Theory and practice of forming chemical educational tasks
Anotation: The education is aimed on basic aspects of theory and practice of creating educational tasks and making chemistry task collections. The stress is laid on both content and form of the tasks and further on different ways of using educational tasks in the education and real life.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Forma předmětu: přednáška a seminář
Vyučující: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
Anotace: Výuka je zaměřena na základní aspekty teorie a praxe vytváření učebních úloh různého typu a sestavování souborů úloh z chemie. Pozornost je zaměřena na obsahovou a formální stránku úloh a dále především na různé způsoby používání učebních úloh v praxi.
Přednáška a seminář jsou vhodné pro všechny, kteří chtějí umět sestavovat a používat učební úlohy a didaktické testy z chemie na úrovni základního a středoškolského vzdělávání.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Literature -
Čtrnáctová, H.: Problem Tasks in Chemistry. Karolinum, Praha 1998. Petty, G.: Modern Education. Portál, Praha 1996 (1. ed.), 2002 (2. ed.). Catalog of Requirements for the Common Part of the Chemistry Graduation Exam. MŠMT ČR, Praha 2000. Collection of Problems for the Common Part of the Chemistry Graduation Exam. Tauris, Praha 2001. Collection of Chemistry workbooks. Prospektrum, Praha 1994 - 2000.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Čtrnáctová, H.: Učební úlohy v chemii. Karolinum, Praha 1998. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996 (1. vydání), 2002 (2. vydání). Katolog požadavků ke společné části maturitní zkoušky z chemie. MŠMT ČR, Praha 2000. Sbírka úloh ke společné části maturitní zkoušky z chemie. Tauris, Praha 2001. Soubor pracovních sešitů z chemie. Prospektrum, Praha 1994 - 2000.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Requirements to the exam -
The subject Theory and practice of creating learning tasks in chemistry is concluded with a credit and an exam. To obtain credit, 80% participation in classes and activity within the seminars is required. The exam requires the completion of a total of 20 learning tasks from the selected topic of the chemistry curriculum (10 tasks for the learning phase and 10 tasks for verifying the learned content) and their presentation. As part of the exam, these tasks will be commented on by the student and the teacher's questions about them will be answered.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Předmět Teorie a praxe tvorby učebních úloh v chemii je uzavřen zápočtem a zkouškou. K získání zápočtu je požadována 80% účast ve výuce a aktivita v rámci seminářů. Ke zkoušce je požadováno zpracování celkem 20 učebních úloh z vybraného tématu učiva chemie (10 úloh pro fázi osvojovani učiva a 10 úloh pro ověřování osvojeneho učiva) a jejich prezentace. V rámci zkoušky bude tyto úlohy studentem komentovány a budou zodpovězeny dotazy vyučujícího, které k nim bude mít.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Syllabus -
Schedule:
1. **Introduction to chemistry didactics** - Basic concepts and meaning of learning tasks.
2. **Creating learning tasks** - Content and formal aspects of tasks; types of tasks (theoretical and practical tasks, tasks for mastering the subject matter, tasks for testing).
3. **Application in practice** - Methods of using learning tasks in teaching; case studies.
4. **Presentation of learning tasks** - Techniques for effective presentation of learning tasks.
5. **Requirements for students** - Active participation and development of 20 learning tasks for elementary or secondary school chemistry lessons.
6. **Aim of the course** - Developing skills for effective chemistry teaching through quality learning tasks.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Harmonogram:
1. **Úvod do didaktiky chemie** - Základní pojmy a význam učebních úloh. 2. **Tvorba učebních úloh** - Obsahová a formální stránka úloh; typy úloh (teoretické a praktické úlohy, úlohy k osvojování učiva, úlohy ke zkoušení). 3. **Aplikace v praxi** - Metody používání učebních úloh ve výuce; případové studie. 4. **Prezentace učebních úloh** - Techniky efektivní prezentace učebních úloh. 5. **Požadavky na studenty** - Aktivní účast a vypracování 20 učebních úloh pro základní nebo stťedoškolskou výuku chemie. 6. **Cíl kurzu**
- Rozvoj dovedností pro efektivní výuku chemie prostřednictvím kvalitních učebních úloh.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Learning outcomes -
Expected outputs: The student analyzes the basic aspects of theory and practice of creating learning tasks in chemistry. The student compiles sets of chemistry problems focusing on content and form. The student applies different ways of using learning tasks in practice. The student presents 20 learning tasks from a selected chemistry topic for upper secondary school. The student comments on his/her learning tasks and answers the teacher's questions during the exam. The student develops the competencies needed for effective chemistry instruction.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)
Očekávané výstupy: Student analyzuje základní aspekty teorie a praxe vytváření učebních úloh v chemii. Student popíše soubory úloh z chemie zaměřené na obsahovou a formální stránku. Student aplikuje různé způsoby používání učebních úloh v praxi. Student prezentuje 20 učebních úloh z vybraného tématu chemie. Student komentuje své učební úlohy a zodpovídá dotazy vyučujícího během zkoušky. Student rozvíjí kompetence potřebné pro efektivní výuku chemie.
Last update: Čtrnáctová Hana, prof. RNDr., CSc. (02.10.2024)