Please note, the lectures are given in Czech language only. The main theoretical and practical topics across hierarchy of nature and man-made habitats are given into the context of the care about ecosystems/landscape. Landscape ecology is treated as an dynamic transdisciplinary field based on functioning of ecosystem principles.
Last update: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (14.04.2006)
Chceš porozumět současné krajině? Zajímá tě, proč je krajina uspořádána do současné struktury a jaké ekosystémy ji tvoří? Chceš se dozvědět o procesech v minulosti, které krajinu a ekosystémy utvořily do současného stavu? Nebo tě zajímají různé přístupy, jak současnou krajinu popisovat, analyzovat a chránit? Tento kurz ti představí ekologické přístupy studia krajiny a ekosystémů na velkých škálách a umožní porozumět interakcím mezi prostorovým uspořádáním, podmínkami prostředí a ekologickými procesy. Po absolvování kurzu se naučíš vyhodnocovat krajinnou strukturu, její procesy a vývoj.
Výukový cíl:
Student se naučí orientovat v hlavních přístupech ekosystémové a krajinné ekologie. Seznámí se s hlavními škálami (prostorovými a časovými), které hrají důležitou roli ve fungování ekosystémů a utváření krajiny. Dokáže popsat důležité mezníky ve vývoji krajiny, objasnit procesy fungování ekosystémů jako jsou disturbance (narušení), sukcese nebo kompetice. Porozumí faktorům důležitým za uspořádání jednotlivých ekosystémů v krajině a jejich diverzity. Následně bude schopen základní klasifikace krajinných prvků, posouzení vlivu příbuzných disciplín a ekologických teorií jako ostrovní biogeografie, metapopulační dynamiky organismů na ekosystémovou a krajinnou ekologii. Nakonec bude schopen vyhodnotit význam ekosystémových služeb, roli člověka při utváření krajiny a formulovat účinné akce pro její ochranu.
Last update: Kuneš Petr, doc. RNDr., Ph.D. (10.03.2021)
Literature - Czech
Kovář P., 2014 (2012): Ekosystémová a krajinná ekologie. Univerzita Karlova v Praze, Nakl. Karolinum. Farina A., 1998: Principles and Methods in Landscape Ecology. Chapman & Hall, London. A další doporučená literatura k jednotlivým tématickým okruhům (viz Moodle).
Last update: Kuneš Petr, doc. RNDr., Ph.D. (10.03.2021)
Requirements to the exam -
Please note, the course is taught in Czech language only. If you do not understand Czech, do not signup for this course.
Last update: Kuneš Petr, doc. RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Před každou lekcí je vyžadována četba a kritická analýza (diskuze) textu v prostředí Perusall. Vaše zapojení ve čtení a diskuzi textu bude hodnoceno na základě: přečtení celého textu, času stráveného aktivní prací s textem, anotací textu (kladení otázek, příp. smysluplných komentářů), reakcí na vaše anotace).
Během kurzu je vyžadováno absolvování tří průběžných testů v Moodle. Test je soubor otázek s možnými odpověďmi. Může být a,b,c; jednoduchá frázovitá odpověď, přiřazení pojmů, atd. Test by měl odzkoušet porozumění probíraným tématům. Výsledky testů budou známkovány běžným způsobem a celková známka bude jejich průměrem. POZOR, SAMOTNÉ OTEVŘENÍ TESTU V MOODLE ZNAMENÁ JEHO ABSOLVOVÁNÍ, TEDY I OZNÁMKOVÁNÍ!
Na konci kurzu je vyžadováno napsání argumentační eseje na zvolené téma a následně její obhájení. Instrukce budou též v Moodle. Esej bude hodnocena spolužáky a následně vyučujícím. Kvalita eseje se odrazí v celkové známce, a stejně tak výkon při obhajobě.
Celková známka za předmět je průměrem mezi známkou za esej a testy. Podmínkou absolvování kurzu je obdržení známky za testy i esej (nelze tedy absolvovat předmět např. bez odevzdání eseje). V případě nerozhodné známky výslednou známku určí hodnocení za četbu.
Last update: Kuneš Petr, doc. RNDr., Ph.D. (23.09.2022)
Syllabus - Czech
Týden
Blok
Přednáška
1.
