SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Activating methods and forms of teaching in science subjects - MB180C31A
Title: Aktivizační metody a formy výuky přírodovědných předmětů
Czech title: Aktivizační metody a formy výuky přírodovědných předmětů
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, C [HT]
Capacity: 40
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Incompatibility : MB180C31
Is incompatible with: MB180C31
Annotation -
Teaching methods and organizational forms are an effective tool for teachers to teach their lessons; in addition, if they use methods and forms that entertain and stimulate pupils to work, pupils work in the classroom not only efficiently but also with taste. In this course, students will learn to think about methods and forms, design them appropriately and apply them in their future biology lessons; all in accordance with current trends and requirements of curricular documents.
At the same time, the participants will try the methods and forms themselves - both from the pupil's and teacher's position.
Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2020)
Literature -

Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.

Čapek, R.:Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada: Praha, 2015.
Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994.
Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002.
Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996.
Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999.
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.
Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola

Educational Framewors Grammar school/Basic school
National Program for the Development of Education (White Paper)
Státní program EVVO
Biology Textbooks for primary and secondary school

Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2020)
Requirements to the exam -

1. 1 absence - allowed; if the course runs in turn, then as specified at the beginning of the course

2. to propose and demonstrate (in the framework of micro-education) 1 topic on the selected topic for teaching biology at secondary school (and its modification for natural science at primary school) - in the prescribed form you will receive

3. propose 1 topic on the selected topic for teaching biology at secondary school (and its modification for natural science at primary school) - in the prescribed form you will receive

3. cooperation and group work within the presented activities, feed back and evaluation of the presented activities

Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2020)
Syllabus - Czech

1. Seznámení s teroriemi učení, aktuálními trendy ve výuce (nejen) přírodovědných předěmtů dle koncepce kurikulárních dokumentů.

2. Přehled výukových metod a organizačních forem s ohledem na jejich aktivizační potenciál pro žákovo učení.

3. Konkrétní praktické ukázky výukovyých metod a forem, při nichž jsou aktivní sami účastnícu kurzu.

4. Konkrétní praktické ukázky výukovyých metod a forem připravené účastníky kurzu.

5. Reflexe a evaluace výukových metod a organizačních forem.

6. Reflexe a evaluace kurzu.

Last update: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D. (03.06.2019)
Entry requirements - Czech

Předmět nebude vyučován, bude-li přihlášených pět a méně studentů.

Last update: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D. (12.02.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html