Týden
|
Blok
|
|
Přednáška
|
1.
|
JN+PK+DR
|
Úvod a odkaz dlouhodobého působení činitelů
|
Téma
|
Seznámení s ekosystémy a krajinou
|
Cíl
|
Seznámení se s náplní předmětu a vyučujícími. Úvodní krátká exkurze má za cíl rozvinout vnímání ekosystémů a krajiny a vytvořit tak základ pro další studium.
|
2.
|
PK
|
Téma
|
Co je ekosystémová a krajinná ekologie, význam prostoru a času
Příčiny krajinné struktury
-
Zopakování a vysvětlení pojmů krajina a ekosystém (Tansley, Humboldt, vývoj)
-
Vznik ekologie - Haeckel
-
Pochopení rozdílu ekosystémové X krajinné ekologie , vč. Historie studia ekosystémů a krajiny
-
Seznámení se škálami a heterogenitou, důležitost pro krajinnou strukturu a procesy
-
Hierarchická teorie, holon, aplikace jednotlivých hladin při studiu procesů, interakce jednotlivých hladin škál
-
Rozdělení původců krajinné struktury do čtyř hlavních skupin
-
Charakteristika a příklady abiotických faktorů (klima, geomorfologie, půdy)
-
Charakteristika a příklady biotických faktorů (kompetice - zopakování pojmu, vliv dominantního druhu, trofické kaskády)
-
Posouzení vlivu člověka na krajinu (prehistorický, historický, moderní)
-
Vliv disturbancí (narušení) a sukcese včetně vysvětlení a zopakování pojmů
|
Cíl
|
Naučit se orientovat v základních škálách důležitých pro krajinu a ekosystémy, zopakování a vysvětlení důležitých pojmů. Analyzovat a stručně charakterizovat důležité činitele krajinné struktury.
|
3.
|
PK
|
Téma
|
Dlouhodobí původci na velkých škálách: (makro)klima, migrace druhů, vývoj přírody a změny ekosystémů
-
Dlouhodobé časové škály, pozadí vývoje klimatu na Zemi
-
Vliv klimatu na ekosystémy a krajinu, kvartérní cyklus, lineární procesy - vymírání druhů
-
Migrace druhů pod vlivem klimatu
-
Hlavní fáze dlouhodobých změn ekosystémů (postglaciál), pozdní glaciál a holocén, koncept přirozenosti ekosystémů
-
Role lesa a bezlesí ve středoevropské krajině
|
Cíl
|
Vysvětlit příčiny klimatických změn a porozumět dlouhodobému efektu klimatu na ekosystémy a krajinu.
|
4.
|
PK
|
Téma
|
Prehistorické a historické příčiny využívání krajiny: vznik a vývoj kulturní krajiny, příchod antropocénu, hlavní mezníky původu současné krajinné struktury a hlavní její typy
-
Kolonizace planety a krajiny člověkem
-
Rozdíl vlivu lovců a sběračů od člověka zemědělského - od neolitického zahrádkaření po vyspělejší civilizace
-
Koncept antropocénu - jeho možné počátky a vlivy na ekosystémy a krajinu
-
Milníky v technologickém vývoji v pravěku a postup osídlení našeho území
-
Velká středověká změna krajinné struktury
-
Lesnické hospodaření
-
Velké zrychlení, invaze
|
Cíl
|
Získat základní informace o činnosti člověka a jeho vlivu na krajinu a ekosystémy v dlouhodobé perspektivě. Umět identifikovat hlavní mezníky vývoje kulturní krajiny, vysvětlit jejich příčiny a následky.
|
5.
|
PK
|
Původci krajinné struktury a rozmístění ekosystémů
|
Téma
|
Původci krajinné struktury na menších škálách: disturbance a sukcese
-
Co jsou disturbance a k čemu je ekosystémy a krajina potřebují
-
Typy disturbancí a režimy
-
Vliv struktury krajiny na disturbance
-
Vliv disturbancí na heterogenitu
-
Sukcese a její význam pro disturbance a krajinu
|
Cíl
|
Definovat narušení (disturbance) a sukcesi a pochopit hlavní význam pro ekosystémy a krajinu. Analyzovat vlivy různých faktorů na disturbance a disturbance na krajinnou strukturu, dokázat identifikovat různé typy na konkrétních příkladech.