JN+PK+DR
Úvod a odkaz dlouhodobého působení činitelů
Téma
Seznámení s ekosystémy a krajinou
Exkurze do pražské krajiny
Cíl
Seznámení se s náplní předmětu a vyučujícími. Úvodní krátká exkurze má za cíl rozvinout vnímání ekosystémů a krajiny a vytvořit tak základ pro další studium.
2.
PK
Téma
Co je ekosystémová a krajinná ekologie, význam prostoru a času
Příčiny krajinné struktury
Zopakování a vysvětlení pojmů krajina a ekosystém (Tansley, Humboldt, vývoj)
Vznik ekologie - Haeckel
Pochopení rozdílu ekosystémové X krajinné ekologie , vč. Historie studia ekosystémů a krajiny
Seznámení se škálami a heterogenitou, důležitost pro krajinnou strukturu a procesy
Hierarchická teorie, holon, aplikace jednotlivých hladin při studiu procesů, interakce jednotlivých hladin škál
Rozdělení původců krajinné struktury do čtyř hlavních skupin
Charakteristika a příklady abiotických faktorů (klima, geomorfologie, půdy)
Charakteristika a příklady biotických faktorů (kompetice - zopakování pojmu, vliv dominantního druhu, trofické kaskády)
Posouzení vlivu člověka na krajinu (prehistorický, historický, moderní)
Vliv disturbancí (narušení) a sukcese včetně vysvětlení a zopakování pojmů
Cíl
Naučit se orientovat v základních škálách důležitých pro krajinu a ekosystémy, zopakování a vysvětlení důležitých pojmů. Analyzovat a stručně charakterizovat důležité činitele krajinné struktury.
3.
PK
Téma
Dlouhodobí původci na velkých škálách: (makro)klima, migrace druhů, vývoj přírody a změny ekosystémů
Dlouhodobé časové škály, pozadí vývoje klimatu na Zemi
Vliv klimatu na ekosystémy a krajinu, kvartérní cyklus, lineární procesy - vymírání druhů
Migrace druhů pod vlivem klimatu
Hlavní fáze dlouhodobých změn ekosystémů (postglaciál), pozdní glaciál a holocén, koncept přirozenosti ekosystémů
Role lesa a bezlesí ve středoevropské krajině
Cíl
Vysvětlit příčiny klimatických změn a porozumět dlouhodobému efektu klimatu na ekosystémy a krajinu.
4.
PK
Téma
Prehistorické a historické příčiny využívání krajiny: vznik a vývoj kulturní krajiny, příchod antropocénu, hlavní mezníky původu současné krajinné struktury a hlavní její typy
Kolonizace planety a krajiny člověkem
Rozdíl vlivu lovců a sběračů od člověka zemědělského - od neolitického zahrádkaření po vyspělejší civilizace
Koncept antropocénu - jeho možné počátky a vlivy na ekosystémy a krajinu
Milníky v technologickém vývoji v pravěku a postup osídlení našeho území
Velká středověká změna krajinné struktury
Lesnické hospodaření
Velké zrychlení, invaze
Cíl
Získat základní informace o činnosti člověka a jeho vlivu na krajinu a ekosystémy v dlouhodobé perspektivě. Umět identifikovat hlavní mezníky vývoje kulturní krajiny, vysvětlit jejich příčiny a následky.
5.
PK
Původci krajinné struktury a rozmístění ekosystémů
Téma
Původci krajinné struktury na menších škálách: disturbance a sukcese
Co jsou disturbance a k čemu je ekosystémy a krajina potřebují
Typy disturbancí a režimy
Vliv struktury krajiny na disturbance
Vliv disturbancí na heterogenitu
Sukcese a její význam pro disturbance a krajinu
Cíl
Definovat narušení (disturbance) a sukcesi a pochopit hlavní význam pro ekosystémy a krajinu. Analyzovat vlivy různých faktorů na disturbance a disturbance na krajinnou strukturu, dokázat identifikovat různé typy na konkrétních příkladech.
Aktivita
Průběžný test 1 – Moodle
6.
