On Saturday 19th October 2024 there will be a shutdown of some components of the information system. Especially the work with files in Thesis modules will be particularly unavailable. Please postpone your requests for a later time.
Demonstrations and Experiments in General and Inorganic Chemistry Teaching - MC280C11A
Title:
Experimentální výuka obecné a anorganické chemie na SŠ
Czech title:
Experimentální výuka obecné a anorganické chemie na SŠ
This course covers basic laboratory training focused on general and inorganic chemistry education.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (20.04.2011)
Seminář je primárně určeno pro studenty prvních i vyšších ročníků bakalářského studia. Základem semináře je teoreticko-praktická výuka, spočívající v řešení problémových úloh formou práce s modely, ukázkami chemických látek, frontální i studentské prováděním pokusů atd. Seminář je vhodný také pro všechny, kteří se připravují k praktické části souborné zkoušky z didaktiky chemie a obecně pro výkon povolání učitele chemie.
Praktické semináře jsou dvouhodinové bloky zařazeny týdně po celý semestr. Během každého semináře studenti provádějí a prezentují pokusy z anorganické a obecné chemie tak, že v průběhu semestru získají základní dovednosti pro provádění a vysvětlování demonstračních pokusů na středních školách.
Kurz probíhá prezenčně, v případě nemožnosti prezenční výuky bude kurz probíhat v on-line prostředí ZOOM nebo Meet.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (17.02.2022)
Literature - Czech
ČTRNÁCTOVÁ, H.; HALBYCH, J. Didaktika a technika chemických pokusů. 3. Praha : Karolinum, 2006. 245 s. ISBN 80-246-1192-9. ČTRNÁCTOVÁ, H. ET AL. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Praha: Prospektrum, 2000, ISBN 80-7175-071-9. LUKEŠ, I., MIČKA, Z. Anorganická chemie II.:Systematická část Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-663-5 MIČKA, Z., LUKEŠ, I.: Anorganická chemie I.: Teoretická část. Praha: Karolinum, 1999, ISBN 80-7184-988-X Sebrané úlohy ze základních chemických výpočtů - http://web.natur.cuni.cz/anorchem/19/Kubicek/Priklady-sbirka.pdf Rovnice reakcí - http://web.natur.cuni.cz/anorchem/19/Kubicek/Rovnice.pdf Názvosloví anorganické chemie - http://web.natur.cuni.cz/anorchem/19/Kubicek/Nazvoslovi.pdf
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (16.02.2015)
Requirements to the exam - Czech
Zápočet:
- docházka min. 80 % - dobrá teoretická připravenost, dodržování a respektování laboratorních postupů a bezpečnostních nařízení (v opačném případě hrozí vykázání z laboratoře)
- demonstrace zadaného pokusu/fenoménu popis jeho didaktického významu
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
Syllabus -
Theoretical lectures followed by practical demonstrations and students work.
Chemical structure and properties,
Chemical reactions nad their application in chemistry education,
Hydrogen, oxygen, water, hydrogen peroxide,
The group 17,
The group 16,
The group 15,
The groups 14 and 13,
The groups 1 and 2,
Transitionals metals I,
Transitionals metals II.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (20.04.2011)
Teoretický výklad doplněný praktickými ukázkami a vlastní laboratorní prací studentů. Probíraná témata: stavba látek a jejich vlastnosti, modely, chemické reakce (versus fyzikální děj), jejich klasifikace avyužití ve školní praxi, vodík, kyslík, voda, peroxid vodíku, halogeny a jejich sloučeniny, chalkogeny a jejich sloučeniny, pniktogeny a jejich sloučeniny, prvky skupiny uhlíku a boru a jejich sloučeniny, alkalické kovy a kovy alkalických zemin jejich sloučeniny, přechodné a vnitřně přechodné kov
elektrochemie
acidobazické děje a pH
chemická kinetika a termodynamika
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (27.09.2023)
Learning outcomes -
Learning outcomes:
The student will identify key aspects of experimentation in chemistry education.
The student distinguishes between a student experiment and a demonstration experiment and can assess the applicability of specific chemical reactions to the needs of a student experiment.
The student applies knowledge of workplace safety in the preparation of a demonstration experiment.
The student classifies chemical reactions and physical processes and discusses their use in school practice.
The student performs and presents experiments in inorganic and general chemistry to develop laboratory skills.
The student demonstrates basic skills for conducting and explaining student and demonstration experiments in high school.
The student designs and implements appropriate demonstration experiments on the following topics: hydrogen, oxygen, water and hydrogen peroxide, halogens, chalcogens, pnictogens, elements of the carbon and boron groups, alkali metals, alkaline earth metals, transition and internal transition metals.
The student designs and implements appropriate demonstration experiments on topics in general and physical chemistry (electrochemistry, acid-base processes, pH measurements, chemical kinetics, thermodynamics.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)
Student identifikuje klíčové aspekty experimentu ve výuce chemie.
Student rozlišuje žákovský a demonstrační experiment a dokáže posoudit použitelnost konkrétních chemických reakcí pro potřeby žákovského pokusu.
Student aplikuje znalosti o bezpečnosti práce při přípravě demonstračního experimentu.
Student klasifikuje chemické reakce a fyzikální děje a diskutuje jejich využití ve školní praxi.
Student provádí a prezentuje pokusy z anorganické a obecné chemie, čímž rozvíjí své laboratorní dovednosti.
Student demonstruje základní dovednosti pro provádění a vysvětlování žákovských a demonstračních pokusů na středních školách.
Student navrhuje a realizuje vhodné demonstrační experimenty k tématům: vodík, kyslík, voda a peroxid vodíku, halogeny, chalkogeny, pniktogeny, prvky skupiny uhlíku a boru, alkalické kovy, kovy alkalických zemin, přechodné a vnitřně přechodné kovy.
Student navrhuje a realizuje vhodné demonstrační experimenty k tématům z obecné a fyzikální chemie (elektrochemie, acidobazické děje, měření pH, chemická kinetika, termodynamika.
Last update: Teplý Pavel, RNDr., Ph.D. (01.10.2024)