SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Legal Reasoning: First Amendment case law - HP3016
Title: Legal Reasoning: First Amendment case law
Guaranteed by: Department of Foreign Languages (22-KJ)
Faculty: Faculty of Law
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:written
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: HDPV0111
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Sean Davidson, J.D.
Incompatibility : HPOP0000, HPOP3000
In complex pre-requisite: HM2101
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (16.09.2022)
První dodatek Ústavy USA zaručuje svobodu projevu, náboženství a tisku a zároveň zajišťuje princip odluky církve od státu. Studium soudního výkladu Prvního dodatku, kterého se v posledních letech týkala celá řada významných a kontroverzních případů rozhodovaných vrchními soudy, je klíčové pro pochopení ústavního práva ve Spojených státech.

Předmět se zaměřuje na vybraná rozhodnutí Vrchního soudu USA, která se týkají Prvního dodatku, a to včetně přednesené argumentace a odůvodnění. Studenti budou příslušné případy hodnotit a v seminářích pak diskutovat právní argumentaci; obdobně budou činit i během moot courtu. Případy použité v kurzu zahrnují následující témata: symbolická vyjádření, extremistická vyjádření, politickou satiru, výhružné projevy, práva na projev studentů, ustavení a výkon náboženství. Četná rozhodnutí jsou nahlížena optikou právní komparatistiky, zejména ta, která odporují rozhodnutím evropských soudů v podobných případech. V potaz jsou přirozeně brány i kulturní odlišnosti a jejich dopady.

Cílem předmětu je prohloubit chápání amerického výkladu svobody projevu a náboženství, poskytnout studentům kontext pro srovnání a hodnocení přístupů k dané problematice, poskytnout studentům rámec pro vyhodnocení použitelnosti a síly právní argumentace v možných budoucích případech a pomoci studentům osvojit si a používat sofistikovanou slovní zásobu a gramatiku.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (12.09.2023)

1.      Předmět je zakončen zkouškou, která je samostatnou formou kontroly studia předmětu.

2.      Za úspěšné absolvování předmětu student získá 4 kredity.

3.      Zkouška je písemná a spočívá ve vypracování eseje na zadané téma a vypracování moot court zadání v hodině.

4.      Pro absolvování předmětu je dále nutné splnit povinnou docházku alespoň 50 %.

5.      Vzhledem k povaze předmětu se právní předpisy a jiné zdroje nepoužívají.

6.      Pro úspěšné absolvování předmětu je potřeba získat alespoň 55/100 bodů celkového hodnocení:  

-        (studenti řádného denního studia): 1: 89-100       2: 75-89        3: 55-74      

-        (studenti z programu Erasmus): A: 90-100      B: 81-89     C: 72-80     D: 63-71     E: 55-62 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (16.09.2022)

Předmět Legal Reasoning: First Amendment Case Law zahrnuje tato témata:

1. týden: Úvod do Prvního dodatku 

-        principy svobody projevu 

-        co zakládá podstatu projevu 

2. týden: nenávistné a extrémistické projevy ve světle Prvního dodatku  

-        podněcování: Brandenburg v. Ohio (projevy KKK) 

-        případ Skokie 

3. týden: případové studie ESLP 

-        Norwood v. United Kingdom (nepřátelství vůči náboženské skupině) 

-        Perincek v. Switzerland (popírání americké genocidy) 

-        Waldronův argument “důstojnosti”  

4. týden: výhružné projevy 

-        princip skutečně míněné hrozby: Planned Parenthood v. ACLA (kontroverzní webová stránka proti potratům) 

5. týden: urážlivé projevy směřující proti jednotlivcům 

-        Hustler v. Falwell (satira zaměřena na veřejně známé osoby) 

-        Snyder v. Phelps (protestní akce během pohřbu)  

6. týden: symbolická vyjádření 

-        U.S. v. O’Brien (spálení povolávacího rozkazu) 

-        Texas v. Johnson (pálení vlajky) 

7. týden: práva studentů na projev na veřejných školách 

-        Tinker v. Des Moines (nošení pásky jako symbolu politického protestu) 

-        Bethel v. Fraser (lascivní a neslušné projevy) 

-        Morse v. Frederick (doporučování drog) 

8.týden: první hodnocení – Moot Court  

-        [dva týmy po třech právnících – všichni ostatní studenti hrají roli soudců] 

9. týden: zákaz ustavení náboženství  

-        postoje k sekularizmu 

-        sekularizmus ve školách: Wallace v. Jaffree, Lee v. Weisman 

10. týden: svobodné praktikování náboženství 

-        Employment Division v. Smith (užívání drog při náboženských rituálech) 

-        Lukumi Babalu Aye v. Hialeah (zvířecí oběti) 

-        Masterpiece Cakeshop v. Colorado (dort pro svatební obřad párů stejného pohlaví) 

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Barbora Šicnerová (16.09.2022)

Základní literatura:

1.      Stone, Geoffrey R. (Editor, 2008). The First Amendment. Aspen Publishers. 

2.      Irons, Peter (Editor, 1997). May it Please the Court: The First Amendment. New York: The New Press. 

3.      Mutua, Makau (2004). Facilitating Freedom of Religion or Belief, A Deskbook. Oslo Coalition on Freedom of Religion or Belief. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html