|
|
|
||
During the semester each student will try to prepare and subsequently also teach a specific biology lesson, in the framework of the so-called micro-teaching, and thanks to the feedback of his/her classmates and the teacher gain valuable experience with possible guidance and preparation of teaching; we will learn how to use the most common teaching methods, techniques and strategies, as well as the less common ones, suitable for biology lessons at secondary school; we will get acquainted with the preparation for the lesson of biology the implementation of teaching management at secondary schools; discuss textbooks approved by the Ministry of Education of the Czech Republic for teaching biology at secondary schools.
Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je přiblížit na základě ukázek vyučovacích hodin, jak lze koncipovat výuku biologie a přírodopisu na střední a základní škole. Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (22.04.2012)
|
|
||
Cvičení k přednášce Aktuální otázky ve výuce biologie, Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (22.04.2012)
|
|
||
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975. Čapek, R.: Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada: Praha, 2015. Strategi 2030+ RVP ZV, RVP G - Educational Frameworks Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
max. 2 absence
presentation of a part of the lesson (hereinafter referred to as VH) on a selected biological topic reflection shown by VH worksheet (10 items), written test (5 items for group A and 5 items for group B) and preparation for the lesson presented in electronic form (on Moodle) Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
Předmět navazuje na přednášku Didaktika biologie a přírodopisu. Ve vztahu k přednášce Didaktika biologie a přírodopis budou dále prohlubovány všechny aspekty učitelské profese, se kterými se setkáváme ve školní praxi, tedy pedagogické, psychologické a didaktické. Vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii. Zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuku – kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků. Přes vzdělávací obor biologie/přírodopis se mj. posílí se porozumění základním konceptům přírodovědného vzdělávání, jakými jsou např. přírodovědná gramotnost, vědecké myšlení a uvažování, prekoncepty a miskoncepce v přírodovědném vzdělávání; zároveň bude diskutována aplikace vhodných didaktických přístupů v souvislosti s prezentovaným tématem mikrovyučování. V průběhu semestru si každý student vyzkouší zvládání řízení třídy s ohledem na její heterogenní charakter – budou diskutovány jak individuální potřeby jednotlivých žáků, tak i třídy jako dynamického celku, včetně pohledu na možné potřeby dívek vs. chlapců či věk v průběhu nižšího i vyššího sekundárního vzdělávání. Každý student připraví a následně také odučí konkrétní ukázku vyučovací hodiny biologie/přírodopisu, v rámci tzv. mikrovyučování; tímto na základě vlastní zkušenosti a díky zpětné vazbě spolužáků i vyučujících získá zkušenost s vedením třídy v bezpečném prostředí „třídy“ svých spolužáků, upevní dovednosti spojené s plánováním a přípravou na vyučovací hodinu, rozhodováním nad potřebným materiálním didaktickým zázemím a využíváním adekvátních a dostupných digitálních technologií při plánování výuky. Součástí mikrovyučování je také návrh hodnocení s akcentem na nezbytnost porozumět roli formativního hodnocení žáků ve výuce a způsobům jeho aplikace. Na ukázkách z učiva biologie/přírodopisu se seznámíme s používáním nejrůznějších vyučovacích aktivizačních metod, forem, technik a strategií; analyzujeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu. Na konci semestru tak bude každý student podpořen v tom, aby nalézal ve své budoucí praxi taková řešení školních situací, která budou adekvátní dané situaci, a to nejen z didaktického, ale i pedagogicko-psychologického hlediska, a kriticky zvládal tyto situace reflektovat. Seznam probíraných témat: Kurikulární dokumenty, vč. Učebnic ZŠ a SŠ – jejich konstruktivní kritika a analýza Metody kritického myšlení a význam čtenářské gramotnosti v přírodovědném vzdělávání Příprava na VH – s ohledem na timing, (aktivizační vs. tradiční) metody, formy, individuální vs. kooperativní tendence, skupinovou dynamiku apod. – pro potřeby mikrovyučování Kompetence učitele – ve vztahu k výběru učiva, řízení (managementu) heterogenní třídy, potřeb dívek vs. chlapců i věku žáků, mimoškolních aktivit apod. Formativní hodnocení Mezinárodní hodnocení žáků v přírodovědných předmětech Sylabus, včetně použitých metodických postupů, byl inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Doporučená literatura vedle vznikajících publikací z projektu viz seznam literatury. Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
|
|
||
Pro bc. studenty učitelských oborů Bi je vstupním požadavkem absolvování přednášky z Didaktiky Bi a Př (přednášku si bc. studenti učitelství zapisují v ZS a cvičení poté v LS). Vstupním požadavkem pro Mgr. a DPS-studenty je včasný zápis do kurzu, aby student předešel případným absencím. Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2023)
|