Inspecting pedagogical practice is aimed to gain an insight into the real practice of the teaching profession and to gain awareness of the chosen profession. Students start the practice by visiting three schools (chemistry lessons) all together with the faculty guarantor of the subject. Then for one week they attend another secondary school on their own and observe the chemistry lessons given by chemistry teachers at that school. They discuss the methods, forms, educational goals and outcomes.
The inspecting pedagogical practice brings students first insight into teaching practice and helps reflect how many steps and levels has preparation for chemistry lesson.
Requirements: 16 observations and reflected meetings (max) per 2 weeks.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Předmět je určen studentům učitelství chemie v plném studijním plánu.
Studenti se v rámci předmětu poprvé setkávají s reálnou pedagogickou praxí tím, že během dvou týdnů navštěvují hodiny chemie na vybrané fakultní škole a pozorují probíhající vyučování, stejně tak i další aktivity spojené s pedagogickou praxí. V závěru praxe se studenti aktivně účastní výuky chemie - buď formou tandemového vyučování nebo samostatné práce s třídou. Studentům učitelství chemie v plném studijním plánu jsou doporučovány školy s přírodovědným zaměřením, odborné chemické školy, nebo střední školy, které poskytují studentům širší nabídku přírodovědných/chemických volitelných seminářů.
Studenti absolvují tuto praxi ve dvojicích nebo trojicích, aby společně mohli diskutovat zažívanou školní realitu, popř. individuálně. Po celou dobu se studentům věnuje fakultní učitel, který po odučené hodině probírá se studenty různé pedagogické a didaktické aspekty, jedná se o tzv. rozborovou hodinu. Fakultní škola umožňuje studentům učitelství navštívit hodiny chemie u vícero učitelů chemie, aby získali plastičtější představu o možnostech vedení výuky, tedy o různých vyučovacích stylech.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (26.01.2023)
Literature -
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
Requirements to the exam -
Requirements to gain the credits:
- three inspected chemistry lessons with colleagues and guarantee at the chosen school (before practice)
- presence at organizational meeting (before own practice)
- deliver forms A and B (for the whole group of students)
- observe 16 chemistry lesson and make notes from the observation
- a written description of 16 observed lessons
- personal reflection of the practice (1/2 page A4)
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Absolvování 16 náslechů vyučovacích hodin chemie nebo laboratorních prací z chemie (doporučeno 12 VH + 4 LP) na vybraném gymnáziu nebo střední škole. Aktivní účast na výuce chemie: minimálně jeden výstup před třídou po dohodě s fakultním učitelem a to ve formě tandemové výuky s učitelem, se svým spolužákem nebo samostatně. Výstup není nijak omezem - může jít o jednu nebo více výukových aktivit nebo delší část vyučovací hodiny.
Provádění záznamů náslechů, rozbory a diskuse hodin s fakultními učiteli po skončení náslechů. Po dohodě s fakultním učitelem je vhodné poslední hodiny absolvovat formou asistenční praxe. Předložení záznamů ke kontrole po skončení náslechové praxe vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH.
Předložení vyplněného formuláře A - seznam hospitovaných hodin: jeden formulář společně za celou skupinku. Diskuse po skončení náslechů s vedoucí pedagogické praxe z chemie na KUDCH.
Zápočet bude udělen po absolvování náslechové praxe při splnění všech povinností v zápočtovém týdnu.
Požadavky:
• účast na instruktážní schůzce (před praxemi)
• odevzdání formulářů A, B (za celou skupinu)
• hospitace 16 vyučovacích jednotek
• odevzdání 16 záznamů z hospitací
odevzdání podkladů (popis + případné pomůcky) k vlastnímu výstupu
• reflexe z praxe (včetně přínosu praxe, problémů): společné setkání s garantem pedagogických praxí za chemii + písemná zpráva/esej rozsah cca 1/2 A4
V případě mimořádného stavu během studia je možné absolvovat videohospitace v hodinách chemie či jiným způsobem praxi splnit. Studenti se však vždy musejí domluvit s garantem praxí.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (26.01.2023)
Syllabus - Czech
Náslechová pedagogická praxe sestává ze tří částí: před a po praxi studenti absolvují setkání s garantem praxí za chemii a stěžejní část předmětu tvoří náslechy (hospitace) hodin chemie na vybrané fakultní škole. Tyto náslechy probíhají ve dvojicích nebo individuálně u jednoho či více učitelů chemie na dané škole.
Činnosti studentů na fakultní škole: studenti hospitují v hodinách chemie a následně s fakultním učitelem provádějí rozbor hodiny, kdy na základě zápisů pozorování výuky konzultují jednotlivé kroky či jevy z vyučování.
