The course is focused on work with modern information technologies, the use of computers and the Internet in the work of chemistry teachers. Lectures and practical exercises are intended for students of postgraduate studies of teaching combinations with chemistry. The aim of the course is to develop the students' practical skills in working with freely available programs applicable in chemistry education, with chemical databases freely available on the Internet and with software suitable for drawing and visualization of molecules. The course will be conducted as a hands-on workshop, where students will learn how to work with the discussed programs and try everything under the guidance of the teacher through a combination of frontal teaching and their own practical exercises on the computer in a ratio of about 1:2.
Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (25.09.2024)
Výuka je zaměřena na práci s moderními informačními technologiemi, na používání počítačů a internetu v práci učitelů chemie. Přednášky a praktická cvičení jsou určena studentům navazujícího studia učitelských kombinací s chemií. Cílem předmětu je rozvoj praktických dovedností studenta pro práci s volně dostupnými programy použitelnými v chemickém vzdělávání, s chemickými databázemi volně dostupnými na internetu a se SW vhodnými pro kreslení a vizualizaci molekul. Kurs je veden jako prakticky zaměřený workshop, kdy se studenti formou kombinace frontální výuky a vlastního praktického cvičení na počítači v poměru zhruba 1:2 naučí pracovat s probíranými programy a vše si pod vedením pedagoga vyzkouší.
Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (25.09.2024)
Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
- ChemSketch Tutorial (pro verzi 10.0 také v češtině) - ChemSketch Reference Manual - ChemSketch User's Guide (pro verzi 5.0 také v češtině)
Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
Requirements to the exam -
The condition for obtaining the credit is at least 80% attendance.The exam consists of a written part (midterm and final practical test) and an oral exam.
Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Podmínkou udělení zápočtu je alespoň 80% účast. Vlastní zkouška je kombinovaná a skládá se z písemné části (průběžný a závěrečný praktický test) a ústní zkoušky.
Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Syllabus -
• ACD Labs ChemSketch - basics, mode draw and structure, 3D Viewer, advanced features, OLE and import from databases • Vizualization of molecules - orbitals, small molecules and biomolecules, Discovery Studio Visualizer • Chemical databases - small molecules and drugs, biomolecules, protein data bank, VSEPR • Presentation and educational technology - dataprojectors, interactive whiteboard, vizualizer, stereoscopy - principles, important parameters, utilization in chemical education • Literature and citation manager - citation manager Zotero • Google Apps • Smart devices in chemistry education
Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
• ACD Labs ChemSketch - základy, mod draw a structure, 3D Viewer, pokročilé funkce, spolupráce s MS Office a databázemi • 3D vizualizace molekul - orbitaly, malé molekuly a biomolekuly, Discovery Studio Visualizer • Chemické databáze - malých molekul a léčiv, biomolekul, proteinová databanka, VSEPR • Grafické editory • Google dokumenty a aplikace • Chytrá zařízení ve výuce chemie
Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2023)
Learning outcomes -
- The student knows the basics of working with program ChemSketch, including the module for drawing structures and using 3D views. - The student uses advanced features of ChemSketch and can integrate the application with MS Office and chemical databases. - The student performs 3D visualization of molecules ranging from small inorganic to biomolecules using Discovery Studio Visualizer. - The student works with chemical databases, including small molecules, drugs, biomolecules, and protein databanks, including the VSEPR application for modeling molecular shapes. - The student uses graphical editors to edit and present chemical structures. - The student creates and shares documents using Google docs and apps for effective collaboration. - Student integrates smart devices into chemistry lessons to increase interactivity and engagement in the learning process.
Last update: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
- Student ovládá základy práce s programem ChemSketch, včetně modulu pro kreslení struktur a používání 3D zobrazení. - Student využívá pokročilé funkce ChemSketch a umí integrovat aplikaci s MS Office a chemickými databázemi. - Student provádí 3D vizualizaci molekul, od malých anorganických až po biomolekuly pomocí programu Discovery Studio Visualizer. - Student pracuje s chemickými databázemi, zahrnujícími malé molekuly, léčiva, biomolekuly a proteinové databanky, včetně aplikace VSEPR pro modelování tvarů molekul. - Student používá grafické editory k úpravě a prezentaci chemických struktur. - Student vytváří a sdílí dokumenty pomocí Google dokumentů a aplikací pro efektivní spolupráci. - Student integruje chytrá zařízení do výuky chemie, čímž zvyšuje interaktivitu a zapojení do procesu učení.
Last update: Šmejkal Petr, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)