On Saturday 19th October 2024 there will be a shutdown of some components of the information system. Especially the work with files in Thesis modules will be particularly unavailable. Please postpone your requests for a later time. |
|
|
|
||
Předmět je určen studentům učitelství chemie v plném studijním plánu.
Po absolvování náslechových pedagogických praxí se studenti se v rámci předmětu opět setkávají s reálnou pedagogickou praxí, tentokráte však provádějí především vlastní pedagogickou činnost. Studentům učitelství chemie v plném studijním plánu jsou doporučovány školy s přírodovědným zaměřením, odborné chemické školy, nebo střední školy, které poskytují studentům širší nabídku přírodovědných/chemických volitelných seminářů či laboratorních cvičení. Studenti během třech týdnů absolvují nejprve několik náslechových hodin, počítaje třídy, ve kterých budou poté vyučovat, a společně s fakultním učitelem rozebírají pedagogické a didaktické aspekty. Po aklimatizaci v dané škole student učitelství provádí vlastní pedagogickou činnost v dohodnutých třídách. Praxe obvykle probíhá u více fakultních učitelů, kteří vedou studenta při praxích tím, že s ním před výukou diskutují přípravu, pomáhají při nejasnostech, dávají zpětnou vazbu k připravené hodině, každou výuku studenta sledují a provádějí s ním poté rozbor hodiny. Prováděná pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům učitelství při osvojování si pedagogických kompetencí a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny. U studentů učitelství chemie v plném studijním plánu je kladen větší důraz na laboratorní praxi, a tudíž v rámci praxe vedou více hodin laboratorních cvičení než studenti dvouoborového studia (maior a minor). Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
|
|
||
Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (MUNI, PedF, 2021) https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf Metodická příručka k plnění pedagogických praxí na PřF UK: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/metodika-praxe-online.pdf Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002 Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (17.02.2024)
|
|
||
Student nejprve absolvuje náslechy ve třídách, ve kterých bude později sám vyučovat, dále může po domluvě absolvovat náslechy i u dalších vyučujících chemie na dané škole. Vlastní pedagogická praxe zahrnuje celkem 30 vyučovacích hodin, z toho alespoň 4 hodiny laboratorního cvičení a cca 5 náslechů. Záznamy z náslechů a vlastní přípravy schválené a podepsané fakultním učitelem, doplněné hodnocením FU po odučené hodině předloží student ke kontrole vedoucí pedagogických praxí na KUDCH. Zároveň předloží vyplněné formuláře A - seznam hospitací, B - seznam odučených hodin, C - celkové hodnocení od FU, a vlastní esej - hodnocení pedagogické praxe studentem. Pedagogická praxe z chemie se koná na (víceletých) gymnáziích a středních školách. Zápočet bude udělen po odsouhlasení vedoucím pedagogických praxí z chemie na KUDCH v zápočtovém týdnu. POŽADAVKY K ZÁPOČTU • účast na instruktážní schůzce (před praxemi) • odevzdání formuláře A, B, C • hospitace předepsaného počtu hodin: 6 vyučovacích hodin • odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin) ke kontrole • odučení předepsaného počtu hodin: 18 vyučovacích hodin a 4 laboratorní cvičení (2x2) • odevzdání příprav včetně pracovních listů, testů, her, prezentací (na CD nebo poslaných elektronicky) atd. (přípravy musí obsahovat všechny náležitosti, viz vstupní požadavky) ke kontrole • zpracování celkové reflexe na pedagogickou praxi (včetně přínosu praxe, problémů během praxe): rozsah cca 1/2 A4; účast na hromadné i individuální reflexi pedagogické praxe Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (17.02.2024)
|
|
||
Předmět sestává z informačního a diskusního setkání před návštěvou fakultní školy, které proběhne distanční formou, vlastní pedagogickou praxí na fakultní škole a nakonec několika setkání po absolvování praxe (organizační, hromadné reflexní, individuální reflexní). Souvislá pedagogická praxe v aprobačních předmětech studenta na střední škole u jednoho či více fakultních učitelů zahrnuje hospitace i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje po danou dobu v několika třídách chemii, své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi fakultního učitele a své poznatky a dojmy aplikuje do své vlastní výuky. Veškeré potřebné formuláře, požadavky a doklady pro získání nároku na zápočet za pedagogickou praxi z chemie jsou dostupné na stránkách studijního oddělení, v sekci Pedagogické praxe. Nadto, na úvodní hodině bude studentům znovu sděleno a ukázáno, kde tyto materiály lze sehnat. Kromě vlastní pedagogické praxe na konkrétní škole absolvují studenti před a po praxi několik setkání s garantem praxí za chemii. Setkání před praxemi slouží ke shrnutí formálních požadavků a diskusi nad možnostmi pedagogické praxe (zvláště metody a formy výuky). Setkání po praxích sestává z několika hromadných a individuální reflexe (poznatky, dojmy, tipy a námitky). Reflexe pedagogické praxe je důležitou součástí zapsaného předmětu, neboť poskytuje zpětnou vazbu pro vlastní budoucí pedagogické působení. Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
|
|
||
Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie I je nezbytné absolvovat Náslechovou pedagogickou praxi z chemie. Koordinátorem praxí za sekci chemie je dr Eva Stratilová Urválková z KUDCH, urvalkov@natur.cuni.cz, na kterou směřujte vaše dotazy. 1. Se všemi všeobecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se studenti obracejí na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail: jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
|