Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (23.09.2022)
The lectures will discuss the basic principles and history of art connoisseurship and the
principles of art trade. It will focus on explaining the basic procedures for determining the
authorship of a work of art and its function. It will introduce the most prominent experts and
their personal methods, including the most important attributions of determination and the
mistakes they made. Listeners will be able to experience for themselves the methods of
connoisseurship in practice when working with selected works of art. The lectures will also
cover the topic of the art market – the principles of acquiring works of art in the past and the
workings of the art market today.
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (23.09.2022)
Přednášky se budou věnovat na základním principům a dějinám znalectví uměleckých děl a
principům obchodu s uměleckými díly. Zaměří se na vysvětlení základních postupů při
určování autorství uměleckého díla a jeho funkce. Představí nejvýznamnější znalce a jejich
osobní metody včetně nejdůležitějších připsání určení i omylů, kterých se dopustili.
Posluchači si budou moci vyzkoušet sami v praxi metody znalectví při práci s vybranými
uměleckými díly. Obsahem přednášek bude též téma uměleckého trhu – principy získávání
uměleckých děl v minulosti i na fungování uměleckého trhu v současnosti.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (23.09.2022)
Odborná literatura znalectví: Max Friedländer, On Art and Connoisseurship, Bernard Berenson, Rudiments of Connoisseurship, New York 1962 S. J. Fleming, Authenticity in Art, London 1975 George Savage, Forgeries, Fakes and Reproductions, London 1976 Charles Hamilton, Great forgers and famous fakes, New York 1980 Carol Gibson-Wood, Studies in the Theory of Connoisseurship: from Vasari to Morelli, New York, London 1988 Wilhem von Bode, Mein Leben, Berlin 1997 Dorothea Peters, Fotografie als Instrument und Medium der Kunstgeschichte, Berlin 2009 Mary Acton, Learning to look at Sculpture, London 2014 Mary Acton, Learning to look at Painting, London 2014 Mary Acton, Learning to look at Modern Art, London 2014 Noah Farney, The Art of Forgery, London 2015 Daniel Becker, Annalisa Fischer, Yola Schmitz, Faking, Forging, Counterfeiting: Discredited Practices at the Margins of Mimesis, Bielefeld 2018 (online kubikat.org) Falza? Falza, kat. výst.,
Odborná literatura obchod s uměním: série Studies in the History of Collecting and Art Markets Journal for art market studies (online) Georgina Adam, Dark side of the boom: the excesses of the art market in the twenty-first century, London 2017 Titia Hulst, A history of the western art market: a sourcebook of writings on artists, dealers and artmarkets, Oakland 2017 (online) Bénédicte Savoy, Theories of Art Market: data – value – history, Berlin 2017 (online) Bénédicte Savoy, The Pricing of Art: maker – markets – museums, Berlin 2017 (online)
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (23.09.2022)
Odborná literatura znalectví: Max Friedländer, On Art and Connoisseurship, Bernard Berenson, Rudiments of Connoisseurship, New York 1962 S. J. Fleming, Authenticity in Art, London 1975 George Savage, Forgeries, Fakes and Reproductions, London 1976 Charles Hamilton, Great forgers and famous fakes, New York 1980 Carol Gibson-Wood, Studies in the Theory of Connoisseurship: from Vasari to Morelli, New York, London 1988 Wilhem von Bode, Mein Leben, Berlin 1997 Dorothea Peters, Fotografie als Instrument und Medium der Kunstgeschichte, Berlin 2009 Mary Acton, Learning to look at Sculpture, London 2014 Mary Acton, Learning to look at Painting, London 2014 Mary Acton, Learning to look at Modern Art, London 2014 Noah Farney, The Art of Forgery, London 2015 Daniel Becker, Annalisa Fischer, Yola Schmitz, Faking, Forging, Counterfeiting: Discredited Practices at the Margins of Mimesis, Bielefeld 2018 (online kubikat.org) Falza? Falza, kat. výst.,
Odborná literatura obchod s uměním: série Studies in the History of Collecting and Art Markets Journal for art market studies (online) Georgina Adam, Dark side of the boom: the excesses of the art market in the twenty-first century, London 2017 Titia Hulst, A history of the western art market: a sourcebook of writings on artists, dealers and artmarkets, Oakland 2017 (online) Bénédicte Savoy, Theories of Art Market: data – value – history, Berlin 2017 (online) Bénédicte Savoy, The Pricing of Art: maker – markets – museums, Berlin 2017 (online)
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (23.09.2022)
The structure of the lectures: chapters from the history of connoisseurship from Renaissance until today (the role of an expert in culture history: Michelangelo, Vasari, Baldinucci, Crowe, Cavalcasele, Morelli, Berenson, Bode, Frienländer, Tietze, Kramář, Neumann, Šafařík, specific schools of connoiseurship in present days), elementary terms of connoisseurship: techinique, function, style, authorship, datation, the role of an art expert in state or private collections, the role of an art expert in the art market, issues of cultural monuments and national cultural monuments and their sale; provenance of artworks, the creation of art market
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (23.09.2022)
Principy znalecké metody; významní znalci a jejich metody: Michelangelo, Vasari, Baldinucci, Crowe, Cavalcasele, Morelli, Berenson, Bode, Frienländer, Tietze, Kramář, Neumann, Šafařík, jednotlivé školy znalectví v současnosti; základní pojmy znalectví: technika, funkce, styl, autorství, datace; role znalce uměleckých děl ve státním a soukromém sběratelství; role znalce uměleckých děl v obchodě s uměleckými díly; otázky kulturních památek a národních kulturních památek a jejich prodej; základní postupy při určování autora uměleckého díla a jeho datování; otázky signatury na uměleckých dílech; provenience uměleckých děl; vznik trhu s uměleckými díly;
Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (23.09.2022)
The condition for obtaining credit at the end of the winter semester is active participation in lectures and an oral examination to test the knowledge acquired.
Last update: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. (23.09.2022)
Podmínkou získání zápočtu na konci zimního semestru je aktivní účast na přednáškách a ústní zkouška, která prověří získané znalosti.