SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
School practice I - MC280C18
Title: Pedagogická praxe z chemie I
Czech title: Pedagogická praxe z chemie I
Guaranteed by: Department of Chemistry Education (31-280)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Extent per academic year: 2 [weeks]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět je určen studentům učitelství chemie v kombinaci s dalším oborem (maior i minor). Po absolvování náslechových pedagogických praxí se studenti se v rámci předmětu opět setkávají s reálnou pedagogickou praxí, tentokráte však provádějí také (a především) vlastní pedagogickou činnost.
Studenti během cca jednoho měsíce absolvují nejprve několik náslechových hodin, počítaje třídy, ve kterých budou poté vyučovat, a společně s provázejícím učitelem rozebírají pedagogické a didaktické aspekty. Po aklimatizaci v dané škole student učitelství vyučuje chemii v dohodnutých třídách. Praxe může probíhat u jednoho či více provázejících učitelů (dáno úvazkem provázejícího učitele), kteří vedou studenta při praxích tím, že s ním před výukou diskutují přípravu, pomáhají při nejasnostech, dávají zpětnou vazbu k připravené hodině, každou výuku studenta sledují a následně ji se studentem reflektují. Prováděná pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům učitelství při osvojování si pedagogických kompetencí a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
Literature - Czech

ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.

FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.

KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.

KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf

KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.

KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.

Montclair State University (2024). Pedagogical Strategies and Practices. https://www.montclair.edu/itds/digital-pedagogy/pedagogical-strategies-and-practices/ 

PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.

SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. 

VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (08.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Student nejprve absolvuje náslechy ve třídách, ve kterých bude později sám vyučovat, dále může po domluvě absolvovat náslechy i u dalších vyučujících chemie na dané škole. Vlastní pedagogická praxe zahrnuje 18 vyučovacích hodin, které student odučí, z toho 2 hodiny laboratorního cvičení, a před vlastním pedagogickým výstupem minimálně 3 náslechy ve třídách, ve kterých bude vyučovat (popř. i jiných třídách, u jiných učitelů).

Záznamy z náslechů a vlastní přípravy schválené provázejícím učitelem, doplněné hodnocením učitele po odučené hodině předloží student ke kontrole vedoucí pedagogických praxí na KUDCH po skončení praxí - materiály se odevzdávají do Učebny vytvořené pro daný ročník. Zároveň student odevzdá do Učebny vyplněné potřebné dokumenty (Seznam hospitací a odučených hodin a vlastní esej - hodnocení pedagogické praxe studentem). Pedagogická praxe z chemie I se doporučuje splnit s mladšími žáky, tedy 2. st nebo nižší ročníky 8letého gymnázia.

Zápočet bude udělen po odsouhlasení vedoucím pedagogických praxí z chemie na KUDCH v zápočtovém týdnu.

POŽADAVKY K ZÁPOČTU

• účast na instruktážní schůzce (před praxemi)

• odevzdání Seznamu hospitací a odučených hodin, esej - reflexe pedagogické praxe I

• hospitace předepsaného počtu hodin: minimálně 3 vyučovací hodiny

• odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin) ke kontrole

• odučení předepsaného počtu hodin: 16 VH + 2 laboratorní cvičení (obvykle 1x dvouhodinové cvičení)

• odevzdání příprav včetně pracovních listů, testů, her, prezentací do Učebny ke kontrole. Přípravy musí obsahovat všechny náležitosti, viz vstupní požadavky.

• zpracování celkové reflexe na pedagogickou praxi (včetně přínosu praxe, problémů během praxe): společné setkání s garantem pedagogických praxí za chemii + písemná zpráva/esej rozsah cca 1/2 A4

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (11.09.2024)
Syllabus - Czech

Předmět sestává z informačního a diskusního setkání před návštěvou fakultní školy, vlastní pedagogickou praxí na fakultní škole a nakonec setkání po absolvování praxe.

Souvislá pedagogická praxe v aprobačních předmětech studenta na střední škole u jednoho či více fakultních učitelů zahrnuje hospitace i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje po danou dobu v několika třídách chemii, své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi fakultního učitele a své poznatky a dojmy aplikuje do své vlastní výuky.

Veškeré potřebné formuláře, požadavky a doklady pro získání nároku na zápočet za pedagogickou praxi z chemie jsou dostupné na stránkách studijního oddělení, v sekci Pedagogické praxe. Nadto, na úvodní hodině bude studentům znovu sděleno a ukázáno, kde tyto materiály lze sehnat.

Kromě vlastní pedagogické praxe na konkrétní škole absolvují studenti před a po praxi několik setkání s garantem praxí za chemii. Setkání před praxemi slouží ke shrnutí formálních požadavků a diskusi nad možnostmi pedagogické praxe (zvláště metody a formy výuky). Setkání po praxích sestává z hromadné a individuální reflexe (poznatky, dojmy, tipy a námitky). Reflexe pedagogické praxe je důležitou součástí zapsaného předmětu, neboť poskytuje zpětnou vazbu pro vlastní budoucí pedagogické působení.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
Entry requirements - Czech

Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie I je nezbytné absolvovat Náslechovou pedagogickou praxi z chemie.
Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi vyplňte v SIS přihlášku k předmětu.

