Preliminary discipline concentrated on the examination of individual vocal and talkative conditions.
Introduction to the issue of voice hygiene.
Cultivating voice expression.
Active participation in the presented activities.
Last update: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (20.01.2022)
Průpravná disciplína zaměřená na průzkum individuálních hlasových a mluvních předpokladů.
Seznámení s tematikou hlasové hygieny.
Kultivování hlasového projevu.
Aktivní práce související s nácvikem hlasových a prezentačních projevů.
Last update: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (20.01.2022)
Literature -
Martinec, V.: Učíme děti mluvit a vyprávět aneb Sedmero pohádek o sedmi kouzelnících. Albatros: Praha, 2015.
Špačková, A.: Trénink techniky řeči - Naučte se mluvit barevně. Grada: Praha, 2015.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Grada. 2009.
Plamínek, J.: Komunikace a prezentace - Umění mluvit, slyšet a rozumět. Grada. 2012.
Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.01.2021)
Requirements to the exam -
Max. 2 absences are allowed during the semester.
Requirement for active work on activities performed/practiced during the semester.
Active training during the lessons at the end of the semester and its self-evaluation.
Evaluation of your progress in vocal, rhetoric, and presentation skills - essay
Last update: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (20.01.2022)
V průběhu semestru povoleny max. 2 absence.
Požadavek na aktivní práci na aktivitách prováděných/cvičených v průběhu semestru.
Aktivní výstup v průběhu lekcí na konci semestru a jeho autoevaluace.
Zhodnocení svého pokroku v hlasových, rétorických a prezentačních dovednostech - písemně
Last update: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (20.01.2022)
Syllabus - Czech
I. Hlasová výchova - psychosomatická disciplína. Hlas a řeč. Vznik hlasu, fonace, vlastnosti hlasu, typy hlasu, hlasové rejstříky, hlasové nasazení. Význam správného dýchání, typy dýchání, dechová opora, držení těla. Praktická cvičení: individuální a kolektivní, průzkum individuálních hlasových a mluvních předpokladů. (Práce s texty). Zadání úkolů.
II. Výslovnostní norma. Funkce samohlásek a souhlásek v mluveném projevu. Nejčastější chyby ve výslovnosti. Praktická cvičení: kolektivní a individuální, vzájemné slyšení se. (Použití cvičných artikulačních textů). Zadání úkolů.
III. Rezonace a její využívání, typy rezonací, prostorové cítění. Praktická cvičení: kolektivní a individuální. (Cvičené texty).
IV. Intonace a její význam v komunikaci. Jednotlivé složky intonace, jejich působení na posluchače. Co + Proč = Jak. Veřejný projev. Prezentační dovednosti. Praktická cvičení: individuální, analýza, komentář připravených výstupů.
V. Hlasová hygiena, zacházení s hlasem, vlivy prostředí, hlasové poruchy, řečové vady.
VI. Specifika hlasového projevu a prezentačních dovedností v učitelské praxi.
V případě omezení výuky ve škole bude zveřejněný link na platformu Google Classroom + Meet, kde budou semináře probíhat online.
Last update: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (20.01.2022)