|
|
|
||
Předmět je určen studentům učitelství chemie v kombinaci s dalším oborem (maior i minor). Po absolvování náslechových pedagogických praxí se studenti se v rámci předmětu opět setkávají s reálnou pedagogickou praxí, tentokráte však provádějí také (a především) vlastní pedagogickou činnost.
Studenti během cca jednoho měsíce absolvují nejprve několik náslechových hodin, počítaje třídy, ve kterých budou poté vyučovat, a společně s provázejícím učitelem rozebírají pedagogické a didaktické aspekty. Po aklimatizaci v dané škole student učitelství vyučuje chemii v dohodnutých třídách. Praxe může probíhat u jednoho či více provázejících učitelů (dáno úvazkem provázejícího učitele), kteří vedou studenta při praxích tím, že s ním před výukou diskutují přípravu, pomáhají při nejasnostech, dávají zpětnou vazbu k připravené hodině, každou výuku studenta sledují a následně ji se studentem reflektují. Prováděná pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům učitelství při osvojování si pedagogických kompetencí a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny. Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o. FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál. GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika. KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál. KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál. Montclair State University (2024). Pedagogical Strategies and Practices. https://www.montclair.edu/itds/digital-pedagogy/pedagogical-strategies-and-practices/ PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál. SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s. SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s. Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Student nejprve absolvuje náslechy ve třídách, ve kterých bude později sám vyučovat, dále může po domluvě absolvovat náslechy i u dalších vyučujících chemie na dané škole. Vlastní pedagogická praxe zahrnuje 18 vyučovacích hodin, které student odučí, z toho 2 hodiny laboratorního cvičení, a před vlastním pedagogickým výstupem minimálně 3 náslechy ve třídách, ve kterých bude vyučovat (popř. i jiných třídách, u jiných učitelů). Záznamy z náslechů a vlastní přípravy schválené provázejícím učitelem, doplněné hodnocením učitele po odučené hodině předloží student ke kontrole vedoucí pedagogických praxí na KUDCH po skončení praxí - materiály se odevzdávají do Učebny vytvořené pro daný ročník. Zároveň student odevzdá do Učebny vyplněné potřebné dokumenty (Seznam hospitací a odučených hodin a vlastní esej - hodnocení pedagogické praxe studentem). Pedagogická praxe z chemie I se doporučuje splnit s mladšími žáky, tedy 2. st nebo nižší ročníky 8letého gymnázia. Zápočet bude udělen po odsouhlasení vedoucím pedagogických praxí z chemie na KUDCH v zápočtovém týdnu. POŽADAVKY K ZÁPOČTU • účast na instruktážní schůzce (před praxemi) • odevzdání Seznamu hospitací a odučených hodin, esej - reflexe pedagogické praxe I • hospitace předepsaného počtu hodin: minimálně 3 vyučovací hodiny • odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin) ke kontrole • odučení předepsaného počtu hodin: 16 VH + 2 laboratorní cvičení (obvykle 1x dvouhodinové cvičení) • odevzdání příprav včetně pracovních listů, testů, her, prezentací do Učebny ke kontrole. Přípravy musí obsahovat všechny náležitosti, viz vstupní požadavky. • zpracování celkové reflexe na pedagogickou praxi (včetně přínosu praxe, problémů během praxe): společné setkání s garantem pedagogických praxí za chemii + písemná zpráva/esej rozsah cca 1/2 A4 Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Předmět sestává z informačního a diskusního setkání před návštěvou fakultní školy, vlastní pedagogickou praxí na fakultní škole a nakonec setkání po absolvování praxe. Souvislá pedagogická praxe v aprobačních předmětech studenta na střední škole u jednoho či více fakultních učitelů zahrnuje hospitace i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje po danou dobu v několika třídách chemii, své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi fakultního učitele a své poznatky a dojmy aplikuje do své vlastní výuky. Veškeré potřebné formuláře, požadavky a doklady pro získání nároku na zápočet za pedagogickou praxi z chemie jsou dostupné na stránkách studijního oddělení, v sekci Pedagogické praxe. Nadto, na úvodní hodině bude studentům znovu sděleno a ukázáno, kde tyto materiály lze sehnat. Kromě vlastní pedagogické praxe na konkrétní škole absolvují studenti před a po praxi několik setkání s garantem praxí za chemii. Setkání před praxemi slouží ke shrnutí formálních požadavků a diskusi nad možnostmi pedagogické praxe (zvláště metody a formy výuky). Setkání po praxích sestává z hromadné a individuální reflexe (poznatky, dojmy, tipy a námitky). Reflexe pedagogické praxe je důležitou součástí zapsaného předmětu, neboť poskytuje zpětnou vazbu pro vlastní budoucí pedagogické působení. Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
|
|
||
Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie I je nezbytné absolvovat Náslechovou pedagogickou praxi z chemie. Informace o agendě pedagogických praxí a postup při přihlašování k předmětu je na stránkách fakulty: https://natur.cuni.cz/studenti/bakalarske-a-navazujici-magisterske-studium/pedagogicke-praxe/zakladni-informace
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Students introduce key concepts and terminology related to effective chemistry teaching practices. Students use the Quality Standard for Professional Competencies for Student Teachers (MUNI, 2021) to select topics in which they want to improve during the practicum. They systematically monitor their progress through the placement with respect to their stated progression goal. Students cooperate with the supervising teacher, respecting the agreed rules of teaching practice. Students prepare schemes of thrown for an upcoming teaching unit. Students reflect with the accompanying teacher on lessons taught. Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
|