The course is designed for students of chemistry teaching in combination with another subject. The second pedagogical practice is based on students‘ own pedagogical activities, the secondary schoole differs from the first pedagogical practice. The practice can be performed at students‘ hometown, outside Prague.
During the one month, students first complete several classroom observations, including the classes in which they will teach, and analyze pedagogical and didactic aspects together with the faculty teacher. Afterwards students lead the chemistry lessons at chosen classes. The regular reflection carried out is intended to help teaching students to acquire pedagogical competences and to support students in their creativity in developing their lesson plan. Pedagogical practice enables students of teaching to try out various strategies and methods of teaching in a real team and with professional guidance and professional feedback. This practical experience is irreplaceable in normal university education.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Předmět je určen studentům učitelství chemie v kombinaci s dalším oborem. V rámci druhé pedagogické praxe provádějí studenti učitelství vlastní pedagogickou činnost, na jiné škole než v rámci první pedagogické praxe.
Studenti během dvou týdnů (4 týdnů celkově společně s druhým oborem) absolvují nejprve několik náslechových hodin, počítaje třídy, ve kterých budou poté vyučovat, a společně s fakultním učitelem rozebírají pedagogické a didaktické aspekty. Po aklimatizaci v dané škole student učitelství provádí vlastní pedagogickou činnost v dohodnutých třídách. Praxe může probíhat u jednoho či více fakultních učitelů (dáno úvazkem fakultního učitele), kteří vedou studenta při praxích tím, že s ním před výukou diskutují přípravu, pomáhají při nejasnostech, dávají zpětnou vazbu k připravené hodině, každou výuku studenta sledují a provádějí s ním poté rozbor hodiny. Prováděná pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům učitelství při osvojování si pedagogických kompetencí a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny. Druhá pedagogická praxe přináší studentům možnost zúročit zkušenosti z první pedagogické praxe, zahrnout do dalších pedagogických výstupů všechny dosud absolvované náslechy, reflexe s fakultními učiteli, garantem praxí i kolegy z ročníku. Pedagogické praxe umožňují studentům učitelství odzkoušet si různé formy a metody výuky v reálném kolektivu a s odborným vedením a odbornou zpětnou vazbou. Tyto praktické zkušenosti jsou nenahraditelné běžnou vysokoškolskou výukou.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (28.09.2020)
Literature -
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (28.09.2020)
Requirements to the exam -
Requirements to gain the credits:
- deliver forms A, B, C
- observe 4 chemistry lesson and make notes from the observation (will be discussed at the final meeting)
- active teaching at 19 lessons (4 lessons of which are laboratory practice)
- deliver the preparation materials for all taught lessons (worksheets, presentation, test, game, ...)
- personal reflection of the practice (1/2 page A4)
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
POŽADAVKY K ZÁPOČTU
Absolvování 2-3 náslechů v každé ze tříd (celkem 4-6 hodin), ve kterých potom student vyučuje 15 VH a 4 hodiny LP z chemie.
Záznamy z náslechů a vlastní přípravy schválené a podepsané fakultním učitelem, doplněné hodnocením FU po odučené hodině předloží student ke kontrole vedoucí pedagogických praxí na KUDCH.
Zároveň předloží vyplněné formuláře A - seznam hospitací, B - seznam odučených hodin, C - celkové hodnocení od FU, a vlastní esej - hodnocení pedagogické praxe studentem.
Pedagogická praxe z chemie se koná na gymnáziích a středních školách. Zápočet bude udělen po odsouhlasení vedoucím pedagogických praxí z chemie na KUDCH v zápočtovém týdnu.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (28.09.2020)
Syllabus - Czech
Stěžejní část předmětu se odehrává na fakultní škole, kde student učitelství chemie vyučuje chemii pod vedením fakultního učitele.
Praxe zahrnuje hospitační i výstupovou pedagogickou praxi v aprobačních předmětech studenta na střední škole u jednoho či více fakultních učitelů. Délka praxe je 4 týdny (teoreticky 2x2 týdny pro každý předmět), student využívá a hodnotí své dříve nabyté dovednosti, zkušenosti a aktivity a porovnává různé styly práce fakultních učitelů.
Požadavky: 4 hodiny náslechů + 19 výstupových vyučovacích hodin, z toho aspoň 4 hodiny laboratorních prací v chemii.
Po absolvování pedagogické praxe se konají dvě setkání studentů a vyučující pedagogických praxí, kde společně reflektují absolvovanou praxi. Jednotliví studenti se pak dále individuálně setkají s vedoucí praxí, kdy společně nad přípravami a zpětnými vazbami fakultního učitele diskutují aspekty proběhlé pedagogické praxe.