|
|
Aktivita
|
Průběžný test 1 – Moodle
|
6.
|
JN
|
Téma
|
Abiotické podmínky – geodiverzita: (mikro)klima, půdy, reliéf
-
Geodiverzita České Republiky, geologický podklad
-
Typy krajin, reliéf, geomorfologické členění ČR
-
Vztah (mikro)klima-(makro)klima,relief
-
Složení a vlastnosti půd
-
Charakteristika půdních typů
-
Půdotvorné faktory a podmínky
-
Hydrologické podmínky ČR
|
Cíl
|
Charakterizovat významné aspekty geodiverzity a jejich vliv na biotické složky krajiny.
|
7.
|
JN
|
Téma
|
Současné ekosystémy a jejich historie
-
Biomy střední Evropy, zonální, azonální a extrazonální vegetace
-
Vazba mezi vegetací a nadmořskou výškou
-
Vztah mezi diverzitou vegetace a typy krajin
-
Potencionální přirozená vegetace
-
Lesní vegetace
|
Cíl
|
Seznámit s biotickou složkou krajiny, stručně charakterizovat lesní vegetaci.
|
|
Všichni
|
Aktivita
|
Zadání témat pro vypracování esejí – Moodle
|
8.
|
JN
|
Téma
|
Současné ekosystémy
-
Současné změny vegetace
-
Nelesní vegetace: vodní a mokřadní, travinná, alpinská, skalní, ruderální a antropogenních stanovišť
-
Vliv hospodaření na vegetační a druhovou diverzitu
|
Cíl
|
Stručně charakterizovat nelesní typy vegetace, vliv hospodaření a historie na druhovou a vegetační historii.
|
|
|
|
Aktivita
|
Průběžný test 2 – Moodle
|
9.
|
DR
|
Důsledky krajinné struktury, přístupy ke studiu krajiny
|
Téma
|
Struktura krajiny a její hodnocení
-
Teorie - koncept “patch - corridor - matrix” vs. krajinné kontinuum
-
Data, přístupy, metody a nástroje (GIS, DPZ, prostorová statistika, landscape metrics)
-
Dynamika struktury krajiny - ČR, Evropa
|
Cíl
|
Seznámit se s koncepty hodnocení krajinné struktury, rozpoznání jednotlivých částí uspořádání a pochopení jejich funkce. Analyzovat a vysvětlit vliv různých faktorů na dynamiku krajinné struktury. Zhodnotit potenciály a rizika hodnocení krajinné struktury.
|
10.
|
DR
|
Téma
|
Důsledky změn krajinné struktury
-
Fragmentace, unifikace X homogenizace krajiny
-
Dopady na pohyb organismů - teorie metapopulací, ostrovní biogeografie
|
Cíl
|
Definovat základní charakteristiky fragmentace krajiny a vysvětlit její původ. Analyzovat vliv jednotlivých prvků fragmentace na ekologické procesy v krajině. Zhodnotit možnosti různých opatření na pohyb organismů a biodiverzitu v krajině.
|
11.
|
DR
|
Téma
|
Klasifikace krajiny
-
Typologie vs. regionalizace krajiny - funkční typy krajin
-
Ekosystémové funkce a služby - klasifikace
-
Management a ochrana krajiny
|
Cíl
|
Seznámit se s jednotlivými typy krajin v ČR a přístupy v jejich klasifikaci. Ilustrovat, které krajiny jsou funkční a proč. Analyzovat důležité funkce ekosystémů v krajině a navrhnout přístupy jejich managementu a ochrany.
|
|
|
|
Aktivita
|
Průběžný test 3 – Moodle
|
|
všichni
|
|
Aktivita
|
Odevzdání studentských prací
|
12.
|
všichni
|
|
Téma
|
Obhajoby studentských prací
|