SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Qualitative Methods of Political Research - JPB284
Title: Kvalitativní metody zkoumání politiky
Guaranteed by: Department of Political Science (23-KP)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 999 / 138 (160)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences: critical thinking, data literacy
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Jan Kofroň, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jakub Čapek
RNDr. Jan Kofroň, Ph.D.
Mgr. Aleš Michal
Pre-requisite : {Group of pre-requisites for JPB049 and JPB284 (JPB283 or JSB535)}
Incompatibility : JSB604
Is pre-requisite for: JPB192
Is interchangeable with: JSB604, JPB222
Annotation -
Last update: RNDr. Jan Kofroň, Ph.D. (31.10.2019)
The course aims to provide students with essential competencies in the realm of qualitative and mixed methods.
As such the course builds upon JPB 283.
Aim of the course - Czech
Last update: RNDr. Jan Kofroň, Ph.D. (12.09.2021)

Hlavním cílem kurzu je vybavit studenty schopností samostatného logického uvažování o metodě jako o významné a integrální součásti výzkumu. Absolvent by měl disponovat aktivní i pasivní metodologickou kompetencí. Absolvent by měl být schopen nezávisle zvolit logický a správný postup pro zodpovězení dané výzkumné otázky, obhájit zvolený postup oproti jeho alternativám a přiměřeně kvalitně jej realizovat. Rovněž by měl být schopen jako čtenář odborné literatury kriticky zhodnotit metodologický postup jiných autorů.

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Jan Kofroň, Ph.D. (09.10.2023)

V kurzu lze v povinné části získat maximálně 100 bodů.

Z toho lze získat:

·         46 bodů za závěrečný test (z testu je třeba získat alespoň 50 %)

·         Domácí úkoly: 33 b. (rozložené mezi tři úkoly 6 - 10 - 17)

.         Literature review +: 16
.         Aktivita - 5

 

Podmínkou absolvování kurzu je:

·         účast na cvičeních;

·         odevzdání všech domácích úkolů;

·         napsání závěrečného testu;

·         získání alespoň 50 bodů celkem za kurz;

·         získání alespoň 50 % bodů ze závěrečného testu.

 

Klasifikace se řídí Opatřením děkanky č.17/2018.

Literature -
Last update: RNDr. Jan Kofroň, Ph.D. (31.10.2019)

Gerring, John 2017: Applied Social Science Methodology: An Introductory Guide. Cambridge University Press.

Extensions (lectures)

1)      Van Evera 1997: Guide to Methods for political science, MIT Press

2)      Beach, D., Pedersen, R. 2016: Causal Case Study Methods, Foundations and Guidlines for Camparing, Matching, and Tracing.

 

Seminar reading will be in the moodle

Teaching methods - Czech
Last update: RNDr. Jan Kofroň, Ph.D. (09.10.2023)

Předmět je vyučován prostřednictvím kombinace přednášky a semináře. Přednášky se konají každý týden a zaměřují na předání základních znalostí a opírají se o zvolenou učebnici.

V 2021/22 budou mít studenti dopředu k dispozici videopřednášky z loňského roku, které si naposlouchají před přednáškou. Přednáška bude věnována diskusi probírané látky s důrazem na nejproblematičtjější části.

 

Semináře se zaměřují na procvičení látky především formou debaty, diskuze o zadané výzkumné četbě a o domácích úkolech a dalších aktivit. Četba literatury na semináře a realizace domácích úkolů představuje jádro samostatné práce studenta v předmětu.

Kurz je doplněn vlastní stránkou Moodle poskytujícím četbu, videa a další elementy kurzu.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (23.11.2021)

Úvodní blok

·         PŘEDNÁŠKA 1: Úvodní hodina

o   Organizační otázky

o   Co to je metodologie/metoda

o   Význam metod(ologie) (pro studenta a pro absolventa)

o   Srovnání kvantitativního a kvalitativního výzkumu, relativní výhody, komplementarita

o   Typy argumentů a jejich význam (deskriptivní, kauzální, preskriptivní, normativní)

 

·         PŘEDNÁŠKA 2: Základy výzkumného designu pro různé typy argumentů

o   Klíčové pojmy – Data, pravidelnost (zákonitost), teorie, hypotéza, koncept

o   Možná dělení výzkumných přístupů:

§  Experimentální / Observační

§  Velká N (statistika), Malá N (případové a komparativní studie), N=0 či 1 – kontrafaktuální výzkum, interpretativní alternativa.

