you can enroll for the course repeatedly course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
The subject of the seminar is an analysis of exhibition curatorial concepts. In this summer semester, we will deal with interpretations of permanent exhibitions. It is not a guided tour, but an analysis and critical evaluation of the theoretical background of the exhibition concept, the success of its application in realization, the visual aspects of the exhibition and accompanying publications, the quality of accompanying programs, PR evaluation, communication with the public. During joint analyzes directly in exhibitions, there will be a mutual comparison and reveal of the specific "role" of the curator in the preparation of the exhibition.
We will be focused on permanent exhibitions of the National Gallery in Prague, Galleries, and Museums of the Diocese of Litoměřice and Aleš's South Bohemian Gallery. Then we will evaluate the exhibitions in the form of a Grand Prix curatorial concept. Seminars will be held according to the schedule stated in the syllabus.
Last update: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
Předmětem semináře je analýza výstavních kurátorských konceptů. V letním semestru se budeme zabývat interpretacemi stálých expozic. Nejde o komentovanou prohlídku, ale o analýzu a kritické hodnocení teoretického zázemí výstavního konceptu, úspěchu jeho aplikace při realizaci, vizuální stránky výstavy i doprovodných publikací, kvalitu doprovodných programů, hodnocení PR, komunikace instituce s veřejností i ohlasů ve výtvarné kritice. Při společných analýzách přímo ve výstavách bude docházet ke vzájemnému srovnávání a odhalování konkrétní "role" kurátora při přípravě výstavy.
Ve výběru jsou stálé expozice Národní galerie v Praze, Galerie a muzea litoměřické diecéze a Alšovy jihočeské galerie. Výstavy poté vyhodnotíme formou Grand Prix kurátorského konceptu. Semináře budou probíhat dle harmonogramu uvedeného v sylabu. V uvedených časech počítejte se dvěma výukovými hodinami současně, stejně tak je důležité si rezervovat čas na exkurze do Litoměřic a na Hlubokou.
Last update: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
Aim of the course -
The aim of the seminar is to explain the principles of creation and interpretation of curatorial concepts.
Last update: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
Cílem semináře je snaha přiblížit zásady tvorby a interpretace kurátorských konceptů.
Last update: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
Course completion requirements -
The condition for completing the seminar is:
current research approaches, which discuss order strategies
regular active participation (allowed 2 excused absences)
active participation in the discussion. The precondition for discussion will be the readiness of all students for a single seminar meeting
credit is obtained by the student who successfully completes the above requirements
Last update: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
Podmínkou absolvování semináře je:
pravidelná aktivní účast (povoleny 2 omluvené absence)
aktivní účast v diskuzi. Předpokladem pro diskuzi bude připravenost všech studentů na jednotlivá seminární setkání
zápočet získá ten student, který úspěšně absolvuje výše uvedené požadavky
Nové podmínky:
Vzhledem k tomu, že zatím není možné navštívit společně zvolené instituce a především vzhledem k nutnosti splnit studijní povinnosti u některých z vás do 22. 5. 2020, jsme se s kolegyní doc. Ottovou rozhodly k následujícímu řešení: Upouštíme od společné návštěvy daných institucí a analýzy výstavních konceptů in situ. Vašim úkolem bude buď: Varianta A.: vypracovat zhodnocení výstavního konceptu dlouhodobých expozic, které vám byly zadány na začátku semestru (v případě, že jste se s instalací seznámili na vlastní oči, máte dostupné informace dle požadovaných "bodů". V tomto případě nám zašlete powerpointové prezentace - nebo jejich převedení do pdf. s důkladnou obrazovou přílohou + 5 NS uceleného textu ve wordu.) Varianta B.: V případě, že jste neměli možnost navštívit určenou instituci, můžete si vybrat světovou muzejní/galerijní sbírku - podotýkáme instalaci dlouhodobé expozice, která je dostupná on-line (GoogleArt, seznam přes ICOM, nebo další možnosti - weby dílčích muzeí a galerií, které v rámci nastalých okolností sdílejí prezentace svých expozic on-line, (mnohdy i s komentářem kurátorů) a zanalyzujete Vámi vybranou dlouhodobou expozici tímto způsobem. I v tomto případě vypracujete powerpointovou prezentaci s důkladnou obrazovou přílohou + 5 NS uceleného textu ve wordu.
Last update: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (22.04.2020)
Literature -
Bacis literature:
Ladislav Kesner: Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha 2000 Ladislav Kesner (ed.): Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha 2005 Hans Ulrich Obrist: Stručná historie kurátorství. Kutná Hora 2012 Martina Pachmanová (ed.): EX-pozice: o vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury. Praha 2018 Jiří Žalman: Příručka muzejníkova. Praha 2010 Jiří Žalman: Správa sbírek, metodika ochrany, evidence, inevntarizace a správy sbírek muzejní povahy. Příloha k Věstníku AMG 2003
Selected literature:
James Elkins: Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha 2007 John Elsner / Roger Cardinal (eds.): The Cultures of Collecting. London 1994 Adrian George: The curator’s handbook: museums, commercial galleries, independent spaces. London 2015 Elisabeth Gilmore Holt (ed.): The Art of All Nations 1850-1873. The Emerging Role of Exhibitions and Critics. Princeton, New Jersey 1982 Kate Hill (ed.): Museums and Biographies. Stories, Objects, Identities. Woodbridge 2012 Hans Ulrich Obrist: Ways of curating. London 2015
Last update: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
Povinná literatura:
Ladislav Kesner: Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha 2000 Ladislav Kesner (ed.): Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha 2005 Hans Ulrich Obrist: Stručná historie kurátorství. Kutná Hora 2012 Martina Pachmanová (ed.): EX-pozice: o vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury. Praha 2018 Jiří Žalman: Příručka muzejníkova. Praha 2010 Jiří Žalman: Správa sbírek, metodika ochrany, evidence, inevntarizace a správy sbírek muzejní povahy. Příloha k Věstníku AMG 2003
Doporučená literatura:
James Elkins: Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha 2007 John Elsner / Roger Cardinal (eds.): The Cultures of Collecting. London 1994 Adrian George: The curator’s handbook: museums, commercial galleries, independent spaces. London 2015 Elisabeth Gilmore Holt (ed.): The Art of All Nations 1850-1873. The Emerging Role of Exhibitions and Critics. Princeton, New Jersey 1982 Kate Hill (ed.): Museums and Biographies. Stories, Objects, Identities. Woodbridge 2012 Hans Ulrich Obrist: Ways of curating. London 2015
+ katalogy k jednotlivým výstavním projektům viz sylabus
Last update: Jarošová Markéta, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
Syllabus -
19. 2. 2020 KTF
26. 2. 2020 the lesson is not held
4. 3. 2020 an excursion to Litoměřice
11. 3. 2020 (14.00 - 17:00) NG Veletržní palác - 1796-1918: Umění dlouhého století
18. 3. 2020 (14.00 - 17:00)NG Veletržní palác - 1918-1938: První Republika + 1930-současnost: České moderní umění