This laboratory course is designed for students in chemistry teaching combinations who wish to broaden their horizons in conducting experiments in the high school classroom. The course is loosely related to Experiments in Teaching Chemistry I - MC280C04, Experiments in Teaching Chemistry II - MC280C05, and Experiments in Teaching Chemistry Using Instruments - MC280C13.
Graduates of the course will be able to enrich basic chemistry teaching with non-traditional experiments, lead laboratory-oriented chemistry clubs, seminars and other electives.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (17.02.2022)
Anotace
Laboratorní kurs je určen studentům učitelských kombinací s chemií, kteří si chtějí rozšířit obzory v oblasti provádění experimentů ve středoškolské výuce. Kurs volně navazuje na předměty Experimenty ve výuce chemie I - MC280C04, Experimenty ve výuce chemie II - MC280C05 a Experimenty ve výuce chemie s využitím přístrojů - MC280C13.
Absolventi kurzu budou schopni obohatit základní výuku chemie o netradiční experimenty, vést laboratorně zaměřené chemické kroužky, semináře a jiné volitelné předměty.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (12.01.2015)
Literature - Czech
Gray, T.: Theo Gray's Mad Science: Experiments You Can do At Home - But Probably Shouldn't
Gray, T.: Mad Science 2: Experiments You Can Do At Home, But STILL Probably Shouldn't
Shakashiri B.Z.: Chemical Demonstrations : A Handbook for Teachers of Chemistry Vol 1-4
Rösky, H. W. et al: Chemical Curiosities
Rösky, H. W. et al: Spectacular Chemical Experiments
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (12.01.2015)
Requirements to the exam -
Learning outcomes:
The student will identify key aspects of pupil and demonstration experiments in the chemistry classroom.
The student effectively plans purchases for the chemistry laboratory.
The student learns the basic principles of chemistry laboratory equipment and maintenance, thereby providing a safe and efficient environment for experimentation.
The student masters theoretically and practically the principles of safe work in the chemical laboratory.
The student applies probeware in the classroom.
The student uses demonstration experiments to consciously influence the affective component of learning objectives.
The student conducts effective experiments that enrich chemistry instruction and increase student interest in hands-on chemistry.
The student uses demonstration experiments to visualize general chemistry phenomena (acid-base reactions, redox reactions, exothermic reactions, luminescence, etc.).
The student works with energetic compounds and evaluates their properties and safety applications in chemical experiments.
The student designs chemical reactions suitable for demonstration purposes in the classroom and carries them out in an effective but safe manner.
The student prepares unconventional experiments that enrich the basic chemistry curriculum and broaden students' horizons in laboratory practices.
(The student leads laboratory-oriented chemistry clubs, Olympiad seminars, and electives, thereby developing his/her teaching skills.)
Translated with DeepL.com (free version)
A condition for the award of credits is successful attendance (thorough preparation) of all the practical tasks. Final demonstration of 2 selected experiments in a suitable form (including preparation and disposal).
Designing, processing and submission of a factually and formally correct protocol (1 piece) within 14 days after the end of the practicum (with emphasis on the purpose of use, objective and inclusion in the teaching).
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (23.09.2024)
Podmínkou udělení zápočtu je úspěšné prezenční zvládnutí (důkladná příprava) všech úloh praktika. Závěrečná demonstrace 2 vybraných pokusů ve vhodné formě (vč. přípravy a likvidace).
Navržení, zpracování a odevzdání věcně i formálně správně vypracovaného protokolu (1 ks) v termínu nejpozději do 14 dnů po ukončení turnusu praktika (s důrazem na účel použití, cíl a zařazení do výuky).
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
Syllabus -
Syllabus
Equipment and maintenance of the chemical laboratory
employing probeware systems in chemistry education
mastering spectacular experiments in the fields:
acid-base reactions
redox reactions
luminescence I, II
energetic compounds
experimental demonstration
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (17.02.2022)
Sylabus
vybavení a údržba chemické laboratoře
použití školních měřících systémů ve výuce
zvládnutí efektních pokusů
acidobazické reakce
redoxní reakce
luminiscence I
luminiscence II
energetické sloučeniny
demonstrace experimentu
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (04.02.2019)
Learning outcomes -
Learning outcomes:
The student will identify key aspects of student and demonstration experiments in the chemistry classroom.
The student effectively plans purchases for the chemistry laboratory.
The student learns the basic principles of chemistry laboratory equipment and maintenance, thereby providing a safe and efficient environment for experimentation.
The student applies school measurement systems in the classroom.
The student uses demonstration experiments to consciously influence the affective component of learning objectives.
The student conducts effective experiments that enrich chemistry instruction and increase student interest in hands-on chemistry.
The student uses demonstration experiments to visualize general chemistry phenomena (acid-base reactions, redox reactions, exothermic reactions, luminescence, etc.).
The student works with energetic compounds and evaluates their properties and safety applications in chemical experiments.
The student designs chemical reactions suitable for demonstration purposes in the classroom and carries them out in an effective but safe manner.
The student prepares unconventional experiments that enrich the basic chemistry curriculum and broaden students' horizons in laboratory practices.
(The student leads laboratory-oriented chemistry clubs, Olympiad seminars, and electives, thereby developing his/her teaching skills.)
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
Výsledky učení:
Student identifikuje klíčové aspekty žákovského a demonstračního experimentu ve výuce chemie.
Student efektivně plánuje nákupy do chemické laboratoře.
Student si osvojuje základní principy vybavení a údržby chemické laboratoře, čímž zajišťuje bezpečné a efektivní prostředí pro experimentování.
Student aplikuje školní měřící systémy ve výuce.
Student pomocí demonstračních pokusů vědomě ovlivňuje afektivní složku vzdělávacích cílů.
Student provádí efektní pokusy, které obohacují výuku chemie a zvyšují zájem studentů o praktickou chemii.
Student využívá demonstračních pokusů k vizualizaci jevů z oblasti obecné chemie (acidobazické reakce, redoxní reakce, exotermické reakce, luminiscence apod.)
Student pracuje s energetickými sloučeninami a hodnotí jejich vlastnosti a možnosti aplikace v chemických experimentech z hlediska bezpečnosti.
Student navrhuje chemické reakce vhodné pro demonstrační účely v výuce a realizuje je v efektním ale bezpečném provedení.
Student připravuje netradiční experimenty, které obohacují základní výuku chemie a rozšiřují obzory studentů v oblasti laboratorních praktik.
(Student vede laboratorně zaměřené chemické kroužky, semináře olympiády a volitelné předměty, čímž rozvíjí své pedagogické dovednosti.)
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)