SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Development and Position of the Media in Modern Society - JJM401
Title: Vývoj a postavení médií v moderní společnosti
Guaranteed by: Department of Journalism (23-KZ)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 8
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 80 / 80 (80)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Class: Courses for incoming students
Incompatibility : JJM251
Is incompatible with: JJM251
Is interchangeable with: JJM251
Annotation - Czech
Kurz podá posluchačům ucelený výklad vývoje médií v kontextu vývoje lidské společnosti a kultury v období od poloviny 19. století do konce 20. století. Akcentován bude zejména vývoj v rámci západní kultury (především USA, Evropa) a v tomto kontextu pak bude připomenut i vývoj v českých zemích. V rámci přednášky se bude na vývoj médií nahlížet z pozic mediocentrického kulturního přístupu a soustředit se bude pozornost především na to, jak média jakožto významný hybatel sociální a kulturní změny ovlivňovala vývoj a podobu společnosti v daném období.


Proměny konceptu svobody projevu a svobody médií
Komercionalizace tisku a rozvoj reklamy na přelomu 19. a 20. století.
Koncentrace vlastnictví - mediální magnáti 20. století
Propaganda: média a 1. světová válka, 2. světová válka.
Propaganda: média a studená válka.
Vývoj světové kinematografie
Rozvoj tisku v meziválečném období
Vývoj rozhlasového a televizního vysílání
Proměny pojetí žurnalistiky jako povolání v moderní společnosti.
Last update: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Požadavky na ukončení kurzu:
1) Absolvování dvou průběžných testů z povinné literatury  (I. průběžný test 4. 11. ; II. průběžný test 9. 12.)

V případě, že se vyskytnou okolnosti, které brání absolvovat testy v uvedených termínech, je možné po předchozí písemné omluvě (jan.cebe@fsv.cuni.cz) absolvovat jeden z průběžných testů v náhradním termínu, který se uskuteční v prvním týdnu zkouškového období (v rámci termínu závěrečné zkoušky). Texty k přípravě na průběžné testy (včetně náhradního termínu testu) budou k dispozici v SIS nejpozději dva týdny před termínem testu (v záložce soubory označeny jako TEST I, TEST II, TEST NÁHRADNÍ). Průbežné testy nejsou prerekvizitou závěrečné zkoušky. Pokud se student průběžných testů nezúčastní, stále může předmět absolvovat.

2) Absolvování závěrečného testu z obsahu přednášek a povinné literatury (bude konkretizována v SIS nejpozději měsíc před prvním zkouškovým termínem).  


Hodnocení kurzu:
I. průběžný test – 10 bodů
II. průběžný test – 10 bodů
Závěrečný písemný test – 30 bodů

Celkový bodový zisk max.: 50 bodů

Rozložení známek:

F 0 - 25 bodů

E 26 - 30 bodů

D 31 - 35 bodů

C 36 - 40 bodů

B 41 - 45 bodů

A 46 - 50 bodů

 

 

Last update: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (25.11.2024)
Literature - Czech

 

ABRAMSON, Albert. The History of Television, 1942 to 2000. Repr. Jefferson, N. C.: McFarland & Company, Inc., 2008. ISBN 978-0-7864-3243-1.

BAGDIKIAN, Ben. H. The New Media Monopoly. Revid. a rozšíř. vyd. Boston: Beacon Press, 2004. ISBN 978-0-8070-6187-9.

BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. 1. vyd. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. 2. vyd. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-0-7864-4086-3.

BRIGGS, Asa a Peter BURKE. Social History of the Media: from Gutenberg to the Internet. 3. vyd. Cambridge: Polity, 2009. ISBN 978-0-7456-4495-0.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.

JOWETT, Garth a Victoria O'DONNELL. Propaganda and Persuasion. 4. vyd. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2006. ISBN 1-4129-0898-1.

JOWETT, Garth a Victoria O'DONNELL. Readings in Propaganda and Persuasion: New and Classic Essays. 1. vyd. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2006. ISBN 1-4129-0900-7.

KOVARIK, Bill. Revolutions in Communication: Media History from Gutenberg to the Digital Age. 1. vyd. New York: Continuum, 2011. ISBN 978-1-4411-1460-0.

PROKOP, Dieter. Boj o média: Dějiny nového kritického myšlení o médiích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0618-6.

SIMONSON, Peter. Handbook of Communication History. 1. vyd. New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-89260-5.

THOMPSON, Kristin a David BORDWELL. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2007. ISBN 978-80-7106-898-3.

 

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

BURKE, Peter. Co je kulturní historie. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-302-8.

HEYER, Paul a David CROWLEY. Communication in History: Technology, Culture, Society. 5. vyd. Boston: Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-321-08805-0.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost: [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.

KONČELÍK, Jakub, Pavel VEČEŘA a Petr ORSÁG. Dějiny českých médií 20. století. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-698-9.

 

Last update: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Syllabus - Czech

Sylabus:

Proměny konceptu svobody projevu a svobody médií

Komercionalizace tisku v 2. pol. 19. stol.

Koncentrace vlastnictví - mediální magnáti 20. století

Propaganda: média a 1. světová válka, 2. světová válka.

Propaganda: média a studená válka.

Rozvoj tisku v meziválečném období

Vývoj rozhlasového a televizního vysílání

Proměny pojetí žurnalistiky jako povolání v moderní společnosti.

Last update: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html