The seminar aims to develop academic skills concerning the themes belonging to Christian history, culture, and art (including the methodology of writing academic theses). Basic reading and communicative skills in English are required.
Last update: Šmejdová Barbora, ThLic. Bc., Ph.D. (17.01.2025)
Seminář je zaměřen na rozvoj akademických kompetencí v anglickém jazyce včetně metodiky psaní akademických prací. Texty jsou vybírány z odborných knih, časopisů nebo webových stránek podle odborného zaměření posluchačů. Předpokládaná úroveň jazyka je minimálně B1 dle evropského referenčního rámce (posluchač semináře by měl být schopen s pomocí slovníku porozumět delšímu textu a aktivně se účastnit diskuzí).
Last update: Šmejdová Barbora, ThLic. Bc., Ph.D. (17.01.2025)
Aim of the course -
The aim of the course is to introduce the basics of academic English and the methodology of professional reading, oral presentations and academic writing.
During and at the end of the summer term, students should be able to read (understand and analyse) academic texts on specific issues and: 1) orally present their academic topic with all the requisites (structure, context, argumentation, linguistic devices). 2) Academic writing: distinguish between informal and formal style, use linguistic devices that relativise unambiguous statements and know the linguistic types used in academic papers: description, narration, definition, exemplification, classification, comparison and contrast, cause and effect, generalisation, interpretation, paraphrasing + summary, quotation and referencing (...) and actively use different linguistic expressions (for the 3 types of argumentation. and/or/ but) 3) Know and distinguish the structure and requirements of an academic paper: produce a draft of a term paper. 4) discuss the topics relevant for the study programme. 5) Demonstrate listening comprehension
Last update: Šmejdová Barbora, ThLic. Bc., Ph.D. (17.01.2025)
Cílem předmtěu je uvedení do základů akademické angličtiny a metodologie odborné četby, ústních prezentací a akademických písemných prací
Během letního semestru a na jeho konci by studenti měli být schopni číst (pochopit a analyzovat) akademické texty týkající se specifických otázek a: 1) ústně prezentovat své odborné téma se všemi náležitostmi (struktura, kontext, argumentace, jazykové prostředky). 2) akademické psaní: rozlišovat mezi neformálním a formálním stylem, používat jazykové prostředky relativizující jednoznačná tvrzení a znát jazykové typy používané v akademických pracích: popis, vyprávění, definice, exemplifikace, klasifikace, srovnání a kontrast, příčina a následek, zobecnění, výklad, parafrázování + shrnutí, citace a odkazování (...) a aktivně používat různé jazykové výrazy (pro 3 typy argumentace. a/nebo/ale) 3) znát strukturu a požadavky na akademickou práci a umět je použít: vypracovat návrh seminární práce. 4) diskutovat o tématech vlastního oboru. 5) prokázat porozumění poslechu
Last update: Šmejdová Barbora, ThLic. Bc., Ph.D. (17.01.2025)
Course completion requirements -
Active participation
Preparation and submission of the seminar paper proposal
Final paper
Oral presentation
Last update: Šmejdová Barbora, ThLic. Bc., Ph.D. (17.01.2025)
1) Aktivní účast
2) Vypracování a odevzdání návrhu seminární práce.
3) Závěrečná práce
4) Ústní prezentace
Last update: Šmejdová Barbora, ThLic. Bc., Ph.D. (17.01.2025)
Literature -
Course texts:
Files for the course KJAZ157 in SIS
Supporting literature:
O'DELL, Felicity - MCCARTHY, Michael. Academic Vocabulary in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
JORDAN, R. R. Academic Writing Course. Study Skills in English. Harlow: Essex, UK, 2006.
MURPHY, Raymond. English Grammar in Use (New Edition). Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
MIKULICOVÁ, Mlada. Anglické texty pro teology. Praha: Karolinum, 2002.