Inspecting pedagogical practice is primarily intended for students of chemistry teaching (single-subject, double-subject). The aim is to gain an insight into the real practice of the teaching profession and to gain awareness of the chosen profession.
The practice takes place for one week at a secondary school in the form of observations in chemistry lessons.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Předmět je určen studentům učitelství chemie v kombinaci s dalším oborem (maior a minor). Studenti se v rámci předmětu poprvé setkávají s reálnou pedagogickou praxí tím, že během jednoho týdne navštěvují hodiny chemie na vybrané fakultní škole a pozorují probíhající vyučování, stejně tak i další aktivity spojené s pedagogickou praxí.
Obvykle studenti absolvují tuto praxi v malých skupinkách, aby společně mohli diskutovat zažívanou školní realitu. Po celou dobu se studentům věnuje fakultní učitel, který po (své) odučené hodině probírá se studenty různé pedagogické a didaktické aspekty, jedná se o tzv. rozborovou hodinu. Fakultní škola umožňuje studentům učitelství navštívit hodiny chemie u vícero učitelů chemie, aby získali plastičtější představu o možnostech vedení výuky, tedy o různých vyučovacích stylech.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
Literature -
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (12.02.2020)
Requirements to the exam -
Requirements to gain the credit:
- two inspected chemistry lessons with colleagues and guarante at chosen school (before practice)
- presence at organizational meeting (before own practice)
- deliver forms A and B (for whole group of students)
- observe 10 chemistry lesson and make notes from the observation
- written description of 10 observed lessons
- personal reflection of the practice (1/2 page A4)
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Absolvování 10 náslechů vyučovacích hodin chemie nebo laboratorních prací z chemie (doporučeno 8 VH + 2 LP) na vybraném gymnáziu nebo střední škole, ne na škole základní. Provádění záznamů náslechů, rozbory a diskuse hodin s fakultními učiteli po skončení náslechů. Předložení záznamů ke kontrole po skončení náslechové praxe vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH. Předložení vyplněného formuláře A - seznam hospitovaných hodin: jeden formulář společně za celou skupinku. Diskuse po skončení náslechů s vedoucí pedagogické praxe z chemie na KUDCH. Zápočet bude udělen po absolvování náslechové praxe při splnění všech povinností v zápočtovém týdnu. Požadavky: • účast na instruktážní schůzce (před praxemi) • odevzdání formulářů A, B (za celou skupinu) • hospitace 10 vyučovacích jednotek • odevzdání 10 záznamů z hospitací • reflexe z praxe (včetně přínosu praxe, problémů): společné setkání s garantem pedagogických praxí za chemii + písemná zpráva/esej rozsah cca 1/2 A4
---------------------------
V případě mimořádného stavu během studia je možné absolvovat videohospitace v hodinách chemie či jiným způsobem praxi splnit. Studenti se však vždy musejí domluvit s garantem praxí.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
Syllabus - Czech
1 týden praxe na střední škole formou hospitací v aprobačních předmětech studenta. Hospitace a následné rozbory hodin jsou prováděny skupinově (4 až 5 studentů) u jednoho či více fakultních učitelů školy. Studenti si provádějí zápisy z pozorování výuky a konzultují s FU jednotlivé kroky či jevy z vyučování. Požadavky: 10 náslechů a rozborových hodin v chemii za 1 týden. Veškeré potřebné formuláře, požadavky a doklady pro získání nároku na zápočet za pedagogickou praxi z chemie jsou obsaženy ve skriptu Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí, které si lze na KUDCH zapůjčit.
Záznam z hospitace, zápis musí obsahovat: Záhlaví - jméno posluchače, předmět, škola, jméno FU, třída, datum. Téma, cíl výuky v hodině a organizační forma. Průběh a organizace VH: odborný obsah učiva; činnosti žáků; činnost učitele. Hodnocení VH: práce a činnosti žáků, učitele, splnění cíle výuky, vlastní poznámky k aktivitě žáků i tvořivosti učitele.
Kromě praktické terénní části na konkrétní škole studenti absolvují před a po praxi setkání s garantem praxí za chemii. Během těchto setkání nejprve společně diskutují, jaké jevy budou během náslechů sledovat, a po praxích sdílejí své poznatky, dojmy, tipy a námitky. Reflexe pedagogické praxe, byť náslechové, je důležitou součástí a přípravouna vlastní pedagogickou praxi v následujícím akademickém roce.
----------------------------
V případě mimořádného stavu během studia je možné absolvovat videohospitace v hodinách chemie či jiným způsobem praxi splnit. Studenti se však vždy musejí domluvit s garantem praxí.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
Entry requirements - Czech
Pro závazné přihlášení na náslechovou pedagogickou praxi vyplňte do 15.1. tabulku v obecných informacích o pedagogických praxích https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace. Za obsahovou stránku náslechové praxe z chemie odpovídá vedoucí pedagogických praxí z chemie na KUDCH: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. 1. Se všemi obecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se obracejte na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail: jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace 2. Měli byste hospitovat 10 vyučovacích jednotek z chemie (včetně laboratorních prací). 3. Upozorníte učitele, že má mít uzavřenou dohodu o provedení práce. Smlouvu mu přinesete v tištěné podobě nebo je možné ji stáhnout z výše uvedených webových stránek. Ke smlouvě učiteli dáte i úlohu fakultního učitele se vzorem DPP. Fakultní učitel smlouvu vyplní a podepíše ve dvou kopiích a zašle po Vás zpět na fakultu, v uzavřené obálce. JAKOUKOLIV ZMĚNU VŽDY HLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Jelenovi a/nebo dr. Stratilové Urválkové. 4. Hospitované hodiny zaznamenávejte do Seznamu náslechových hodin (A) a zapisujte si záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. Důležité je celkové hodnocení hodiny a zejména aktivita vyučujícího a žáků. 5. Na závěr praxe napište krátkou reflexi, která by měla zahrnovat komentáře k organizaci praxe, její náplni, situaci ve škole, přínosu praxe. Je důležitá pro další využívání škol a pro vývoj praxí. 6. Za výrazné porušení pokynů, tj. nevčasné plnění povinností, neodevzdání požadovaných materiálů atd. se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším roce v LS. 7. Vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s FU).
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.03.2019)
Registration requirements - Czech
Předmět si zapíší všichni studenti bakalářských studijních oborů Chemie se zaměřením na vzdělávání (maior a minor).
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (10.02.2021)