SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
School observations and experiments - big ideas - MB180C29
Title: Školní pozorování a pokusy - zastřešující koncepty
Czech title: Školní pozorování a pokusy - zastřešující koncepty
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, C [HT]
Capacity: 18
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Additional information: http://Google classroom: u3jpvyb
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: prof. RNDr. Jan Černý, Ph.D.
RNDr. Vanda Janštová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Martin Hůla, Ph.D.
RNDr. Vanda Janštová, Ph.D.
Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D.
Mgr. Jan Toman, Ph.D.
RNDr. Blanka Zikánová
Annotation -
This course has only Czech version.
Last update: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (24.09.2020)
Literature -

This course has only Czech version.

Last update: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (24.09.2020)
Requirements to the exam -

This course has only Czech version.

Last update: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (24.09.2020)
Syllabus - Czech

Celý předmět je zaměřen na praktické aktivity a laboratorní úlohy. Tematicky jsou pokryty zastřešující koncepty buněčné biologie, evoluční biologie, dědičnost a změna klimatu.

Jsou realizovány například aktivity jako

Antibakteriální účinky zubní pasty - seznámení se s jednotlivými složkami zubní pasty a jejich účinky. Porovnání účinnosti různých druhů zubních past co do zabíjení bakterií na kultuře Bacillus subtilis (kterou lze snadno získat);

Fermentace. Teorie i ukázka využití fermentace v praxi s ochutnávkou. Důkazy proběhnutí fermentace. Barvení a pozorování bakterií mléčného kvašení. Co se dá pozorovat a měřit na droždí;

Aktivita enzymů;

Mikroskopické preparáty živočišných tkání – pozorování a porovnání snadno dostupných tkání (svalová, krycí, nervová, pojivová) z hlediska morfologie a funkce;

Osmóza - na příkladu gumových medvídků, brambor, agaru s fenolftaleinem, základní měření a výpočty;

Mitóza v buňkách kořenové špičky cibule;

Evoluce - vznik života; Evoluční psychologie a teorie her (herní aktivity typu Vězňovo dilema); evoluce člověka;

Hry na téma dědičnost, centrální dogma molekulární biologie;

Proč a jak vyučovat změnu klimatu.

 

Jedno setkání může být realizováno distanční formou s cílem zprostředkovat studentům praktickou zkušenost se specifickými didaktickými aspekty školního pokusu a pozorování v podmínkách distanční výuky (online simulace, mikroskopování apod.).

Last update: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (15.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html