The compulsory course in the 3rd section of study, Economics and Management of Pharmaceutical Practice, introduces students to the general fundamentals of economics, economy, management, marketing, and specifies the issues of their application in the economy and management of healthcare and pharmacy. Emphasis is placed on the economy and management in healthcare institutions, pharmaceutical research, industry, and distribution.
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Povinný předmět 3. úseku studia Ekonomika a management farmaceutické praxe seznamuje studenty s obecnými základy ekonomie, ekonomiky, managementu, marketingu a specifikuje problematiku jejich uplatnění v ekonomice a řízení zdravotnictví a farmacie. Důraz klade na ekonomiku a řízení ve zdravotnickém zařízení, farmaceutickém výzkumu, průmyslu a distribuci.
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Course completion requirements -
The subject is finished by a test in the form of a written test.
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Předmět je zakončen zkouškou ve formě písemného testu.
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Literature -
Obligatory:
Vlček, Jiří. Vybraná farmaceutická odvětví: průmysl, velkodistribuce, výzkum a kontrola. Praha: Professional Publishing, 2004, 176 s. ISBN 80-86419-69-X.
Metyš, Karel, Balog, Peter. Marketing ve farmacii. Praha: Grada, 2006, 208 s. ISBN 80-247-0830-2.
Recommended:
Samuelson, Paul Anthony, Nordhaus, William D.. Ekonomie: 19. vydání. Praha: NS Svoboda, 2013, 715 s. ISBN 978-80-205-0629-0.
Holman, Robert. Ekonomie. V Praze: C.H. Beck, 2011, 696 s. ISBN 978-80-7400-006-5.
Optional:
Synek, Miloslav. Manažerská ekonomika. Praha: Grada, 2011, 471 s. ISBN 978-80-247-3494-1.
Kovanicová, Dana. Abeceda účetních znalostí pro každého. Praha: BOVA POLYGON, 2009, 413 s. ISBN 978-80-7273-156-5.
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Povinná:
Vlček, Jiří. Vybraná farmaceutická odvětví: (průmysl, velkodistribuce, výzkum a kontrola. Praha: Professional Publishing, 2004, 176 s. ISBN 80-86419-69-X.
Doporučená:
Samuelson, Paul Anthony, Nordhaus, William D.. Ekonomie: 19. vydání. Praha: NS Svoboda, 2013, 715 s. ISBN 978-80-205-0629-0.
Holman, Robert. Ekonomie. Praha: C. H. Beck, 2011, 696 s. ISBN 978-80-7400-006-5.
Pitra, Zbyněk. Základy managementu. Praha: Professional Publishing, 2007, 350 s. ISBN 978-80-86946-33-7.
Metyš, Karel, Balog, Peter. Marketing ve farmacii. Praha: Grada, 2006, 208 s. ISBN 80-247-0830-2.
Volitelná:
Synek, Miloslav. Manažerská ekonomika. Praha: Grada, 2011, 471 s. ISBN 978-80-247-3494-1.
Kovanicová, Dana. Abeceda účetních znalostí pro každého. Praha: BOVA POLYGON, 2009, 413 s. ISBN 978-80-7273-156-5.
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Teaching methods -
The subject is taught in the form of lectures.
Guarantor of the subject: PharmDr. Aleš Šorf, Ph.D. (email: sorfal@faf.cuni.cz)
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Requirements to the exam -
The subject is finished by a test in the form of a written test.
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Předmět je zakončen zkouškou ve formě písemného testu.