§  Idiografický vs. nomotetický výzkum (rozsah generalizace)

§  Induktivní vs. deduktivní výzkum

 

·         SEMINÁŘ 1: Identifikace a klasifikace argumentů (semináře probíhají pro každou skupinu jednou za 2 týdny)

o   Identifikace teorie, rozdíl mezi teorií a hypotézou

o   rozlišování různých druhů argumentů a přístupů k výzkumu, diskutování relativních silných a slabých stránek

 

Deskriptivní blok

 

·         PŘEDNÁŠKA 3: Deskripce I.

o   Co je deskripce a kdy má deskriptivní práce smysl?

o   Typy deskriptivní argumentů

o   Zdroje dat a informací – triangulace zdrojů, odhad možného zkreslení/zaujatosti dat

 

·         PŘEDNÁŠKA 4: Koncepty

o   Co je koncept, k čemu slouží – míra abstrakce konceptu

o   Koncepty v běžném jazyce a hovoru vs. koncepty ve vědě

o   Způsoby formování (definování) konceptu

o   Klíčové atributy konceptů

o   Konceptualizace – příklady dopadu na výzkum

o   Práce s daty, operacionalizace – konstrukce indikátorů a indexů. operacionalizace (indexy a agregované indexy – postačující vs. nutné podmínky, kumulativní indexy atd.)

 

·         SEMINÁŘ 2: Konceptualizace/deskripce ()

o   Klasifikace případů (patří/nepatří do konceptuální kategorie – alternativní pravidla klasifikace)

o   Práce s daty – sběr, třídění, interpretace a grafická prezentace dat (excel)

o   Práce s indexy, chápání významu metody skladby indexu

 

·         PŘEDNÁŠKA 5: Deskripce II.

o   Historický výzkum – práce s archivními materiály,

o   Jednopřípadová ateoretická studie

o   Obsahová analýza

 

Kauzální blok

 

·         PŘEDNÁŠKA 6: Kauzalita

o   Teorie jako kauzální argument spojující dva koncepty/proměnné

o   Hypotéza jako most mezi abstraktní teorií a empirickými daty

o   Kontrafaktuál jako podmínka i výstup kauzální teorie

o   Nezbytné a postačující podmínky vs. "ATE"

 

 

·         SEMINÁŘ 3: Kontrafaktuály a hypotézy ()

o   Procvičování kontrafaktuálního uvažování a odvozování hypotéz z teorie

 

·         PŘEDNÁŠKA 7: Kauzalita II: Aplikace teorie na případ

o   Aplikace teorie

o   Theory-guided case study

o   Scénáře

 

·         PŘEDNÁŠKA 8: Kauzalita III – Testování teorie

o   Testování teorie – kvalitativní vs. kvantitativní přístup

o   Výběr případů z regresního modelu

o   Výběr případů z populace (maximalizace variance na nezávisle proměnné)

o   Vnitropřípadové vs. komparativní studie

 

·         SEMINÁŘ 4: Výběr případů + mikro-případová studie ()

o   Výběr vhodné teorie pro vysvětlení případu

o   Výběr vhodného případu pro testování teorie

o   Interpretace výsledků testování teorie

 

·         PŘEDNÁŠKA 9: Kauzalita IV – vytváření teorie

o   Modifikace teorie

o   Induktivní vytvoření teorie

§  Výběr případů pro generování teorie

·         Deviantní případy

·         Výběr na závisle proměnné (maximalizace variance na Y – napříč či uvnitř případu)

Alternativní blok

·         PŘEDNÁŠKA 10: Teorie - deduktivní přístup

o Neformální model

o Formální model

o Testování modelu

 

·         SEMINÁŘ 5: Formalizace "verbální" teorie/verbalizace "statistického modelu"

 

·         PŘEDNÁŠKA 11: Interpretativní metody I.

o   Základní předpoklady kauzálních a interpretativních metod (shody vs. rozdíly)

 

·         PŘEDNÁŠKA 12: Bakalářské práce - "tips and tricks"

 

·         SEMINÁŘ 6: Finální úkol 

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html