|
|
|
||
Právo lze nazírat jako systém institucí sloužící k ovlivnění jednání a interakce jednotlivců. Jeho hlavním cílem je vyváření podmínek pro dobrovolnou kooperaci a prostoru pro usilování o vlastní štěstí, při minimalizaci negativních dopadů na zbytek společnosti. Právo by tedy mělo mít dobré společenské konsekvence. Ekonomie je věda, jež studuje lidské jednání, interakce jednotlivců a skupin a jejich společenské důsledky. Ekonomie je tedy přirozeným nástrojem pro analýzu právních norem a jejich společenských dopadů.
Cílem tohoto předmětu je studium základních ekonomických, a to primárně mikroekonomických, konceptů a teorií. Absolventi předmětu získají znalosti základních principů ekonomie relevantních pro právníky: nabídka a poptávka, trhy a efektivita, hospodářská soutěž, strategické chování a teorie her. Na seminářích studenti řeší konkrétní aplikace těchto konceptů k vysvětlení ekonomických jevů reálného světa a k pochopení dopadů veřejných politik. Absolventi předmětu budou dostatečně vybaveni pro využití těchto principů v navazujícím předmětu Právo a ekonomie II, jehož primární náplní je ekonomická analýza práva. Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
|
|
||
1. Předmět PE I je ukončen klasifikovaným zápočtem (3 kredity). Klasifikovaný zápočet je udělen za zisk minimálně 60 bodů ze 100 možných, přičemž max. 88 bodů je možné získat za písemný test a max. 12 bodů za aktivitu na seminářích. 2. Studentům, kteří si zapíší anglickou verzi seminářů (Sven Hoeppner), získají za aktivitu místo max. 12 bodů až 18 bodů za zvládnutí látky v cizím jazyce. 3. Ke každému semináři bude zadána literatura ke čtení, sada několika problémů k řešení, eventuálně krátké video. Očekává se, že studenti si před seminářem zadanou literaturu nastudují, problémy vyřeší a zhlédnou video. Na semináři se předpokládá, že studenti byli na přednášce osobně nebo ji zhlédli na videu. Semináře budou zaměřeny na ukázku řešení poskytnutých problémů, diskusi zadané četby, rozšíření materiálu z přednášek, příklady a aplikace. 4. Aktivita je hodnocena dle bodů získaných správným řešením kvízů (celkem 12 bodů za všechny semináře). Kvíz testuje znalost látky probrané na semináři, znalost zadané literatury, a obsahu příslušné přednášky. 5. Závěrečný písemný test je celokatedrový ve zkouškovém období, obsahuje látku za celý semestr. Obsahem písemného testu je sada otázek vždy s jednou správnou odpovědí a sada problémů k řešení (obdobné problémům předepisovaným na semináře). Otázky, příklady a problémy testují znalost a zejména porozumění ekonomickým pojmům a principům a schopnost aplikovat je na konkrétní otázky fungování trhů a právní regulace. Z testu lze získat maximálně 88 bodů. 6. Termíny písemného testu budou vypsány v průběhu semestru. Varianty testu se liší mezi termíny i v rámci termínu. Student má na splnění předmětu max. 3 pokusy. 7. Hodnocení předmětu: 0-59.9 bodů – nevyhověl 60-67.9 bodů – dobře 68-79.9 bodů – velmi dobře 80-100 bodů – výborně 8. Pro účely srovnatelného hodnocení testů napříč variantami mohou být dosažené body v testu v konkrétní variantě navýšeny koeficientem, který zajistí shodné první momenty rozdělení bodů (po úpravě koeficientem) mezi variantami. 9. Zápočty na seminářích, individuální zápočty ani ústní přezkušování se nepřipouští. 10. Pokyny k termínům zápočtu, nahlížení do testu a další informace budou vždy zveřejněny v SIS.
Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (13.09.2024)
|
|
||
Předmět zahrnuje tato témata: - Instituce a společenský blahobyt - Co je ekonomie a její hlavní principy - Ekonomická metoda - Specializace a směna - Ekonomické síly: poptávka a nabídka - Trhy, efektivita a blahobyt - Základy optimalizačního chování - Konkurenční trhy versus monopol - Trhy práce - Strategické chování a teorie her - Zdanění a design daňového systému Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
|
|
||
Základní literatura: Mankiw, Gregory N. 1999. Zásady ekonomie. Praha: Grada. (Jakákoli novější anglická edice je taktéž vhodná.) Základní literatura zahrnuje též veškeré materiály, které budou průběžně poskytované k jednotlivým seminářům. Ostatní literatura: 1. Frank, R.H, Bernanke, B.S. 2003. Ekonomie. Praha: Grada (Jakákoli novější anglická edice je taktéž vhodná.) 2. CoreEcon (on-line learning project): www.core-econ.org. 3. Acemoglu, D., Johnson, S. and Robinson, J.A. 2015. Proč státy selhávají. Kap. 1. Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (13.09.2024)
|
|
||
Pro zápis předmětu je vhodné, aby student ovládal matematiku na úrovni střední školy. Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
|