|
|
|
||
Předmět je určen studentům učitelství chemie jednooborového studia. V rámci druhé pedagogické praxe provádějí studenti učitelství vlastní pedagogickou činnost, na jiné škole než v rámci první pedagogické praxe. Studentům jednooborového učitelství chemie jsou doporučovány školy s přírodovědným zaměřením, odborné chemické školy, nebo střední školy, které poskytují studentům širší nabídku přírodovědných/chemických volitelných seminářů či laboratorních cvičení.
Studenti během třech týdnů absolvují nejprve několik náslechových hodin, počítaje třídy, ve kterých budou poté vyučovat, a společně s fakultním učitelem rozebírají pedagogické a didaktické aspekty. Po aklimatizaci v dané škole student učitelství provádí vlastní pedagogickou činnost v dohodnutých třídách. Praxe obvykle probíhá u více fakultních učitelů, kteří vedou studenta při praxích tím, že s ním před výukou diskutují přípravu, pomáhají při nejasnostech, dávají zpětnou vazbu k připravené hodině, každou výuku studenta sledují a provádějí s ním poté rozbor hodiny. Prováděná pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům učitelství při osvojování si pedagogických kompetencí a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny. Druhá pedagogická praxe přináší studentům možnost zúročit zkušenosti z první pedagogické praxe, zahrnout do dalších pedagogických výstupů všechny dosud absolvované náslechy, reflexe s fakultními učiteli, garantem praxí i kolegy z ročníku. Pedagogické praxe umožňují studentům učitelství odzkoušet si různé formy a metody výuky v reálném kolektivu a s odborným vedením a odbornou zpětnou vazbou. Tyto praktické zkušenosti jsou nenahraditelné běžnou vysokoškolskou výukou. U studentů jednooborového studia učitelství chemie je kladen větší důraz na laboratorní praxi, tedy v rámci pedagogické praxe vedou více hodin laboratorních cvičení než studenti dvouoborového studia. Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (06.04.2019)
|
|
||
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002 Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (28.03.2019)
|
|
||
POŽADAVKY K ZÁPOČTU Absolvování 2 náslechů v každé ze tříd (celkem cca 4 hodiny), ve kterých potom student vyučuje 20 VH a 4 hodiny LP z chemie. Záznamy z náslechů a vlastní přípravy schválené a podepsané fakultním učitelem, doplněné hodnocením FU po odučené hodině předloží student ke kontrole vedoucí pedagogických praxí na KUDCH. Zároveň předloží vyplněné formuláře A - seznam hospitací, B - seznam odučených hodin, C - celkové hodnocení od FU, a vlastní esej - hodnocení pedagogické praxe studentem. Pedagogická praxe z chemie se koná na gymnáziích a středních školách. Zápočet bude udělen po odsouhlasení vedoucím pedagogických praxí z chemie na KUDCH v zápočtovém týdnu. Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (28.03.2019)
|
|
||
Předmět sestává z vlastní pedagogické praxe na fakultní škole a několika setkání po absolvování praxe. Souvislá pedagogická praxe v aprobačních předmětech studenta na střední škole u jednoho či více fakultních učitelů zahrnuje hospitace i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje po danou dobu v několika třídách chemii, své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi fakultního učitele a své poznatky a dojmy aplikuje do své vlastní výuky. Veškeré potřebné formuláře, požadavky a doklady pro získání nároku na zápočet za pedagogickou praxi z chemie jsou dostupné na stránkách studijního oddělení, v sekci Pedagogické praxe. Kromě vlastní pedagogické praxe na konkrétní škole absolvují studenti po praxi několik setkání s garantem praxí za chemii. Setkání po praxích sestává z několika hromadných a individuální reflexe (poznatky, dojmy, tipy a námitky), kdy během společných hodin studenti s vyučujícím/garantem diskutují jiné varianty absolvovaných laboratorních cvičení, seminářů a běžných vyučovacích hodin, s důrazem na laboratorní cvičení. Reflexe pedagogické praxe je důležitou součástí zapsaného předmětu, neboť poskytuje zpětnou vazbu pro vlastní budoucí pedagogické působení. Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (06.04.2019)
|
|
||
Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie II je nezbytné absolvovat Pedagogickou praxi z chemie I (a Náslechovou pedagogickou praxi z chemie). Koordinátorem praxí za sekci chemie je dr Eva Stratilová Urválková z KUDCH, urvalkov@natur.cuni.cz, na kterou směřujte vaše dotazy. 1. Se všemi všeobecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail: jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (28.03.2019)
|