JN
Téma
Abiotické podmínky – geodiverzita: (mikro)klima, půdy, reliéf
Geodiverzita České Republiky, geologický podklad
Typy krajin, reliéf, geomorfologické členění ČR
Vztah (mikro)klima-(makro)klima,relief
Složení a vlastnosti půd
Charakteristika půdních typů
Půdotvorné faktory a podmínky
Hydrologické podmínky ČR
Cíl
Charakterizovat významné aspekty geodiverzity a jejich vliv na biotické složky krajiny.
7.
JN
Téma
Současné ekosystémy a jejich historie
Biomy střední Evropy, zonální, azonální a extrazonální vegetace
Vazba mezi vegetací a nadmořskou výškou
Vztah mezi diverzitou vegetace a typy krajin
Potencionální přirozená vegetace
Lesní vegetace
Cíl
Seznámit s biotickou složkou krajiny, stručně charakterizovat lesní vegetaci.
Všichni
Aktivita
Zadání témat pro vypracování esejí – Moodle
8.
JN
Téma
Současné ekosystémy
Současné změny vegetace
Nelesní vegetace: vodní a mokřadní, travinná, alpinská, skalní, ruderální a antropogenních stanovišť
Vliv hospodaření na vegetační a druhovou diverzitu
Cíl
Stručně charakterizovat nelesní typy vegetace, vliv hospodaření a historie na druhovou a vegetační historii.
Aktivita
Průběžný test 2 – Moodle
9.
DR
Důsledky krajinné struktury, přístupy ke studiu krajiny
Téma
Struktura krajiny a její hodnocení
Teorie - koncept “patch - corridor - matrix” vs. krajinné kontinuum
Data, přístupy, metody a nástroje (GIS, DPZ, prostorová statistika, landscape metrics)
Dynamika struktury krajiny - ČR, Evropa
Cíl
Seznámit se s koncepty hodnocení krajinné struktury, rozpoznání jednotlivých částí uspořádání a pochopení jejich funkce. Analyzovat a vysvětlit vliv různých faktorů na dynamiku krajinné struktury. Zhodnotit potenciály a rizika hodnocení krajinné struktury.
10.
DR
Téma
Důsledky změn krajinné struktury
Fragmentace, unifikace X homogenizace krajiny
Dopady na pohyb organismů - teorie metapopulací, ostrovní biogeografie
Cíl
Definovat základní charakteristiky fragmentace krajiny a vysvětlit její původ. Analyzovat vliv jednotlivých prvků fragmentace na ekologické procesy v krajině. Zhodnotit možnosti různých opatření na pohyb organismů a biodiverzitu v krajině.
11.
DR
Téma
Klasifikace krajiny
Typologie vs. regionalizace krajiny - funkční typy krajin
Ekosystémové funkce a služby - klasifikace
Management a ochrana krajiny
Cíl
Seznámit se s jednotlivými typy krajin v ČR a přístupy v jejich klasifikaci. Ilustrovat, které krajiny jsou funkční a proč. Analyzovat důležité funkce ekosystémů v krajině a navrhnout přístupy jejich managementu a ochrany.
Aktivita
Průběžný test 3 – Moodle
všichni
Aktivita
Odevzdání studentských prací
12.
všichni
Téma
Obhajoby studentských prací
Last update: Kuneš Petr, doc. RNDr., Ph.D. (10.03.2021)
Entry requirements - Czech
Základním prostředím pro výuku je Moodle. Žádáme všechny účastníky, aby se do kurzu zapsali dle instrukcí níže.
Adresa předmětu: viz odkaz na Elearningový kurz v Moodle
Heslo pro zápis: bude sděleno emailem
V Moodle naleznete všechny základní informace ohledně syllabu, materiálů ke studiu, termínů výuky, zkoušky a hodnocení předmětu. Pár důležitých informací uvádíme zde:
Před každou lekcí je vyžadována četba a kritická analýza (diskuze) textu. Odkaz do prostředí Perusall s možností psaní komentářů k textu bude poskytnut v Moodle. Taktéž vám bude k dispozici krátké instruktážní video k prostředí Perusall.
Vlastní lekce probíhá v Krajinově posluchárně (B14).
Last update: Kuneš Petr, doc. RNDr., Ph.D. (25.09.2023)