|
|
|
||
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (12.09.2022)
Hlavním cílem výuky, která probíhá v blocích, je seznámit studenty s vybranými otázkami spotřebitelského práva a základy didaktiky práva a připravit je na praxi na středních školách, kterou v průběhu daného semestru absolvují. Na praxi odcházejí po absolvování úvodní blokové výuky a tzv. minihodin. Minihodiny jsou setkání, na kterých každý student prezentuje jednu svoji připravenou lekci a následně sleduje a komentuje prezentace ostatních. V rámci samotné praxe na školách budou studenti učit celkem osm vyučovacích hodin, z nichž část budou učit sami a část ve dvojici. Úkolem studentů je přibližovat žákům jejich spotřebitelská práva srozumitelnou, interaktivní a zábavnou formou. Předmět počítá s aktivním zapojením studentů a praxe je časově poměrně náročná, neboť zahrnuje přípravu jednotlivých lekcí, samotnou výuku na střední škole, následný rozbor a sepsání reflexe daného hodiny do reflexního deníku. Na konci semestru proběhne závěrečné reflexní setkání, na němž studenti s vyučujícími zhodnotí přínosy praxe. Školu, na které budou studenti vyučovat, si mohou po dohodě s vyučujícím domluvit studenti sami, nebo si mohou vybrat z nabídky fakultní, která bude upřesněna na blokové výuce. Nabídka je v průběhu semestru doplňována. Pro úspěšné absolvování předmětu se student musí aktivně účastnit a připravovat na semináře, plnit průběžné seminární úkoly, řádně absolvovat praxi a odevzdat portfolio praxe skládající se z reflexního deníku a ukázkové hodiny. Zadávání a odevzdávání úkolů bude probíhat prostřednictvím systému Moodle. V rámci předmětu se studenti naučí, resp. zdokonalí v následujících dovednostech: – vysvětlování právních otázek laikům, – prezentační dovednosti, – spolupráce v malých týmech, – porozumění právům spotřebitele a schopnost ukázat jejich použití na konkrétních příkladech, – kritické přemýšlení o právu, – dobře vnímat propojení mezi právní teorií a praxí, – základy právní didaktiky. Všechny tyto dovednosti budou rozvíjeny v rámci praxí na střední škole, účastí na blokové výuce a intenzivní domácí přípravou na jednotlivé lekce. Předmět vychází z dlouholetých zkušeností s výukou Street Law, které jsou shrnuty v publikaci Právo pro každého (vydala Partners Czech o. p. s.) a také v publikaci URBAN, M. Street Law aneb Jak učit právo na středních školách. Materiály k předmětu Právní praxe na středních školách. (PF UK, 2013). Více se o předmětu, jeho provázanosti na další předměty i o celém projektu Street Law dozvíte na stránkách www.streetlaw.eu. Veškeré dotazy ohledně praxe mohou studenti pokládat skrze e-mail: spotrebitel@streetlaw.eu. |
|
||
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (12.09.2022)
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné: – aktivně se účastnit seminářů (blokové výuky), minihodin a všech reflexních setkání, – připravovat se na semináře zejm. plnit všechny průběžné seminární úkoly, – řádně absolvovat praxi v délce 8 vyučovacích hodin na střední škole, – zpracovat a odevzdat portfolio odborné právní praxe obsahující ukázkovou hodinu a reflexe jednotlivých vyučovaných hodin na školách. |
|
||
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (12.09.2022)
Předmět zahrnuje tyto oblasti: – pojem spotřebitele, – spotřebitelské smlouvy, – smlouvy uzavřené distančním způsobem, – smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory, – práva z vadného plnění, – smlouva o spotřebitelském úvěru, – řešení spotřebitelských sporů, – základy právní didaktiky, – interaktivní formy zvyšování právní gramotnosti laiků/neprávníků. V průběhu semestru probíhá výuka následovně: – bloková výuka spotřebitelského práva – bloková výuka právní didaktiky včetně úvodního setkání před odchodem na praxe – minihodiny – odevzdání první části reflexního deníku – reflexní setkání v průběhu praxí – odevzdání portfolia praxe včetně reflexního deníku – závěrečné reflexní setkání po absolvování praxí Reflexní setkání jsou povinná. Bloková výuka je povinná, s možností nahradit si 1 absenci. |
|
||
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (12.09.2022)
Základní literatura: Vybrané kapitoly z následujících knih (povinná četba bude upřesněna na semináři): 1. DOHNAL, J., ŠPERKA, T. Spotřebitel: jak být úspěšný v reklamačních řízeních a bránit svá práva před soudem. Wolters Kluwer, 2013. 2. WACHTLOVÁ, L., SLANINA, J. Zákon o spotřebitelském úvěru: komentář. C. H. Beck, 2011. 3. SELUCKÁ, M. a kol. Koupě a prodej. Nový občanský zákoník. Společná evropská úprava prodeje. C. H. Beck, 2013. 4. URBAN, M. Street Law aneb Jak učit právo na středních školách. Materiály k předmětu Právní praxe na středních školách. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2013. 5. URBAN, M., FRIEDEL, T. Jak učit lidská práva na školách? Praha: Právnická fakulta UK, 2013. Ostatní literatura: 1. Kolektiv autorů. Právo pro každého – učebnice „Právo pro každý den – Street Law“, Partners Czech, Praha 2001. 2. URBAN, M. Prakticky orientované metody výuky – historie, přínosy, rizika. In KUKLÍK, J. a kol. Metodologie praktických forem právního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2013. 3. URBAN, M. Efektivní strategie formování právního vědomí středoškolských studentů. Případy z praxe. Praha: Leges, 2013. 4. KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004. 5. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. 6. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. Základní právní předpisy: Studenti budou pracovat především s těmito právními předpisy: 1. Ústava České republiky, 2. zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 3. zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, 4. zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru.
|