případě nemožnosti prezenční výuky bude kurz probíhat v on-line prostředí ZOOM nebo Meet.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (17.02.2022)
Literature - Czech
Květoň,K.: Základy on - line výuky a e - Learnig CESNET, ČVUT, Praha 2002 Průcha, J.; Míka, J.: Distanční studium v otázkách, CSVŠ, Praha, 2000 Zlámalová, H.: Příručka pro tutory distančního vzdělávání, VŠB-TUO, Ostrava
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (02.10.2020)
Requirements to the exam - Czech
Zápočet:
-splnění úkolů (v Moodle)
Zkouška: - praktická v Moodle (teorie + praktické úlohy) v rozsahu přednášek a cvičení
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
Syllabus -
1. Introduction into distance learning
2. History and types of distance learning
3. Advantages and disadvantages of distance learning
4. Process of study in distance learning
5. Communication
6. LMS Moodle and other systems
7. Working in an online course
8. Creation and administration of a course 1
9. Creation and administration of a course 2
10. Documents and multimedia suitable for distance learning
11. Concept and realisation of a videorecording of chemical experiment
The lecture consist also of working with LMS Moodle, a course creation, role playing (author, tutor, student) etc.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (20.04.2011)
1. Úvod do problematiky DiV 2. Historie a druhy DiV 3. Přednosti a nedostatky DiV 4. Průběh studia, vztahy mezi účastníky 5. Komunikace 6. LMS Moodle a další systémy 7. Práce v kurzu 8. Tvorba a správa kurzu 1 9. Tvorba a správa kurzu 2 10. Dokumenty a multimédia vhodná pro DiV 11. Návrh a příprava videozáznamu chemického experimentu Součástí je také studentská práce s LMS Moodle, návrh, tvorba a pilotáž kurzu, vyzkoušení si role autora, tutora i účastníka kurzu.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (02.10.2020)
Learning outcomes -
Learning outcomes:
The student will describe an introduction to distance education (DiV) and its importance in the current educational system.
The student will analyze the history and different types of DiV, including their advantages and disadvantages.
The student evaluates the advantages and disadvantages of DiV from the perspective of different groups of learners.
The student explains the process of distance learning and the relationships between participants, including the roles of tutor, facilitator and learner.
The student will explain the key aspects of effective communication in DiV.
The student will work with LMS Moodle, LMS Google Classroom and other learning management systems, including their features and capabilities.
The student engages in course work, completes assignments and actively participates in discussions.
The student designs and administers the course, applying the skills learned in previous modules.
The student creates documents and multimedia appropriate for DiV.
The student prepares a video design of a chemistry experiment to meet the needs of DiV.
The student will design activities to assess progress through distance education.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
Výsledky učení:
Student popíše úvod do problematiky distančního vzdělávání (DiV) a jeho význam v současném vzdělávacím systému.
Student analyzuje historii a různé druhy DiV, včetně jejich výhod a nevýhod.
Student hodnotí přednosti a nedostatky DiV z pohledu různých skupin účastníků vzdělávacího procesu.
Student objasní průběh distančního studia a vztahy mezi účastníky, včetně role tutora, facilitátora a studujícího.
Student vysvětlí klíčové aspekty efektivní komunikace v rámci DiV.
Student pracuje s LMS Moodle, LMS Google Classroom a dalšími systémy pro správu učení, včetně jejich funkcí a možností.
Student se zapojuje do práce v kurzu, plní úkoly a aktivně se účastní diskuzí.
Student navrhuje a spravuje kurz, přičemž aplikuje získané dovednosti z předchozích modulů.
Student vytváří dokumenty a multimédia vhodná pro DiV.
Student připraví návrh videozáznamu chemického experimentu, aby odpovídal potřebám DiV.
Student navrhne aktivity pro hodnocení postupu distančním vzděláváním.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)