The course is designed for students of chemistry teaching. After completing the inspecting teaching practice, students again encounter a real teaching environment within the course, but this course provides their own teaching activities.
Observing the lessons and final teaching practice takes place at secondary school with one or more faculty teachers.
Requirements: 5-6 lessons of observation + 15 lessons lead as an apprentice teacher (2 lessons of which are laboratory practice).
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Předmět je určen studentům učitelství chemie, jednooborové. Po absolvování náslechových pedagogických praxí se studenti se v rámci předmětu opět setkávají s reálnou pedagogickou praxí, tentokráte však provádějí také (a především) vlastní pedagogickou činnost.
Hospitační i výstupová pedagogická praxe v aprobačních předmětech studenta probíhá na střední škole u jednoho či více fakultních učitelů.
Požadavky: 5 hodin náslechů + 15 výstupových vyučovacích hodin, z toho aspoň 2 hodiny laboratorních prací v chemii.
Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi vyplňte do 15. 1. tabulku na odkazu https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
Literature -
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
Requirements to the exam -
Requirements to gain the credits:
- presence at organizational meeting (before own practice)
- deliver forms A, B, C
- observe 5-6 chemistry lesson and make notes from the observation (will be discussed at the final meeting)
- active teaching at 15 lessons (2 lessons of which are laboratory practice)
- deliver the preparation materials for all taught lessons (worksheets, presentation, test, game, ...)
- personal reflection of the practice (1/2 page A4)
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Předmět sestává z informačního a diskusního setkání před návštěvou fakultní školy, vlastní pedagogickou praxí na fakultní škole a nakonec společného a individuálního setkání po absolvování praxe.
Souvislá pedagogická praxe studenta na střední škole u jednoho či více fakultních učitelů chemie zahrnuje hospitace i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje po danou dobu v několika třídách chemii, své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi fakultního učitele a své poznatky a dojmy aplikuje do své vlastní výuky.
Student nejprve absolvuje náslechy ve třídách, ve kterých bude později sám vyučovat, dále může po domluvě absolvovat náslechy i u dalších vyučujících chemie na dané škole. Vlastní pedagogocká praxe zahrnuje 13 vyučovacích hodin a 2 hodiny laboratorního cvičení a minimálně 5 náslechů.
Záznamy z náslechů a vlastní přípravy schválené a podepsané fakultním učitelem, doplněné hodnocením FU po odučené hodině předloží student ke kontrole vedoucí pedagogických praxí na KUDCH. Zároveň předloží vyplněné formuláře A - seznam hospitací, B - seznam odučených hodin, C - celkové hodnocení od FU, a vlastní esej - hodnocení pedagogické praxe studentem. Pedagogická praxe z chemie se koná na gymnáziích a středních školách.
Zápočet bude udělen po odsouhlasení vedoucím pedagogických praxí z chemie na KUDCH v zápočtovém týdnu.
POŽADAVKY K ZÁPOČTU
• účast na instruktážní schůzce (před praxemi) a závěrečných schůzkách s vedoucí praxí
• odevzdání formuláře A, B, C
• hospitace předepsaného počtu hodin: (minimálně) 5 vyučovacích hodin
• odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin) ke kontrole
• odučení předepsaného počtu hodin: 15 VH (z toho 2 hodiny cvičení)
• odevzdání příprav včetně pracovních listů, testů, her, prezentací (na CD nebo poslaných elektronicky) atd. (přípravy musí obsahovat všechny náležitosti, viz vstupní požadavky) ke kontrole
• zpracování celkové reflexe na pedagogickou praxi (včetně přínosu praxe, problémů během praxe); rozsah cca 1/2 A4
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
Syllabus - Czech
Studenti se na začátku semestru setkávají s garantem praxí, se kterým dohodnou organizační postup při domlouvání praxí, dále prodiskutují veškeré dokumenty, které studenti fakultnímu učiteli na praxi přinášejí, případně budou vyžadovat.
Hospitační i výstupová souvislá pedagogická praxe v aprobačních předmětech studenta na střední škole u jednoho či více fakultních učitelů. Student vyučuje po dobu 4 týdnů v několika třídách chemii, své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým FU. Zárověň se inspiruje během hospitací činnostmi FU a své poznatky a dojmy aplikuje do své výuky.
Požadavky: 5 hodin náslechů + 15 výstupových vyučovacích hodin, z toho aspoň 2 hodiny laboratorních prací v chemii.
