SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Ethical issues and values in biology education - MB180C54
Title: Etická témata a hodnoty ve výuce biologie
Czech title: Etická témata a hodnoty ve výuce biologie
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, C [HT]
Capacity: 18
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Jana Poupová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jana Poupová, Ph.D.
Annotation - Czech
Cvičení přibližuje mezipředmětové vazby biologie a společenských věd (především filosofie a etické výchovy).
Ukazuje, jak může učitel biologie podpořit dosahování afektivních cílů.
Last update: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (02.05.2024)
Literature - Czech

Vácha, M., Mauer, M., & Königová, R. (2012). Základy moderní lékařské etiky. Portál.

Huber, W. (2016). Etika. Základní otázky života. Vyšehrad.

Kohák, E. (2011). Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. SLON.

Komárek, S. (2012). Ochlupení bližní. Zvířata v kulturních kontextech. Academia.

Buchanan, A. (2022). Lepší než člověk. Filosofia

Last update: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (02.05.2024)
Requirements to the exam - Czech

aktivní účast ve výuce (povoleny 2 absence)

přečtení zvoleného textu a referování o něm

příprava a vedení krátké výuky k zadanému tématu

Last update: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (02.05.2024)
Syllabus - Czech

Cvičení přibližuje základní etické pojmy, pojednává o historických proměnách vztahu k živému i o soudobých pohledech na bioetiku, resp. její výuku. Prezentuje pohled Západního světa, pouze okrajově nastíní názorové rozdíly jiných civilizačních okruhů. Pozornost je věnována eticky relevantnímu učivu biologie, doporučeným metodám výuky bioetiky (morálním dilematům, hraní rolí, případovým studiím, diskusním a naratologickým postupům apod.), ale také výzkumům hodnotové orientace žáků i učitelů.

Zařazení dílčích témat se odvíjí mj. od zájmu posluchačů, prostor je věnován lékařské bioetice (asistované reprodukci, problematice umírání, dárcovství…) i environmentální etice (včetně vztahu člověka ke zvířatům a otázkám spjatým s genetickými technologiemi). Ve výuce se objeví i obecnější témata (jako je antropomorfismus či vztah vědy a náboženství).

Zásadní součástí cvičení je společná diskuse opírající se o nastudovanou literaturu. Studenti si také vyzkouší výuku vybraného tématu.

Last update: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (02.05.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html