SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
School practice II - MC280C19
Title: Pedagogická praxe z chemie II
Czech title: Pedagogická praxe z chemie II
Guaranteed by: Department of Chemistry Education (31-280)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 2 [weeks]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět je určen studentům učitelství chemie v kombinaci s dalším oborem. V rámci druhé pedagogické praxe provádějí studenti učitelství vlastní pedagogickou činnost, na jiné škole než v rámci první pedagogické praxe.
Studenti během několika, obvykle 4, týdnů navštěvují školu, kde systematicky vedou jednu třídu, aby ji lépe poznali a mohli lépe reagovat na potřeby žáků. Během delší praxe s jednou třídou zvládnou studenti učitelství minimálně jedno téma od úvodních hodin až po závěrečné hodnocení a evaluaci. Fakultní/provázející učitel poskytuje studentovi na praxi neustálou zpětnou vazbu, rozebírají společně přípravu na hodiny i reflexi každé hodiny. Pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům při osvojování si pedagogických kompetencí a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny. Druhá pedagogická praxe přináší studentům možnost zúročit zkušenosti z první pedagogické praxe, zahrnout do dalších pedagogických výstupů všechny dosud absolvované náslechy, reflexe s fakultními učiteli, garantem praxí i kolegy z ročníku. Pedagogické praxe umožňují studentům učitelství odzkoušet si různé formy a metody výuky v reálném kolektivu a s odborným vedením a odbornou zpětnou vazbou. Tyto praktické zkušenosti jsou nenahraditelné běžnou vysokoškolskou výukou.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (11.09.2024)
Literature - Czech

ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.

FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.

KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.

KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf

KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.

KRATOCHVÍLOVÁ, J., SVOJANOVSKÝ. P. Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Brno, 2020. https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf

KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.

Montclair State University (2024). Pedagogical Strategies and Practices. https://www.montclair.edu/itds/digital-pedagogy/pedagogical-strategies-and-practices/ 

PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.

SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. 

VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (11.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Základní informace k pedagogickým praxím, stejně tak postup při přihlašování k praxi v SIS, najdete na stránkách fakulty: https://natur.cuni.cz/studenti/bakalarske-a-navazujici-magisterske-studium/pedagogicke-praxe/zakladni-informace

Student se účastní informační schůzky před zahájením praxí.

Celkem vyučuje dohromady ve 20 hodinách, některé z nich mohou být i v tandemu s provázejícím učitelem. Z těchto 20 hodin by měly být minimálně 2 hodiny laboratorního cvičení (obv. 1x2 VH).

Student před samotnou výukou absolvuje alespoň 3 hodiny náslechů.

Student vyučuje minimálně 8 hodin v jedné třídě, čímž je zajištěna delší pedagogická zkušenost s jedním kolektivem.

Student si vybere a s fakultním učitelem prodiskutuje dva až tři cíle ze Standardu kvality profesních kompetencí učitele (Brno, 2020), kterým se bude systematicky na praxi věnovat. https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf

Záznamy z náslechů a vlastní přípravy schválené a podepsané fakultním učitelem, doplněné hodnocením fakultního učitele po odučené hodině předloží student ke kontrole vedoucí pedagogických praxí na KUDCH, stačí elektronicky do Učebny k tomuto předmětu.

Student vloží do učebny seznam odučených hodin a vlastní esej - hodnocení pedagogické praxe studentem.

Pedagogická praxe z chemie se koná na gymnáziích a středních školách, výjimečně na ZŠ. Zápočet bude udělen po odsouhlasení vedoucím pedagogických praxí z chemie na KUDCH v zápočtovém týdnu.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (13.09.2024)
Syllabus - Czech

Předmět sestává z vlastní pedagogické praxe na fakultní škole a několika setkáních na fekultě (domluva na administrativě a výběru školy, průběžná a závěrečná společná reflexe; každodenní práce učitele)

Pedagogická praxe studenta na střední škole zahrnuje hospitaci, případný tandem s fakultním učitelem, i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje chemii v jedné třídě alespoň 8 hodin, ostatní hodiny jsou LC, hodiny cheimie v další třídě. Student své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým provázejícím/fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi fakultního učitele a své poznatky a dojmy aplikuje do své vlastní výuky.

Veškeré potřebné informace jsou dostupné na stránkách studijního oddělení, v sekci Pedagogické praxe a také ve třídě na Google Classroom, kde probíhají online schlzky k pedagogickým praxím.