Informace o agendě pedagogických praxí a postup při přihlašování k předmětu je na stránkách fakulty: https://natur.cuni.cz/studenti/bakalarske-a-navazujici-magisterske-studium/pedagogicke-praxe/zakladni-informace


1. Se všemi všeobecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail:  jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://natur.cuni.cz/studenti/bakalarske-a-navazujici-magisterske-studium/pedagogicke-praxe/zakladni-informace 
2. Praxe z chemie probíhá na ZŠ, gymnáziích a středních školách. Studenti odučí 16 vyučovacích hodin (VH), 2 hodiny laboratorních prací (LP) z chemie. Požadovaný počet náslechů je alespoň 3 z chemie, minimálně v těch třtídách, kde bude student mít praxi.
Pro vlastní praxi je ideální, může-li vám fakultní učitel (FU) poskytnout vyučovací hodiny např. ve dvou až třech třídách různých ročníků gymnázia po celou dobu praxe (pro dvouobor 4 týdny celkem, i s druhým oborem), abyste měli možnost každou třídu poznat, vyzkoušet si své pedagogické dovednosti a ověřit si účinnost svého působení. 
3. Ve škole jsou studenti každý den, kdy vyučují, po celou dobu praxe v dostatečném rozsahu vyučovacích hodin. V této době se připravují na vyučování, učí, hospitují, seznamují se s chodem školy a plní další mimovyučovací povinnosti podle pokynů učitele. Není přípustné, aby se student dostavil na vyučování 5 minut před začátkem VH. 
4. Ve škole se studenti představí nejlépe týden před začátkem pedagogické praxe, vyhledají FU a hlaste se u vedení školy. V den nástupu na praxi se dostavte do školy s dostatečným časovým předstihem. 
5. Rozvrh vyučovaných hodin nahraje student do Učebny nejpozději třetí den praxe. Pokud student nedodá rozvrh do tří dnů od první hodiny strávené na škole, nebude se výuka od 4. dne počítat. 
Do rozvrhu student uvede čitelně jména a příjmení učitelů, u nichž se praxe koná.
JAKOUKOLIV ZMĚNU V ROZVRHU HODIN IHNED HLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Stratilové Urválkové. Pokud nebude student ve škole v době, kdy jste měl podle rozvrhu vyučovat, nebude se výuka počítat a mohou být vyvozeny i další důsledky. 
6. Hospitované a odučené hodiny se zaznamenávají do Seznamu hodin. Student si zapisuje záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. 
7. Příprava na výstupy má doporučenou formální úpravu, součástí příprav jsou i formulace otázek, zápisu na tabuli, schémata a obrázky, seznam plánovaných pomůcek (včetně přírodnin a didaktické techniky). Písemnou přípravu vypracuje student včas, aby ji do domluveného času s provázejícm učitelem jemu zaslal na email a učitel pak potvrdil, že s ní byl seznámen. Během reflexí vyučovaných hodin diskutuje učitel se studentem splnění plánovaných cílů, plánovaného průběhu hodiny a jednotlivé didaktické fáze hodiny. Hodnocení hodiny zaznamená provázející učitel na konec přípravy. (Není vhodné zapisovat do formuláře B). 
8. Po ukončení praxe na škole vyplní provzející učitel závěry o praxi do Souhrnného hodnocení studenta. 
9. Za výrazné porušení pokynů, tj. nekvalitní přípravu, nevčasné plnění povinností, neodevzdání rozvrhu atd., se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším semestru. 
10. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s učitelem).

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (11.09.2024)
Learning outcomes -

Students introduce key concepts and terminology related to effective chemistry teaching practices.
Students identify the objectives and organizational forms of observed lessons.
Students describe various teaching methods observed in chemistry classes.
Students explain the importance of lesson objectives in guiding classroom activities.
Students demonstrate how they apply a specific teaching strategy observed in class when planning their own lesson.
Students receive feedback from the accompanying teacher to improve their analysis of the lesson.
Students compare different instructional approaches used by faculty teachers and discuss their effectiveness.
Students analyze student engagement during the lesson and identify factors that contribute to a successful lesson.
Students evaluate the effectiveness of a lesson based on student participation and achievement of instructional objectives.
Students justify their evaluation of instructional practices with reference to specific observations and educational theories.
Students design a comprehensive lesson plan that incorporates effective strategies derived from observations.
Students create innovative instructional materials that enhance students' understanding of complex chemistry concepts.Students will plan a personal development goal as part of an exit teaching experience.

Students use the Quality Standard for Professional Competencies for Student Teachers (MUNI, 2021) to select topics in which they want to improve during the practicum. They systematically monitor their progress through the placement with respect to their stated progression goal.

Students cooperate with the supervising teacher, respecting the agreed rules of teaching practice.

Students prepare schemes of thrown for an upcoming teaching unit.

Students reflect with the accompanying teacher on lessons taught.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html