|
|
|
||
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (18.09.2023)
Studenti po úspěšném absolvování předmětu budou schopni analyzovat strukturu argumentu, rozpoznat jeho závěr a premisy, faktickou a hodnotovou povahu výroků, kvalitu zdůvodnění závěru, formální nedostatky, argumentační fauly, pochopit psychologické důvody vlastní i cizí omylnosti, kognitivní klamy, aplikovat základy vědeckého myšlení, posoudit testovatelnost faktických tvrzení a kvalitu vědeckých studií, umět lépe posuzovat nejistotu a spolehlivost informací a mít větší šanci poznat klamavě prezentovaná data a vyhodnotit kdy a jak se snažit vyvrátit mylný názor druhé strany. Dále studenti budou schopni napsat práci kvalitně argumentující pro, či proti konkrétní tezi. Pro zapsání předmětu Kritické myšlení není potřeba absolvovat žádné specifické předměty. |
|
||
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (18.09.2023)
1. Předmět Kritické myšlení je zakončen zkouškou, která je samostatnou formou kontroly studia předmětu. 2. Za úspěšné absolvování předmětu student získá 3 kredity. 3. Zkouška je písemná a spočívá ve vypracování eseje a dvou recenzních posudků na eseje ostatních studentů/studentek. |
|
||
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (18.09.2023)
Předmět Kritické myšlení zahrnuje tato témata: - Úvod – Co je kritické myšlení? - Teorie argumentace - Argumentační mapy - Psychologie omylnosti - Psychologie uvažování - Vědecká metoda - Vědecké experimenty - Vědecká praxe - Bayesův teorém - Mediální gramotnost - Datová gramotnost - Psychologie změny názoru |
|
||
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (18.09.2023)
Základní literatura: 1. Kahneman, Daniel. (2011). Thinking, fast and slow. New York: Farrar, Straus and Giroux Ostatní literatura: 1. Kahneman, D., Slovic, S. P., Slovic, P., & Tversky, A. (Eds.). (1982). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. Cambridge university press. 2. Kahneman, D., Sibony, O., & Sunstein, C. R. (2021). Noise: a flaw in human judgment. Hachette UK. 3. Ioannidis, J. P. (2005). Why most published research findings are false. PLoS medicine, 2(8), e124. 4. Mercier, H., & Sperber, D. (2011). Why do humans reason? Arguments for an argumentative theory. Behavioral and brain sciences, 34(2), 57-74. 5. Nisbett, R. E., & Wilson, T. D. (1977). Telling more than we can know: Verbal reports on mental processes. Psychological review, 84(3), 231. 6. Silver, N. (2012). The signal and the noise: Why so many predictions fail-but some don't. Penguin. 7. Wilson, T. D., & Bar-Anan, Y. (2008). The unseen mind. Science, 321(5892), 1046-1047. |