Students become familiar with activating methods and forms of work in chemistry teaching both theoretically and practically. This includes, for example, excursions, escape games, didactic games, conducting a chemistry show/theater, and other activating methods.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Studenti se teoreticky a následně prakticky seznamují s aktivizačními metodami a formami práce ve výuce chemie.
Jedná se např. o exkurze, únikové hry, didaktické hry, realizace chemické show/divadla a další aktivizační metody.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (04.02.2021)
Literature -
Moderní didaktika (Robert Čapek)
Líný učitel (Robert Čapek)
Psychologie dítěte (Jean Piaget)
Tvořivost (techniky a cvičení) (Marie Königová)
Psychodidaktika (Škoda, Doulík)
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (26.08.2020)
Responzivní výuka (Harry Fletcher-Wood)
Psychologie dítěte (Jean Piaget)
Tvořivost (techniky a cvičení) (Marie Königová)
Psychodidaktika (Škoda, Doulík)
Moderní didaktika (Robert Čapek)
Líný učitel (Robert Čapek)
Last update: Distler Petr, doc. RNDr., Ph.D. (10.10.2021)
Requirements to the exam -
Credit:
80% attendance at the seminars.
Active participation in seminars.
Examination:
Presentation of one's own work – teaching chemistry with the support of activating methods and forms of work.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Zápočet:
80% prezence na konaných seminářích. Aktivní účast na seminářích
Zkouška: Prezence vlastní tvorby – výuka předmětu chemie s podporou aktivizačních metod a forem práce
Last update: Petrželová Simona, RNDr., Ph.D. (26.08.2020)
Syllabus -
Methods and Forms of Work:
Students become familiar with activating methods and forms of work in chemistry teaching both theoretically and practically. This includes, for example, excursions, escape games, didactic games, conducting a chemistry show/theater, and other activating methods.
Curriculum / Topics:
The student expands and further develops their portfolio of activating methods:
Activating Methods: C-M-I-A-R-E cycle
Critical Thinking and Methods for Its Development (RWCT): E-U-R cycle
Working with Educational Videos (e.g., silent video, one-word method, INSERT table, etc.)
Inquiry-Based Learning: Levels, 5E model
Mobile Applications
Educational Objectives and Working with Them: Bloom's taxonomy of objectives
Learning Theory
Phases of a Lesson (motivational, expository, fixation, etc.)
Formative and Summative Assessment
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Metody a formy práce: Studenti se teoreticky a následně prakticky seznamují s aktivizačními metodami a formami práce ve výuce chemie. Jedná se např. o exkurze, únikové hry, didaktické hry, realizace chemické show/divadla a další aktivizační metody.
Učivo / témata:
Student rozšíří a do větší hloubky rozvine své portfolium aktivizačních metod: Aktivizační metody: cyklus C-M-I-A-R-E Kritické myšlení a metody na jeho rozvoj (RWCT), cyklus E-U-R Práce s výukovými videi (např. němé video, metoda jedno slovo, INSERT tabulka apod.) Badatelsky orientovaná výuka, úrovně, 5E model Mobilní aplikace Výukový cíl a práce s ním, Bloomova taxonomie cílů Teorie učení Fáze vyučovací hodiny (motivační, expoziční, fixační…) Formativní, sumativní hodnocení
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (12.09.2024)
Learning outcomes -
The student...
… becomes theoretically familiar with a selected activating method based on the available literature.
… prepares a lesson segment in which they appropriately incorporate the selected activating method.
… compares and critically evaluates the selected activating methods.
… states the advantages and disadvantages of the selected activating methods in chemistry teaching.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Očekávané výstupy: Student … se na základě dostupné literatury teoreticky seznámí s vybranou aktivizační metodou. … připraví úsek VH, do kterého vhodným způsobem inkorporuje vybranou aktivizační metodu. … porovnává a kriticky hodnotí vybrané aktivizační metody. … uvede výhody a nevýhody vybraných aktivizačních metod ve výuce chemie.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)