SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Contemporary Trends in Media Development - JJM152
Title: Vývojové trendy moderních médií
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:combined
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (1)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Interchangeability : JJM208
Is co-requisite for: JJM153
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Files Comments Added by
download Allan-1.pdf PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
download Harcourt.pdf PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
download Literatura k testu2.docx PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
download Papacharissi.pdf PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
download van Dijk.pdf PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Annotation - Czech

STUDENTI, KTEŘÍ PŔEDMÉT DOSUD NEABSOLVOVALI, TAK SI V AKAD. ROCE 2015/2016 BUDOU JAKO ZÁMĚNNOST ZAPISOVAT PŘEDMÉT JJM208 MEDIÁLNÍ SYSTÉMY A JEJICH KOMPARACE.

Předmět studenty seznámí se základními trendy vývoje médií v období od druhé světové války do současnosti. Předmět je překlenutím historických a teoretických znalostí. Tradiční koncepty popisující trendy vývoje jako jsou globalizace, konvergence, internetizace budou popisovány na příkladech z konkrétních mediálních systémů Evropské unie a severní Ameriky.
Last update: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (11.09.2015)
Aim of the course - Czech

 

Studenti by měli být schopni po absolvování předmětu nahlížet na média z hlediska vývojové perspektivy a odhadovat potenciáln budoucí vývoj mediálních segmentů a mediálních systémů. Studenti by zároveň měli kritičteji vnímat klasické termíny užívané pro označování trendů vývoje komunikace a médií.

Last update: Trampota Tomáš, PhDr., Ph.D. (24.09.2012)
Literature - Czech

Základní literatura:

Allan, S. (2006) Online News. New York: Open University Press.

Bagdikian, B. (2004) The New Media Monopoly. New York: Beacon Press.

Dijk, J. (2005) The Deepening Devide. Inequality in the Information Society. London: Sage.

Hallin, D., Mancini, P. ( 2004) Systémy médií v postmoderním světě. Praha: Portál.

Hoffmann- Riem, W. (1996) Regulating Media. The Licensing and Supervision of Broadcasting in Six Countries. New York: The Guilford Press.

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011, x, 367 s. ISBN 978-1-4411-9495-4.

PROKOP, Dieter. Boj o média: dějiny nového kritického myšlení o médiích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 409 s. ISBN 80-246-0618-6.

Suša, O. (2010) Globalizace v sociálních souvislostech současnosti. Diagnóza a analýza. Praha: Filosofia.

Tracey, M. (2002) The Decline and Fall of Public Service Broadcasting. Oxford University Press.

Tunstall, J., Palmer, M. (1991) Media Moguls. London: Routledge.

 

Doplňková literatura:

ALMEIDA, DE, F., DELPORTE, C., Histoire des médias en France de la Grande Guerre à nos jours. Paris, Flammarion, 2010.

Cook, T. E. (2005) Governing the News. The News Media as Political Institution. Chicago: The University of Chicago Press.

Ewan, S. (1996) PR! A Social History of Spin. New York: Basic Books.

Harcourt, A. (2005) The European Union and The Regulation of Media Markets. Manchester: Manchester University Press.

Servaes, J. Carpentier, N. (2006) Towards a Sustainable Information society. Bristol: Intellect.

Sparks, C. Globalization, Development and the Mass Media. Sage.

McChesney, R. W. (1999) Rich Media, Poor Democracy. Communication Politics in dubious Times. New York: The New Press.

Spiller, N. (ed.) (2002) Cyber. Reader. Critical writings for the digital era. New York: Phaidon.

 

 

Last update: CEBE (29.09.2014)
Teaching methods - Czech

 

Přednáška.

Last update: CEBE (29.09.2014)
Requirements to the exam - Czech

 

Předmět je ukončen splněním těchto povinností: 1)odevzdání seminární práce v písemné podobě. 2) Absolvování závěrečného testu znalostí.

Komunikace s pedagogem:

Osobně kdykoliv v konzultačních hodinách (pokud se ohlásíte předem, bude pedagog rád).

Komunikace přes e-mail možná pouze za použití adresy, kterou má student uvedenou v SIS. Následující (nejlépe však všichni) studenti nechť si zkontrolují viditelnost/skrytost své adresy: Bašusová Martina, Hädler Victoria, Hatalová Barbora, Bc., Hložková Dominika, Bc., Hybrantová Romana, Christovová Nela, Bc., Junková Eliška, Bc., Oravec Jozef, Petráková Kristýna, Bc., Stárek Ondřej, Bc., Tureková Lucia, Vachová Kateřina, Bc., Válek Jiří, Bc., Záhoráková Barbora.

V urgentních případech mohou studenti pedagoga kontaktovat i mobilním telefonem, ideálně via SMS: +420775672860.

Hodnocení předmětu:
Seminární práce 40% (hodnotí se zejména dodržení náležitostí odborného textu a kvalita použitých zdrojů)
Závěrečná písemná zkouška 60% (prověřuje znalosti z přednášek a zejména z povinné literatury)

Dobře - 61-73%
Velmi dobře - 74-87%
Výborně - 88-100%

 

Seminární práce:
Charakteristika vývoje ve vybrané oblasti mediální krajiny některé z nových členských zemí EU (přistoupivších po roce 1989). Minimální rozsah kmenového textu (bez literatury a příloh) 12 NS.

Zápis k tématům probíhá přes tento odkaz: https://docs.google.com/a/fsv.cuni.cz/document/d/1Xz8VjFweD74BNj3JIGw5ic-u3jDgC2iZYl4c0fR7biU/edit?usp=sharing

Závazná data:
Výběr tématu do 13. 10. 2014
Odevzdání via e-mail: jan.cebe@fsv.cuni.cz do 1. 12 .2014

Last update: CEBE (29.09.2014)
Syllabus - Czech

  1. VÝVOJOVÉ TRENDY MODERNÍCH MÉDIÍ

    1. Dějiny médií po válce - hodina nula
    - proměna vnímání médií
    - média a stát
    Koncerny
    - Bagdikian: Media Monopoly
    - média jako produkt a oblast podnikání
    Etapa zkrocené televize
    - regulace a kritický pohled
    Duální systém a počínající dominance komerčního vysílání
    - měnící se postavení PSB

    2. Vznik silných reklamních agenur
    Instrumentalizace médií a politika (magnáti)
    - refeudalizace veřejné sféry (Habermas)
    Decentralizace žurnalistické produkce
    - profesionalizace, de-profesionaliazce,
    - postmoderna a konec velkého vyprávění (souběh interpretací)
    Konvergence médií a technologické proměny produkce
    - CNN efekt
    - stírání tradiční typologie médií

    3. Internetizace: nové vzorce komunikačních toků
    - Bordewijk, Khan (Dijk- Network Society)
    - online žurnalistika
    Globalizace obsahů (reality show)
    - dekontextualizace, kulturní imperialismus
    - dekonstrukce konceptu globalizace; glokalizace

     

Last update: CEBE (29.09.2014)
Entry requirements - Czech

 

Bez vstupních požadavků.

Last update: Trampota Tomáš, PhDr., Ph.D. (24.09.2012)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html