Záznam z hospitace, zápis musí obsahovat: záhlaví (jméno posluchače, předmět, škola, jméno fakultního učitele, třída, datum); téma; cíl výuky v hodině; organizační forma/y; průběh a organizace vyučovací hodiny (odborný obsah učiva, činnosti žáků, činnost učitele); hodnocení vyučovací hodiny (práce a činnosti žáků, učitele, splnění cíle výuky, vlastní poznámky k aktivitě žáků i tvořivosti učitele) a vlastní tipy k doplnění obsahu výuky (návrhy pro svou budoucí praxi).
Setkání s garantem praxí, které předchází a následuje po vlastních hospitacích na fakultní škole, poskytuje prostor nejprve pro společnou diskusi, jaké jevy mají studenti během náslechů sledovat, a po praxích opět diskutují své poznatky, dojmy, tipy a námitky. Studenti jednooborového učitelství chemie absolvují více reflektujících setkání, při kterých s garantem praxí diskutují možnosti provedení viděných témat. Reflexe pedagogické praxe, byť náslechové, je důležitou součástí a přípravou na vlastní pedagogickou praxi v následujícím akademickém roce.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (28.09.2020)
Learning outcomes -
Students will introduce key concepts and terminology related to effective chemistry teaching practices. Students will identify the objectives and organizational forms of observed lessons. Students will describe various teaching methods observed in chemistry classes. Students will explain the importance of lesson objectives in guiding classroom activities. Students will demonstrate how they apply a specific teaching strategy observed in class when planning their own lesson. Students will receive feedback from the accompanying teacher to improve their analysis of the lesson. Students will compare different instructional approaches used by faculty teachers and discuss their effectiveness. Students analyze student engagement during the lesson and identify factors that contribute to a successful lesson. Students evaluate the effectiveness of a lesson based on student participation and achievement of instructional objectives. Students justify their evaluation of instructional practices with reference to specific observations and educational theories. Students will design a comprehensive lesson plan that incorporates effective strategies derived from observations. Students will create innovative instructional materials that improve student understanding of complex chemistry concepts.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Studenti uvedou klíčové pojmy a terminologii související s efektivními postupy výuky chemie. Studenti určí cíle a organizační formy pozorovaných hodin. Studenti popíší různé vyučovací metody pozorované v hodinách chemie. Studenti vysvětlí význam cílů vyučovací hodiny při usměrňování činností ve třídě. Studenti předvedou, jak při plánování vlastní vyučovací hodiny uplatní konkrétní vyučovací strategii pozorovanou v hodině. Studenti získají zpětnou vazbu od provázejícího učitele, aby mohli zlepšit svou analýzu vyučovací hodiny. Studenti porovnají různé výukové přístupy používané učiteli fakulty a diskutují o jejich účinnosti. Studenti analyzují zapojení studentů během výuky a identifikují faktory, které přispívají k úspěšnému průběhu výuky. Studenti hodnotí efektivitu vyučovací hodiny na základě účasti studentů a dosažení výukových cílů. Studenti zdůvodní své hodnocení vyučovacích postupů odkazem na konkrétní pozorování a vzdělávací teorie. Studenti navrhnou komplexní plán vyučovací hodiny, který zahrnuje účinné strategie získané na základě pozorování. Studenti vytvoří inovativní výukové materiály, které zlepší porozumění složitým chemickým konceptům ze strany studentů.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Entry requirements - Czech
Pro závazné přihlášení na náslechovou pedagogickou praxi vyplňte do 15.1. tabulku v obecných informacích o pedagogických praxích https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace. Za obsahovou stránku náslechové praxe z chemie odpovídá vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (urvalkov@natur.cuni.cz) 1. Se všemi obecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail: jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace 2. Měli byste hospitovat 16 vyučovacích jednotek z chemie (včetně laboratorních prací, 1-2 cvičení). 3. Upozorníte učitele, že má mít uzavřenou dohodu o provedení práce. Smlouvu mu přinesete v tištěné podobě nebo je možné ji stáhnout z výše uvedených webových stránek. Spolu se smlouvou dejte učiteli i popis úlohy fakultního učitele se vzorem DPP. Fakultní učitel smlouvu vyplní a podepíše ve dvou kopiích a zašle po Vás zpět na fakultu, v uzavřené obálce. JAKOUKOLIV ZMĚNU IHNED NAHLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Jelenovi a/nebo dr. Stratilové Urválkové. 4. Hospitované hodiny zaznamenávejte do Seznamu náslechových hodin (A) a zapisujte si záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. Důležité je celkové hodnocení hodiny a zejména aktivita vyučujícího a žáků. 5. Na závěr praxe napište krátkou reflexi, která by měla zahrnovat komentáře k organizaci praxe, její náplni, situaci ve škole, přínosu praxe. Je důležitá pro další využívání škol a pro vývoj praxí. 6. Za výrazné porušení pokynů, tj. nevčasné plnění povinností, neodevzdání požadovaných materiálů atd. se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším roce v LS. 7. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s FU).
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.03.2019)
Registration requirements - Czech
Předmět si zapíší studenti bakalářských studijních oborů Chemie se zaměřením na vzdělávání, plný studijní plán.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)