SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Moot Court at Secondary Schools (Street Law) - HP4136
Title: Středoškolský Moot Court (Street Law)
Guaranteed by: Department of Lawyering Skills (22-KPDO)
Faculty: Faculty of Law
Actual: from 2023
Semester: both
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process:
Hours per week, examination: 0/67, colloquium [HS]
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: basic
Is provided by: HXPV0039
Note: deregister from the credit exam date if a requisite was not fulfilled
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Bc. Zuzana Vanýsková
Class: Odborné praxe
Co-requisite : HP4162
Incompatibility : HPOP0000, HPOP3000
Pre-requisite : HP4162
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (02.08.2021)
Povinně volitelný předmět Středoškolský Moot Court (Street Law), který patří do skupiny odborných právních praxí, navazuje na Právní praxi na středních školách I (Street Law), v rámci které si studenti osvojili základy právní didaktiky a získali zkušenosti s výukou práva na konkrétní střední škole. Předmět je určen těm studentům, kteří mají i nadále zájem rozšiřovat své didaktické a odborné znalosti a dovednosti v této oblasti, a to konkrétně formou koučování týmů středoškolských studentů v moot courtové soutěži.

V této soutěži se utkají středoškolští studenti v simulovaném soudním procesu před Evropským soudem pro lidská práva či Ústavním soudem. Středoškolští studenti vytváří týmy, které pod vedením kouče (studenta právnické fakulty) zastupují jednu stranu sporu a připravují písemné podání, následně se zúčastní ústního kola.

Studenti právnické fakulty se pravidelně setkávají s týmem středoškolských studentů, který koučují, i vyučujícím praxe. Ten jim poskytuje nezbytnou podporu a mohou s ním na společných setkáních všech koučů i individuálně konzultovat otázky týkající se vedení středoškolských týmů. Semináře na fakultě se nekonají pravidelně, ale vždy jen po domluvě s vyučujícím předmětu tak, aby vhodně doplňovaly práci se středoškolskými týmy. Mezi stanovené povinnosti studentů v roli koučů spadá zejména pravidelná komunikace s jejich týmem, poskytování zpětné vazby členům týmu v průběhu soutěže; to vše při dodržování etických zásad kouče. Studenti si během celé praxe vedou portfolio odborné právní praxe.

Koučováním i účastí na blokové výuce studenti získávají důležité dovednosti v oblasti práce s neprávníky, soft skills, prohlubují své znalosti v oblasti lidských práv a také si lépe uvědomují nezastupitelnou roli lidských práv pro fungování současného demokratického právního státu i celé společnosti.

Studenti se na předmět přihlašují prostřednictvím elektronického formuláře.

Aby mohl tento předmět plnit svůj základní cíl, je nezbytné, aby studenti, kteří si ho zapisují, již ovládali základní didaktické a odborné znalosti a dovednosti. Proto je jeho zápis podmíněn zápisem předmětu Právní praxe na středních školách I (Street Law). Absolvování předmětu Mezinárodní středoškolský Moot Court (Street Law) je podmíněno absolvováním předmětu Právní praxe na středních školách I (Street Law). Při podání žádosti o prominutí rekvizity je možné předmět zapsat také na základě předchozího splnění předmětu Právní praxe na středních školách – kurzy spotřebitelské gramotnosti (Street Law).
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (21.08.2023)

1.      Plnit všechny stanovené povinnosti kouče.

2.      Účastnit se všech setkání na fakultě (úvodní, průběžná a závěrečné).

3.      Včas a řádně vypracovat a odevzdat portfolio praxe.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (14.09.2023)

Konkrétní náplň předmětu Středoškolský Moot Court (Street Law) se odvíjí od průběhu a harmonogramu středoškolské soutěže a dle domluvy studenta s vyučujícím praxe.

Studenti se též účastní úvodního setkání a reflexních setkání s vyučujícím, která se konají na fakultě. Uskuteční se minimálně tři taková setkání (úvodní, průběžné a závěrečné reflexní setkání). Na závěr praxe studenti odevzdají portfolio odborné právní praxe, které zpracovávají průběžně během doby výkonu praxe.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (14.09.2023)

Základní literatura:

1.      URBAN, M. Street Law aneb Jak učit právo na středních školách. Materiály k předmětu Právní praxe na středních školách. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2013. (dostupné na: http://streetlaw.eu/wp-content/uploads/street-law-aneb-jak-ucit-pravo-na-strednich-skolach.pdf)

2.      PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008.

3.      URBAN, Michal a kol: Moot court ve výuce práva. Praha: nakladatelství Kosová Eliška – MAKEdetail, 2014. (dostupné na: http://streetlaw.eu/wp-content/uploads/moot-court-ve-vyuce-prava-prakticky-pruvodce.pdf)

4.      WINTR, Jan. Principy českého ústavního práva. 6. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2023.

Ostatní literatura:

1.      FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 1997.

2.      Kolektiv autorů. Právo pro každého – učebnice „Právo pro každý den – Street Law“. Partners Czech, Praha 2001.

3.      KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004.

4.      SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997.

5.      TOMOSZEK, M., KOPA, M., ADAMEOVÁ, Z. Moot court ve výuce práva: Metodická příručka pro studenty i pedagogy. Olomouc, 2012.

6.      URBAN, M. Efektivní strategie formování právního vědomí středoškolských studentů. Případy z praxe. Praha: Leges, 2013.

7.      URBAN, M. Prakticky orientované metody výuky – historie, přínosy, rizika. In KUKLÍK, J. a kol. Metodologie praktických forem právního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2013.

8.      URBAN, M., FRIEDEL, T. Jak učit lidská práva na školách? Praha: Právnická fakulta UK, 2013.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html