Kromě vlastní pedagogické praxe na konkrétní škole absolvují studenti po praxi několik setkání s garantem praxí za chemii. Setkání po praxích sestává z několika hromadných a individuální reflexe (poznatky, dojmy, tipy a námitky). Reflexe pedagogické praxe je důležitou součástí zapsaného předmětu, neboť poskytuje zpětnou vazbu pro vlastní budoucí pedagogické působení.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (11.09.2024)
Entry requirements - Czech
Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie II je nezbytné absolvovat Pedagogickou praxi z chemie I (a Náslechovou pedagogickou praxi z chemie).
Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi vyplňte do 15. června tabulku na odkazu https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace . 
1. Se všemi všeobecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail:  jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace 
2. Praxe z chemie probíhá pouze na gymnáziích a středních školách. Měli byste odučit 16 vyučovacích hodin (VH) a 4 hodiny laboratorních prací (LP) z chemie. Ve třídě, kde budete učit, musíte hospitovat alespoň jednu VH. 
Pro vaši vlastní praxi je ideální, může-li vám fakultní učitel (FU) poskytnout vyučovací hodiny v jedné třídě po delší dobu, alespoň v délce 10 VH, abyste měli možnost třídu lépe poznat, vyzkoušet si své pedagogické dovednosti a ověřit si účinnost svého působení. Praxi není možno zkracovat tak, že odučíte požadovaný počet hodin např. během 2 týdnů. 
3. Ve škole budete každý den, kdy vyučujete, po celou dobu praxe v dostatečném rozsahu vyučovacích hodin. V této době se budete připravovat na vyučování, učit, hospitovat, seznamovat se s chodem školy a plnit další mimovyučovací povinnosti podle pokynů FU. Není přípustné, abyste se dostavili na vyučování 5 minut před začátkem VH. 
4. Ve škole se představte nejlépe týden před začátkem pedagogické praxe, vyhledejte FU a hlaste se u vedení školy. V den nástupu na praxi se dostavte do školy s dostatečným časovým předstihem. 
5. Rozvrh vyučovaných hodin pošlete nejpozději třetí den praxe na e-mail urvalkov@natur.cuni.cz. Pokud nedodáte rozvrh, nebude se vám tato výuka od 4. dne počítat. 
Do rozvrhu (formulář D) uveďte čitelně jména a příjmení učitelů, u nichž se praxe koná. Upozorněte učitele, že má mít uzavřenou dohodu o provedení práce. Smlouvu mu přineste v tištěné podobě nebo je možné ji stáhnout z webových stránek studijního oddělení. Ke smlouvě učiteli dejte i úlohu fakultního učitele se vzorem DPP. 
JAKOUKOLIV ZMĚNU V ROZVRHU HODIN IHNED HLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Jelenovi a/nebo dr. Stratilové Urválkové. Pokud nebudete ve škole v době, kdy jste měli podle rozvrhu vyučovat, nebude se vám výuka počítat a mohou být vyvozeny i další důsledky. 
6. Hodiny zaznamenávejte do Seznamu náslechových hodin (A) a zapisujte si záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. A do seznamu vyučovaných hodin (druhá část formuláře A+B).
7. Příprava na výstupy má doporučenou formální úpravu, součástí příprav jsou i formulace otázek, zápisu na tabuli, schémata a obrázky, seznam plánovaných pomůcek (včetně přírodnin a didaktické techniky). Písemnou přípravu vypracujte včas, aby vám ji FU zkontroloval před výukou a svým podpisem potvrdil, že s ní byl seznámen. Přehled odučených hodin je na Seznamu odučených hodin (B). Během rozborů vyučovaných hodin hodnotí FU splnění plánovaných cílů, plánovaného průběhu hodiny a jednotlivé didaktické fáze hodiny. Uplatněte i své postřehy a poznámky. Své hodnocení hodiny zaznamená FU na konec vaší přípravy. (Není vhodné zapisovat do formuláře B). 
8. Po ukončení praxe na škole vyplní FU závěry o praxi do Souhrnného hodnocení studenta (C). Nechte si potvrdit všechny dokumenty pedagogických praxí (A, B, C) vedením školy a osobně doručíte všechny dokumenty, přípravy a poznámky z náslechů KUDCH. Formuláře A a B je třeba doručit do týdne po ukončení praxe. Žádáme vás, abyste tento termín dodrželi, protože na něj je vázáno vyplácení odměn fakultních učitelů! 
9. Za výrazné porušení pokynů, tj. nekvalitní přípravu, nevčasné plnění povinností, neodevzdání rozvrhu atd., se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším semestru. 
10. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s FU).
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (16.09.2023)
Learning outcomes -

Students introduce key concepts and terminology related to effective chemistry teaching practices.
Students identify the objectives and organizational forms of observed lessons.
Students describe various teaching methods observed in chemistry classes.
Students explain the importance of lesson objectives in guiding classroom activities.
Students demonstrate how they apply a specific teaching strategy observed in class when planning their own lesson.
Students receive feedback from the accompanying teacher to improve their analysis of the lesson.
Students compare different instructional approaches used by faculty teachers and discuss their effectiveness.
Students analyze student engagement during the lesson and identify factors that contribute to a successful lesson.
Students evaluate the effectiveness of a lesson based on student participation and achievement of instructional objectives.
Students justify their evaluation of instructional practices with reference to specific observations and educational theories.
Students design a comprehensive lesson plan that incorporates effective strategies derived from observations.
Students create innovative instructional materials that enhance students' understanding of complex chemistry concepts.Students will plan a personal development goal as part of an exit teaching experience.

Students use the Quality Standard for Professional Competencies for Student Teachers (MUNI, 2021) to select topics in which they want to improve during the practicum. They systematically monitor their progress through the placement with respect to their stated progression goal.

Students cooperate with the supervising teacher, respecting the agreed rules of teaching practice.

Students prepare schemes of thrown for an upcoming teaching unit.

Students reflect with the faculty teacher on lessons taught.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html