SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Vocal Education - MB180S15
Title: Hlasová výchova a rétorika
Czech title: Hlasová výchova a rétorika
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: 31
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Marie Hodinářová, DiS.
PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Annotation -
Preliminary discipline concentrated on the examination of individual vocal and talkative conditions.
Introduction to the issue of voice hygiene.
Cultivating voice expression.
Active participation in the presented activities.




Last update: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (20.01.2022)
Literature -

Martinec, V.: Učíme děti mluvit a vyprávět aneb Sedmero pohádek o sedmi kouzelnících. Albatros: Praha, 2015.

Válková, L.: Hlas individuality. AMU: Praha, 2017.

Špačková, A.: Trénink techniky řeči - Naučte se mluvit barevně. Grada: Praha, 2015.

Špačková, A.: Moderní rétorika. Grada. 2009.

Plamínek, J.: Komunikace a prezentace - Umění mluvit, slyšet a rozumět. Grada. 2012.

Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.01.2021)
Requirements to the exam -
Max. 2 absences are allowed during the semester.

Requirement for active work on activities performed/practiced during the semester.

Active training during the lessons at the end of the semester and its self-evaluation.

Evaluation of your progress in vocal, rhetoric, and presentation skills - essay 
Last update: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (20.01.2022)
Syllabus - Czech



I. Hlasová výchova - psychosomatická disciplína. Hlas a řeč. Vznik hlasu, fonace, vlastnosti hlasu, typy hlasu, hlasové rejstříky, hlasové nasazení. Význam správného dýchání, typy dýchání, dechová opora, držení těla.
Praktická cvičení: individuální a kolektivní, průzkum individuálních hlasových a mluvních předpokladů. (Práce s texty). Zadání úkolů.


II. Výslovnostní norma. Funkce samohlásek a souhlásek v mluveném projevu. Nejčastější chyby ve výslovnosti.
Praktická cvičení: kolektivní a individuální, vzájemné slyšení se. (Použití cvičných artikulačních textů). Zadání úkolů.


III. Rezonace a její využívání, typy rezonací, prostorové cítění.
Praktická cvičení: kolektivní a individuální. (Cvičené texty).


IV. Intonace a její význam v komunikaci. Jednotlivé složky intonace, jejich působení na posluchače. Co + Proč = Jak.
Veřejný projev. Prezentační dovednosti.
Praktická cvičení: individuální, analýza, komentář připravených výstupů.


V. Hlasová hygiena, zacházení s hlasem, vlivy prostředí, hlasové poruchy, řečové vady.

VI. Specifika hlasového projevu a prezentačních dovedností v učitelské praxi.

V případě omezení výuky ve škole bude zveřejněný link na platformu Google Classroom + Meet, kde budou semináře probíhat online.

Last update: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (20.01.2022)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html