1. Epistemological foundations of theological reflection on man
1.1 What place has reflection on man had in the history of theology?
1.2 What is the contribution of Gaudium et Spes to Christian anthropology and where are its limits?
2. Man created by the triune God
2.1 What are the basic themes and perspectives of the theology of the creation of man?
2.2 What are the basic meanings of the statement that man was created in the image of God (biblical foundations; interpretation in history)?
2.3 What polarities are included in the concept of the imago Dei (man as person; body-soul polarity; male-female polarity; individual-community polarity; freedom-determination polarity)?
3. Original state, original sin, original guilt
3.1 What are the biblical foundations of this doctrine and what has been its development in the history of dogma and the history of theology?
3.2 What does it mean that man was created in holiness and righteousness, what are the extra-natural and supernatural gifts?
3.3 What does the doctrine of original sin and original guilt mean in terms of systematic theology?
4. Grace
4.1 What are the biblical foundations of this doctrine and what has been its development in the history of dogma and the history of theology?
4.2 What is the content of the doctrines of habitual grace, actual grace, predestination, justification, and merit?
Last update: Novotný Vojtěch, prof. PhLic., Th.D. (30.09.2024)
1. Epistemologické základy teologické reflexe o člověku
1.1 Jaké místo měla reflexe o člověku v dějinách teologie?
Četba: NOVOTNÝ; MÜLLER, s. 104–107
1.2 Jaký je přínos konstituce Gaudium et spes pro křesťanskou antropologii a kde jsou její limity?
Četba: NOVOTNÝ; Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes
2. Člověk stvořený trojjediným Bohem
2.1 Jaká jsou základní témata a perspektivy teologie stvoření člověka?
Četba: KKC 279–324; Dogmatická konstituce o katolické víře Dei Filius; PAPEŽSKÁ RADA PRO SPRAVEDLNOST A ŘÁD, s. 31–50; MÜLLER, s. 108–109, 123–125, 152-180, 213–224
2.2 Jaké jsou základní významy výroku, podle něhož byl člověk stvořen jako Boží obraz (biblické základy; interpretace v dějinách)?
Četba: KKC 355–361; MÜLLER, s. 109–112; PAPEŽSKÁ RADA PRO SPRAVEDLNOST A ŘÁD, s. 82–104; MEZINÁRODNÍ TEOLOGICKÁ KOMISE, s. 13–21
2.3 Jaké polarity jsou do pojmu imago Dei zahrnuty (člověk jako osoba; polarita tělo-duše; polarita muž-žena; polarita jedinec-společenství; polarita svoboda-determinace)?
Četba: KKC 362–373; MÜLLER, s. 108–122; PAPEŽSKÁ RADA PRO SPRAVEDLNOST A ŘÁD, s. 82–104; MEZINÁRODNÍ TEOLOGICKÁ KOMISE, s. 22–38
3. Prvotní stav, prvotní hřích, dědičná vina
3.1 Jaké má tato nauka biblické základy a jaký byl její vývoj v dějinách dogmatu i dějinách teologie?
3.2 Co znamená, že byl člověk stvořen ve svatosti a spravedlnosti, co jsou mimopřirozené a nadpřirozené dary?
3.3 Co znamená nauka o prvotním hříchu a dědičné vině z hlediska systematické teologie?
Četba: KKC 374–421; Dekret tridentského koncilu o prvotním hříchu; MÜLLER, s. 123–153; POSPÍŠIL, I řekl Bůh, s. 252–289; JOURNET, s. 65–72
4. Milost
4.1 Jaké má tato nauka biblické základy a jaký byl její vývoj v dějinách dogmatu i dějinách teologie?
Četba: MÜLLER, s. 790–837
4.2 Jaký je obsah nauky o milosti habituální, milosti aktuální, predestinaci, ospravedlnění a zásluze?
Četba: KKC 1987–2029; Dekret tridentského koncilu o ospravedlnění; Ospravedlnění a dědičný hřích v ekumenickém dialogu; JOURNET
Last update: Novotný Vojtěch, prof. PhLic., Th.D. (30.09.2024)