Veškeré potřebné formuláře, požadavky a doklady pro získání nároku na zápočet za pedagogickou praxi z chemie jsou obsaženy ve skriptu Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí, které si lze na KUDCH zapůjčit.
Studenti mohou absolvovat jednu část praxe v místě bydliště (mimo Prahu). Veškeré informace k pedagogickým praxím jsou na https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace .
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (28.09.2020)
Entry requirements - Czech
Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie II je nezbytné absolvovat Pedagogickou praxi z chemie I (a Náslechovou pedagogickou praxi z chemie). Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi vyplňte do 15. června tabulku na odkazu https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace . 1. Se všemi všeobecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail: jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace 2. Praxe z chemie probíhá pouze na gymnáziích a středních školách. Měli byste odučit 15 vyučovacích hodin (VH), 4 hodiny laboratorních prací (LP)z chemie. Požadovaný počet náslechů je 4-6 z chemie. Ve třídě, kde budete učit, musíte hospitovat alespoň jednu VH. Pro vaši vlastní praxi je ideální, může-li vám fakultní učitel (FU) poskytnout vyučovací hodiny např. ve dvou až třech třídách různých ročníků gymnázia po celou dobu praxe (4 týdnů), abyste měli možnost každou třídu poznat, vyzkoušet si své pedagogické dovednosti a ověřit si účinnost svého působení. Praxi není možno zkracovat tak, že odučíte požadovaný počet hodin např. během 1-2 týdnů. Není přípustné, abyste učili nejprve pouze jeden předmět aprobace 2 týdny a pak druhý. 3. Ve škole budete každý den, kdy vyučujete, po celou dobu praxe v dostatečném rozsahu vyučovacích hodin. V této době se budete připravovat na vyučování, učit, hospitovat, seznamovat se s chodem školy a plnit další mimovyučovací povinnosti podle pokynů FU. Není přípustné, abyste se dostavili na vyučování 5 minut před začátkem VH. 4. Ve škole se představte nejlépe týden před začátkem pedagogické praxe, vyhledejte FU a hlaste se u vedení školy. V den nástupu na praxi se dostavte do školy s dostatečným časovým předstihem. 5. Rozvrh vyučovaných hodin pošlete nejpozději třetí den praxe na e-mail urvalkov@natur.cuni.cz. Pokud nedodáte rozvrh, nebude se vám tato výuka od 4. dne počítat. Do rozvrhu (formulář D) uveďte čitelně jména a příjmení učitelů, u nichž se praxe koná. Upozorněte učitele, že má mít uzavřenou dohodu o provedení práce. Smlouvu mu přineste v tištěné podobě nebo je možné ji stáhnout z webových stránek studijního oddělení. Ke smlouvě učiteli dejte i úlohu fakultního učitele se vzorem DPP. JAKOUKOLIV ZMĚNU V ROZVRHU HODIN IHNED HLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Jelenovi a/nebo dr. Stratilové Urválkové. Pokud nebudete ve škole v době, kdy jste měli podle rozvrhu vyučovat, nebude se vám výuka počítat a mohou být vyvozeny i další důsledky. 6. Hospitované hodiny zaznamenávejte do Seznamu náslechových hodin (A) a zapisujte si záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. 7. Příprava na výstupy má doporučenou formální úpravu, součástí příprav jsou i formulace otázek, zápisu na tabuli, schémata a obrázky, seznam plánovaných pomůcek (včetně přírodnin a didaktické techniky). Písemnou přípravu vypracujte včas, aby vám ji FU zkontroloval před výukou a svým podpisem potvrdil, že s ní byl seznámen. Přehled odučených hodin je na Seznamu odučených hodin (B). Během rozborů vyučovaných hodin hodnotí FU splnění plánovaných cílů, plánovaného průběhu hodiny a jednotlivé didaktické fáze hodiny. Uplatněte i své postřehy a poznámky. Své hodnocení hodiny zaznamená FU na konec vaší přípravy. (Není vhodné zapisovat do formuláře B). 8. Po ukončení praxe na škole vyplní FU závěry o praxi do Souhrnného hodnocení studenta (C). Nechte si potvrdit všechny dokumenty pedagogických praxí (A, B, C) vedením školy a osobně doručíte všechny dokumenty, přípravy a poznámky z náslechů KUDCH. Formuláře A a B je třeba doručit do týdne po ukončení praxe. Žádáme vás, abyste tento termín dodrželi, protože na něj je vázáno vyplácení odměn fakultních učitelů! 9. Za výrazné porušení pokynů, tj. nekvalitní přípravu, nevčasné plnění povinností, neodevzdání rozvrhu atd., se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším semestru. 10. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s FU).
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (29.03.2019)