The course focuses on teaching high school biochemistry from the perspective of a student – a future chemistry teacher. It highlights problematic areas in the teaching of biochemistry. The course presents a wide range of didactic materials, models, and selected experiments. It integrates elements of AI into teaching and works with the Competency Framework for Graduates of Teacher Education.
The course is closely linked to the course Didactics of Organic Chemistry.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (22.09.2025)
Předmět je zaměřen na výuku středoškolské biochemie z pohledu studenta – budoucího učitele chemie. Odhaluje problematické úseky výuky biochemie. Představuje celou škálu didaktických materiálů, modelů i některých vybraných pokusů. Předmět zapojuje prvky AI do výuky a pracuje s Kompetenčním rámcem pro absolventky a absolventy učiteltví.
Předmět je úzce propojen s předmětem Didaktika organické chemie.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (22.09.2025)
Literature -
Voet - Biochemistry
www.studiumbiochemie.cz
didaktikabiochemie.natur.cuni.cz
didaktikaorganickechemie.natur.cuni.cz
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
www.studiumbiochemie.cz
didaktikabiochemie.natur.cuni.cz
Harry Fletcher-Wood - Responzivní výuka
Robert Čapek - Moderní Didaktika, Líný učitel
Carl Hendrick, Robin Macpherson - Co funguje ve školní třídě?
Paul Ginnis - Efetivní výukové nástroje pro učitele
Piaget - Psychologie dítěte
Last update: Distler Petr, doc. RNDr., Ph.D. (10.10.2021)
Requirements to the exam -
Active participation in the seminar. Continuous completion of assigned tasks. Student performance in the seminar according to the specified requirements (presentation of the overall teaching concept for a selected topic + demonstrations of active learning methods).
Attendance: 80%.
Final test.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (22.09.2025)
Aktivní účast na semináři. Průběžné vypracování zadaných úkolů. Výstup studenta ne semináři dle zadaných požadavků (prezentace celkového konceptu výuky vybraného tématu + ukázky aktivizačních metod).
Docházka 80 %.
Závěrečný Test.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (22.09.2025)
Syllabus -
Methods and Forms of Work: The course is based primarily on discussion methods and the creation of model situations from the school environment.
Content / Topics: (The methods listed below are always demonstrated on selected parts of the biochemistry curriculum.)
Learning theories (forgetting curve, attention curve, memory theories, stages of the learning process, the role of motivation, the importance of educational objectives in teaching, Bloom’s taxonomy of objectives)
The philosophy of the Lazy Teacher
Active learning methods (+ didactic cycle C.M.I.A.R.E.), the flipped classroom concept, peer learning
Working with educational videos / texts / mobile applications
Inquiry-based science education
Classroom communication – development of speech skills
Virtual teaching lesson
Problematic areas in teaching biochemistry (respiratory chain, photosynthesis) – the importance of visualization in teaching chemistry
Competency framework for graduates of teacher education – general and subject-specific
Integration of AI into chemistry teaching (advantages, disadvantages, examples of good practice, inspiration)
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (22.09.2025)
Metody a formy práce: Převažují diskuzní metody a vytváření modelů situací ze školního prostředí.
Učivo / témata:
(níže uvedené metody jsou demonstrovány vždy na vybraném úseku učiva biochemie)
Teorie učení (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, fáze VH, význam motivace, vzdělávací cíl a jeho význam ve výuce, Bloomova taxonomie cílů)
Filozofie líného učitele
Aktivizační metody (+ didakticky cyklus C.M.I.A.R.E.), Koncept převrácené třídy, Vrstevnické učení
Kritické myšlení, RWCT metody (+ didaktický cyklus E-U-R)
Práce s výukovým videem / textem / mobilními aplikacemi
Badatelsky orientovaná výuka
Komunikace ve třídě – rozvoj řečových dovedností
Virtuální vyučovací hodina
Problematické úseky ve výuce biochemie (dýchací řetězec, fotosyntéza) – význam vizualizace ve výuce chemie
Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství - obecný i specifický
Zapojení AI do výuky chemie (výhody, nevýhody, příklad dobré praxe, inspirace)
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (22.09.2025)
Learning outcomes -
The student:
applies key elements of learning theory (forgetting curve, attention curve, memory theories, motivation, educational objectives, Bloom’s taxonomy) to the teaching of biochemistry.
analyzes, evaluates, and compares selected didactic methods and their use in biochemistry.
identifies the advantages and disadvantages of selected didactic methods in biochemistry teaching.
compares the philosophy of the Lazy Teacher with other approaches to teaching.
designs a teaching concept for an entire biochemistry topic (What? – content; Why? – aims/expected outcomes; How? – choice of methods; For whom? – characteristics of students).
formulates aims and expected outcomes of individual lessons using Bloom’s taxonomy and proposes their time allocation.
connects biochemistry content with everyday life, emphasizes interdisciplinary relationships, and supplements the teaching design with appropriate laboratory activities.
integrates active learning methods (including RWCT methods) using the C-M-I-A-R-E cycle or the three-phase E-U-R cycle.
uses modern teaching tools (educational video, text, mobile applications, virtual lessons) while considering their benefits and limitations.
applies the principles of inquiry-based learning to foster students’ competences.
develops students’ communication skills through structured classroom interactions.
identifies problematic areas in the biochemistry curriculum (e.g., respiratory chain, photosynthesis) and employs visualization to make them accessible to students.
interprets and applies the Competency Framework for Graduates of Teacher Education (general and subject-specific) when preparing lessons.
assesses and evaluates the possibilities of integrating AI into chemistry teaching, discusses its advantages and disadvantages, and provides examples of good practice.
Last update: Teplá Milada, doc. RNDr., Ph.D. (22.09.2025)
Student:
aplikuje významné prvky z teorie učení (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, motivace, vzdělávací cíle, Bloomova taxonomie) do výuky biochemie.
analyzuje, hodnotí a porovnává vybrané didaktické metody a jejich využití v biochemii.
uvádí výhody a nevýhody vybraných didaktických metod ve výuce biochemie.
porovnává filozofii Líného učitele s jinými přístupy k vyučování.