Po absolvování pedagogických praxí se studenti setkávají s garantem praxí na společné organizační schůzce, společné reflexní schůzce a individuální reflexní schůzce.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
Entry requirements - Czech
Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie I je nezbytné absolvovat Náslechovou pedagogickou praxi z chemie. Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi vyplňte do 15. 1. tabulku na odkazu https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace .
Koordinátorem praxí za sekci chemie je dr Eva Stratilová Urválková z KUDCH, urvalkov@natur.cuni.cz, na kterou směřujte vaše dotazy.
1. Se všemi všeobecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail: jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace 2. Praxe z chemie probíhá pouze na gymnáziích a středních školách. Měli byste odučit 15 vyučovacích hodin (VH) a 2-4 hodiny laboratorních prací (LP) z chemie. Požadovaný počet náslechů je 4-6 z chemie. Ve třídě, kde budete učit, musíte hospitovat alespoň jednu VH. Pro vaši vlastní praxi je ideální, může-li vám fakultní učitel (FU) poskytnout vyučovací hodiny např. ve třech až čtyřech třídách různých ročníků gymnázia po celou dobu praxe (4 týdnů), abyste měli možnost každou třídu poznat, vyzkoušet si své pedagogické dovednosti a ověřit si účinnost svého působení. Praxi není možno zkracovat tak, že odučíte požadovaný počet hodin např. během 1-2 týdnů. 3. Ve škole budete každý den, kdy vyučujete, po celou dobu praxe v dostatečném rozsahu vyučovacích hodin. V této době se budete připravovat na vyučování, učit, hospitovat, seznamovat se s chodem školy a plnit další mimovyučovací povinnosti podle pokynů FU. Není přípustné, abyste se dostavili na vyučování 5 minut před začátkem VH. 4. Ve škole se představte nejlépe týden před začátkem pedagogické praxe, vyhledejte FU a hlaste se u vedení školy. V den nástupu na praxi se dostavte do školy s dostatečným časovým předstihem. 5. Rozvrh vyučovaných hodin pošlete nejpozději třetí den praxe na e-mail urvalkov@natur.cuni.cz. Pokud nedodáte rozvrh, nebude se vám tato výuka od 4. dne počítat. Do rozvrhu (formulář D) uveďte čitelně jména a příjmení učitelů, u nichž se praxe koná. Upozorněte učitele, že má mít uzavřenou dohodu o provedení práce. Smlouvu mu přineste v tištěné podobě nebo je možné ji stáhnout z webových stránek studijního oddělení. Ke smlouvě učiteli dejte i úlohu fakultního učitele se vzorem DPP. JAKOUKOLIV ZMĚNU V ROZVRHU HODIN IHNED HLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Jelenovi a/nebo dr. Stratilové Urválkové. Pokud nebudete ve škole v době, kdy jste měli podle rozvrhu vyučovat, nebude se vám výuka počítat a mohou být vyvozeny i další důsledky. 6. Hospitované hodiny zaznamenávejte do Seznamu náslechových hodin (A) a zapisujte si záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. 7. Příprava na výstupy má doporučenou formální úpravu, součástí příprav jsou i formulace otázek, zápisu na tabuli, schémata a obrázky, seznam plánovaných pomůcek (včetně přírodnin a didaktické techniky). Písemnou přípravu vypracujte včas, aby vám ji FU zkontroloval před výukou a svým podpisem potvrdil, že s ní byl seznámen. Přehled odučených hodin je na Seznamu odučených hodin (B). Během rozborů vyučovaných hodin hodnotí FU splnění plánovaných cílů, plánovaného průběhu hodiny a jednotlivé didaktické fáze hodiny. Uplatněte i své postřehy a poznámky. Své hodnocení hodiny zaznamená FU na konec vaší přípravy. (Není vhodné zapisovat do formuláře B). 8. Po ukončení praxe na škole vyplní FU závěry o praxi do Souhrnného hodnocení studenta (C). Nechte si potvrdit všechny dokumenty pedagogických praxí (A, B, C) vedením školy a osobně doručíte všechny dokumenty, přípravy a poznámky z náslechů KUDCH. Formuláře A a B je třeba doručit do týdne po ukončení praxe. Žádáme vás, abyste tento termín dodrželi, protože na něj je vázáno vyplácení odměn fakultních učitelů! 9. Za výrazné porušení pokynů, tj. nekvalitní přípravu, nevčasné plnění povinností, neodevzdání rozvrhu atd., se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším semestru. 10. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s FU).
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)