Inspecting pedagogical practice is primarily intended for students of chemistry teaching (single-subject, double-subject). The aim is to gain an insight into the real practice of the teaching profession and to gain awareness of the chosen profession.
The practice takes place for one week at secondary school in the form of observations in chemistry lessons.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Předmět je určen studentům učitelství chemie v kombinaci s dalším oborem (maior a minor). Studenti se v rámci předmětu poprvé setkávají s reálnou pedagogickou praxí tím, že během jednoho týdne navštěvují hodiny chemie na vybrané (fakultní) škole a pozorují probíhající vyučování, stejně tak i další aktivity spojené s pedagogickou praxí. V závěru praxe aktivně vstoupí do výuky - buď formou tandemového vyučování nebo samostatné práce s třídou.
Obvykle studenti absolvují tuto praxi v malých skupinkách, aby společně mohli diskutovat zažívanou školní realitu. Po celou dobu se studentům věnuje fakultní učitel, který po (své) odučené hodině probírá se studenty různé pedagogické a didaktické aspekty, jedná se o tzv. rozborovou hodinu. Fakultní škola umožňuje studentům učitelství navštívit hodiny chemie u vícero učitelů chemie, aby získali plastičtější představu o možnostech vedení výuky, tedy o různých vyučovacích stylech.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (17.02.2024)
Literature -
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Requirements to the exam -
Requirements to gain the credits:
- three inspected chemistry lessons with colleagues and guarantee at the chosen school (before practice)
- presence at organizational meeting (before own practice)
- deliver forms A and B (for the whole group of students)
- observe 10 chemistry lesson and make notes from the observation
- a written description of 10 observed lessons
- personal reflection of the practice (1/2 page A4)
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Absolvování 10 náslechů vyučovacích hodin chemie nebo laboratorních prací z chemie (doporučeno 9 VH + 1 LP) na vybraném gymnáziu, střední škole nebo ZŠ. Aktivní účast na výuce chemie: minimálně jeden výstup před třídou po dohodě s fakultním učitelem a to ve formě tandemové výuky s učitelem, se svým spolužákem nebo samostatně. Výstup není nijak omezem - může jít o jednu nebo více výukových aktivit nebo delší část vyučovací hodiny.
Provádění záznamů náslechů, rozbory a diskuse hodin s fakultními učiteli po skončení náslechů. Předložení záznamů ke kontrole po skončení náslechové praxe vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH. Předložení vyplněného formuláře A - seznam hospitovaných hodin: jeden formulář společně za celou skupinku. Diskuse po skončení náslechů s vedoucí pedagogické praxe z chemie na KUDCH. Zápočet bude udělen po absolvování náslechové praxe při splnění všech povinností v zápočtovém týdnu. Požadavky: • účast na instruktážní schůzce a schůzce k reflexi videohospitací (před praxemi) • odevzdání formulářů s evidencí viděných hodin (za celou skupinu) • hospitace 10 vyučovacích jednotek • odevzdání 10 záznamů z hospitací
odevzdání podkladů (popis + případné pomůcky) k vlastnímu výstupu
• reflexe z praxe (včetně přínosu praxe, problémů): společné setkání s garantem pedagogických praxí za chemii + písemná zpráva/esej rozsah cca 1/2 A4
V případě mimořádného stavu během studia je možné absolvovat videohospitace v hodinách chemie či jiným způsobem praxi splnit. Studenti se však vždy musejí domluvit s garantem praxí.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (17.02.2024)
Syllabus -
The observing teaching practice consists of three parts: before and after the practice students have a meeting with the supervisor of the practice for chemistry and the core part of the course consists of visiting the chemistry classes at the selected faculty school. These tutorials take place in groups (4-5 students together) with one or more chemistry teachers at the school.
Students' activities at the faculty school: students hospitalize in chemistry classes and then conduct a lesson analysis with the faculty teacher, where they consult individual steps or phenomena of the lesson based on the notes of the lesson observation.
The record of the hospitalization, the record must include: the header (name of the student, subject, school, name of the faculty teacher, class, date); the topic; the objective of the lesson; the organizational form(s); the course and organization of the lesson (professional content of the lesson, activities of the students, activities of the teacher); the evaluation of the lesson (work and activities of the students, the teacher, the fulfillment of the objective of the lesson, own comments on the activity of the students and the creativity of the teacher).
The meeting with the supervisor of the practice, which precedes and follows the actual hospitalizations at the faculty school, provides space first for a joint discussion of what phenomena the students should observe during the auditions, and after the practice they again discuss their observations, impressions, tips and objections. Reflection on the teaching practice, even if it is a listening practice, is an important part and preparation for the actual teaching practice in the following academic year.
------------
In the event of an emergency during the course of study, it is possible to take video tutorials in chemistry classes or otherwise complete the practicum. However, students must always make arrangements with the practicum supervisor.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Náslechová pedagogická praxe sestává ze tří částí: před a po praxi studenti absolvují setkání s garantem praxí za chemii a stěžejní část předmětu tvoří náslechy (hospitace) hodin chemie na vybrané fakultní škole. Tyto náslechy probíhají skupinově (společně pro 4-5 studentů) u jednoho či více učitelů chemie na dané škole.
Činnosti studentů na fakultní škole: studenti hospitují v hodinách chemie a následně s fakultním učitelem provádějí rozbor hodiny, kdy na základě zápisů pozorování výuky konzultují jednotlivé kroky či jevy z vyučování.
Záznam z hospitace, zápis musí obsahovat: záhlaví (jméno posluchače, předmět, škola, jméno fakultního učitele, třída, datum); téma; cíl výuky v hodině; organizační forma/y; průběh a organizace vyučovací hodiny (odborný obsah učiva, činnosti žáků, činnost učitele); hodnocení vyučovací hodiny (práce a činnosti žáků, učitele, splnění cíle výuky, vlastní poznámky k aktivitě žáků i tvořivosti učitele).
