|
|
|
||
Předmět přibližuje studentům problematiku práva prostřednictvím jejich zapojení do výuky práva na vybraných středních školách. Jedná se o populární a také v zahraničí rozšířený způsob výuky práva, během kterého se studenti fakulty učí zejména:
– lépe vnímat propojení mezi právní teorií a praxí, – kriticky přemýšlet o právu i jazyku, kterým mluví, – kultivovaně diskutovat a diskuzi vyvolávat a moderovat, – spolupracovat v malých týmech, – vysvětlovat právní problémy laikům, – zdokonalit své prezentační dovednosti, – lépe porozumět systému fungování práva i jeho vybraným odvětvím, – základy právní didaktiky. Předmět se skládá ze tří základních částí. Studenti nejprve absolvují dvoudenní blokovou výuku, jejíž smyslem je seznámit studenty se základy didaktiky práva a připravit je na praxi na středních školách. Ta probíhá zpravidla na začátku semestru. V rámci blokové výuky každý ze studentů před odchodem na praxi absolvuje tzv. minihodinu, na kterém bude sám prezentovat svoji cvičnou hodinu a také sledovat a komentovat prezentace ostatních. Druhou částí předmětu je samotná praxe na střední škole. Samotná praxe na školách trvá zhruba jeden měsíc (je třeba odučit alespoň 10 vyučovacích hodin). V průběhu semestru studenti absolvují též několik seminářů – reflexních setkání na fakultě. Ta slouží jako společný prostor pro reflexi školních zkušeností, sdílení dobré i nedobré praxe i prostor pro diskuzi o různých přístupech k výuce. Předmět počítá s aktivním zapojením studentů a zejména praxe je časově poměrně náročná: studenti budou učit cca 2 hodiny týdně po dobu 5 týdnů (konkrétní rozvržení záleží na dané škole). Studenti zpravidla učí ve dvojicích či trojicích s tím, že hodiny chystají společně a zpravidla po každé odučené hodině následuje i společný rozbor dané hodiny (se středoškolským učitelem, fakultním učitelem či studenty z dvojice/trojice). Úkolem studentů je vyučovat vybrané kapitoly z hlavních právních odvětví (ústavní právo, lidská práva, právo občanské, pracovní, trestní – vždy dle dohody s konkrétní školou) a přibližovat středoškolákům fungování základních právních institutů a institucí. Výuka studentů zpravidla končí simulovaným soudem, který studenti fakulty přichystají pro svoji středoškolskou třídu. Školy, na kterých budou v daný semestr praxe probíhat, domlouvá vyučující předmětu, po dohodě s ním si lze domluvit praxi i na jiné škole. Pravidelně spolupracujeme s Gymnáziem Jana Nerudy, Gymnáziem Jana Keplera, Gymnáziem Nad Alejí, Gymnáziem Nad Štolou, Gymnáziem Na Vítězné pláni, Gymnáziem Špitálská, Československou obchodní akademií v Resslově ulici, Karlínskou obchodní akademií, Obchodní akademií Heroldovy sady i Střední školou designu a umění, knižní kultury a ekonomiky Náhorní (nabídka pro konkrétní semestr bude upřesněna na začátku semestru). Předmět je základním předmětem Street Law a studentům, které výuka zaujme, fakulta nabízí řadu dalších možností, jak ve výuce pokračovat (dlouhodobější praxe, jednorázové workshopy apod.) Více se o předmětu, jeho provázanosti s dalšími předměty i o celém projektu Street Law dozvíte na stránkách www.streetlaw.eu. Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (06.08.2024)
|
|
||
Základní výuka probíhá blokově na začátku semestru, doplněna je o několik průběžných setkání v průběhu semestru, v rámci kterých se sdílí zkušenosti ze samotné praxe. Studenti pak vyučují v průběhu semestru (konkrétní průběh praxe záleží na konkrétní škole). V zimním semestru 2024/2025 bude předmět vyučován blokově o víkendu 21. a 22. září 2024. Přihlašování bude spuštěno v pondělí 2. září a bude probíhat do středy 11. září, detaily a odkaz na přihlašovací formulář naleznete níže v části "Požadavky k zápisu". Last update: Schützová Hana, Mgr., Ph.D. (02.07.2024)
|
|
||
1. Účast na úvodní blokové výuce vč. prezentace minihodiny. 2. Pravidelné vypracovávání zadaných domácích úkolů. 3. Aktivní účast v debatách na seminářích. 4. Řádně absolvovaná praxe – povinnost odučit minimálně 10 vyučovacích hodin. 5. Účast na všech reflexních setkáních na fakultě. 6. Vyhotovení portfolia z praxe, které bude obsahovat reflexní deník, plány hodin, hodnocení od kolegů i středoškolského učitele a další náležitosti (podrobnosti upřesníme na seminářích). Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (06.08.2024)
|
|
||
V rámci předmětu se budeme věnovat následujícím tématům. S aktuálním sylabem budou studenti seznámeni na úvodní blokové výuce. – Úvodní informace o semináři, výuce a praxích – Základní porce právní didaktiky – Jak plánovat hodiny? Jak učit jednu látku několika různými způsoby? Jaký z nich kdy zvolit? – Simulované soudy (moot courty) pro studenty – Co nejdůležitějšího potřebuji vědět předtím, než začnou praxe na školách? – Jak úspěšně pracovat se zkušenostmi z praxe – Prezentační dovednosti pro právníky Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (06.08.2024)
|
|
||
Základní literatura: 1. URBAN, M. Street Law aneb Jak učit právo na středních školách. Materiály k předmětu Právní praxe na středních školách. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2013. (dostupné na: http://streetlaw.eu/wp-content/uploads/street-law-aneb-jak-ucit-pravo-na-strednich-skolach.pdf ) 2. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. Ostatní literatura: 1. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 1997. 2. Kolektiv autorů. Právo pro každého – učebnice „Právo pro každý den – Street Law“. Partners Czech, Praha 2001. 3. KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004. 4. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. 5. URBAN, M. Efektivní strategie formování právního vědomí středoškolských studentů. Případy z praxe. Praha: Leges, 2013. 6. URBAN, M. Prakticky orientované metody výuky – historie, přínosy, rizika. In KUKLÍK, J. a kol. Metodologie praktických forem právního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2013. 7. URBAN, M., FRIEDEL, T. Jak učit lidská práva na školách? Praha: Právnická fakulta UK, 2013. 8. URBAN, Michal a kol: Moot court ve výuce práva. Praha: nakladatelství Kosová Eliška – MAKEdetail, 2014. (dostupné na: http://streetlaw.eu/wp-content/uploads/moot-court-ve-vyuce-prava-prakticky-pruvodce.pdf) 9. DRASLAROVÁ, H., FRIEDEL, T., URBAN, M. (eds.): Jak učit o právu? A. Sborník ukázkových plánů hodin. Praha: Právnická fakulta Univerzity Karlovy, 2019. 10. DRASLAROVÁ, H., FRIEDEL, T., URBAN, M. (eds.): Jak učit o právu? B. Přílohy k ukázkovým plánům hodin. Praha: Právnická fakulta Univerzity Karlovy, 2019.
Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (06.08.2024)
|
|
||
Přihlašování na předmět bude probíhat od pondělí 2. září 2024, a to prostřednictvím formuláře, který naleznete zde: https://forms.office.com/e/ySt6CdjLBG. Přihlašování bude uzavřeno ve středu 11. září 2024. Přihlížet budeme především k vypracovaným podkladům a ročníku studia, v případě převisu hraje významnou roli též čas podání přihlášky. O výsledku budete informováni do neděle 15. září. Předmět doporučujeme studentům od 2. ročníku výše. Pro zápis předmětu je vhodné, aby měl student absolvován předmět Teorie práva II. Last update: Hatina Viktor, Mgr. (28.08.2024)
|