Setkání s garantem praxí, které předchází a následuje po vlastních hospitacích na fakultní škole, poskytuje prostor nejprve pro společnou diskusi, jaké jevy mají studenti během náslechů sledovat, a po praxích opět diskutují své poznatky, dojmy, tipy a námitky. Reflexe pedagogické praxe, byť náslechové, je důležitou součástí a přípravou na vlastní pedagogickou praxi v následujícím akademickém roce.
------------
V případě mimořádného stavu během studia je možné absolvovat videohospitace v hodinách chemie či jiným způsobem praxi splnit. Studenti se však vždy musejí domluvit s garantem praxí.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (17.02.2024)
Entry requirements -
Students introduce key concepts and terminology related to effective chemistry teaching practices. Students identify the objectives and organizational forms of observed lessons. Students describe various teaching methods observed in chemistry classes. Students explain the importance of lesson objectives in guiding classroom activities. Students demonstrate how they apply a specific teaching strategy observed in class when planning their own lesson. Students receive feedback from the accompanying teacher to improve their analysis of the lesson. Students compare different instructional approaches used by faculty teachers and discuss their effectiveness. Students analyze student engagement during the lesson and identify factors that contribute to a successful lesson. Students evaluate the effectiveness of a lesson based on student participation and achievement of instructional objectives. Students justify their evaluation of instructional practices with reference to specific observations and educational theories. Students design a comprehensive lesson plan that incorporates effective strategies derived from observations. Students create innovative instructional materials that improve student understanding of complex chemistry concepts.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Pro závazné přihlášení na náslechovou pedagogickou praxi vyplňte do 15.1. tabulku v obecných informacích o pedagogických praxích https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace. Za obsahovou stránku náslechové praxe z chemie odpovídá vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (urvalkov@natur.cuni.cz)
1. Se všemi obecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail: jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace 2. Měli byste hospitovat 10 vyučovacích jednotek z chemie (včetně laboratorních prací). 3. Upozorníte učitele, že má mít uzavřenou dohodu o provedení práce. Smlouvu mu přinesete v tištěné podobě nebo je možné ji stáhnout z výše uvedených webových stránek. Spolu se smlouvou dejte učiteli i popis úlohy fakultního učitele se vzorem DPP. Fakultní učitel smlouvu vyplní a podepíše ve dvou kopiích a zašle po Vás zpět na fakultu, v uzavřené obálce. JAKOUKOLIV ZMĚNU IHNED NAHLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Jelenovi a/nebo dr. Stratilové Urválkové. 4. Hospitované hodiny zaznamenávejte do Seznamu náslechových hodin (A) a zapisujte si záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. Důležité je celkové hodnocení hodiny a zejména aktivita vyučujícího a žáků. 5. Na závěr praxe napište krátkou reflexi, která by měla zahrnovat komentáře k organizaci praxe, její náplni, situaci ve škole, přínosu praxe. Je důležitá pro další využívání škol a pro vývoj praxí. 6. Za výrazné porušení pokynů, tj. nevčasné plnění povinností, neodevzdání požadovaných materiálů atd. se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším roce v LS. 7. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s FU).
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
Registration requirements - Czech
Předmět si zapíší všichni studenti bakalářských studijních oborů Chemie se zaměřením na vzdělávání (maior a minor).
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
Learning outcomes -
Students list key concepts and terminology related to effective chemistry teaching practices.
Students identify the objectives and organizational forms of the observed lessons.
Students describe the different teaching methods observed during the chemistry classes.
Students explain the importance of lesson objectives in guiding classroom activities.
Students demonstrate how to implement a specific teaching strategy observed in class during their own lesson planning.
Students feedback from their supervisor to improve their lesson analysis.
Students to compare different teaching approaches used by faculty teachers and discuss their effectiveness.
Students analyze student engagement during lessons and identify factors that contribute to successful learning experiences.
Students assess the effectiveness of a lesson based on student participation and achievement of learning objectives.
Students justify their evaluations of teaching practices by referencing specific observations and educational theories.
Students design a comprehensive lesson plan that incorporates effective strategies learned from their observations.
Students develop innovative instructional materials that enhance student understanding of complex chemistry concepts.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Studenti uvedou klíčové pojmy a terminologii související s efektivními postupy výuky chemie. Studenti určí cíle a organizační formy pozorovaných hodin. Studenti popíší různé vyučovací metody pozorované v hodinách chemie. Studenti vysvětlí význam cílů vyučovací hodiny při usměrňování činností ve třídě. Studenti předvedou, jak při plánování vlastní vyučovací hodiny uplatní konkrétní vyučovací strategii pozorovanou v hodině. Studenti získají zpětnou vazbu od provázejícího učitele, aby mohli zlepšit svou analýzu vyučovací hodiny. Studenti porovnají různé výukové přístupy používané učiteli fakulty a diskutují o jejich účinnosti. Studenti analyzují zapojení studentů během výuky a identifikují faktory, které přispívají k úspěšnému průběhu výuky. Studenti hodnotí efektivitu vyučovací hodiny na základě účasti studentů a dosažení výukových cílů. Studenti zdůvodní své hodnocení vyučovacích postupů odkazem na konkrétní pozorování a vzdělávací teorie. Studenti navrhnou komplexní plán vyučovací hodiny, který zahrnuje účinné strategie získané na základě pozorování. Studenti vytvoří inovativní výukové materiály, které zlepší porozumění složitým chemickým konceptům ze strany studentů.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (30.09.2024)