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Syllabus -
Fundamentals of economics and economy (economic systems, principles, and fundamentals)
Fundamentals of microeconomics (supply and demand, competition; specifics of imperfect competition in healthcare)
Fundamentals of macroeconomics (basic macroeconomic concepts, tax policy)
Healthcare as part of the market system (money, financial markets, banking system, monetary systems, monetary policy)
Economy and financing of healthcare (healthcare systems, models of care financing, impact of political decisions on healthcare funding)
Allocation of financial resources and economic aspects in healthcare (balance between ethical and economic considerations in resource prioritization and distribution, finding a balance between providing quality care and financial sustainability, trends, and future challenges)
Fundamentals of management (planning, principles of organizing structure, delegation of responsibility, characteristics of different leadership styles, process of monitoring and performance evaluation)
Management in healthcare and pharmacy and its specifics (specifics of management in the healthcare sector, specifics of quality and patient safety management within healthcare and pharmaceutical institutions)
Marketing in healthcare and pharmacy (definition and objectives of marketing, marketing mix, regulation of advertising in healthcare, role of marketing in the life cycle of a medicinal product, new trends in healthcare marketing, including the use of new technologies)
Selected chapters from pharmaceutical braches (pharmaceutical research and clinical evaluation of medicines, principles of good clinical practice, roles of various stakeholders in pharmaceutical research)
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Základy ekonomie a ekonomiky (ekonomické systémy, principy a zásady)
Základy mikroekonomie (nabídka a poptávka, konkurence; specifika nedokonalé konkurence ve zdravotnictví)
Základy makroekonomie (základní makroekonomické pojmy, daňová politika)
Zdravotnictví jako součást tržního systému (peníze, finanční trhy, bankovní systém, měnové systémy, měnová politika)
Ekonomika a financování zdravotní péče (zdravotní systémy, modely financování péče, vliv politických rozhodnutí na financování zdravotnictví)
Alokace finančních zdrojů a ekonomické aspekty ve zdravotnictví (rovnováha mezi etickými a ekonomickými hledisky v prioritizaci a distribuci zdrojů, hledání rovnováhy mezi poskytováním kvalitní péče a finanční udržitelností, trendy a budoucí výzvy)
Základy managementu (plánování, principy organizování struktury, rozdělování odpovědnosti, charakteristika různých stylů vedení, proces monitorování a hodnocení výkonu)
Management ve zdravotnictví a farmacii a jeho specifika (specifika řízení ve zdravotnickém sektoru, specifika řízení kvality a bezpečnosti pacientů v rámci zdravotnických a farmaceutických institucí)
Marketing ve zdravotnictví a farmacii (definice a cíle marketingu, marketingový mix, regulace reklamy ve zdravotnictví, role marketingu v životním cyklu léčivého přípravku, nové trendy ve zdravotnickém marketingu včetně využití nových technologií)
Vybrané kapitoly z farmaceutických odvětví (farmaceutický výzkum a klinické hodnocení léčiv, zásady správné klinické praxe, role jednotlivých subjektů v rámci farmaceutického výzkumu)
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2025)
Learning resources -
The subject is taught in the form of lectures and supplemented with an e-learning course in the Moodle UK environment at: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=5188.
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2024)
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (16.02.2024)
Learning outcomes - Czech
Kurz poskytuje studentům základní ekonomické a manažerské znalosti aplikované na zdravotnictví a farmaceutickou praxi. Studenti získají přehled o ekonomických systémech, fungování trhu, alokaci zdrojů, makroekonomických ukazatelích a vlivu hospodářských politik na zdravotní sektor. Dále se seznámí s principy řízení zdravotnických organizací, strategickým a projektovým managementem, řízením kvality a bezpečnosti pacientů, financováním zdravotní péče, zdravotnickým marketingem a farmaceutickým výzkumem. Předmět zároveň slouží jako základ znalostí pro navazující předmět Sociální farmacie v rámci nějž budou nabyté informace dále rozvíjeny a aplikovány.
Výsledky učení:
Definovat základní ekonomické pojmy, mikroekonomii a makroekonomii
Vysvětlit fungování trhu, nabídku a poptávku, tržní selhání v kontextu zdravotní péče
Charakterizovat hospodářské politiky a jejich dopad na zdravotnictví
Analyzovat principy financování zdravotní péče
Popsat hlavní aspekty rozhodování při prioritizaci a distribuci zdravotních zdrojů
Definovat management a popsat manažerské dovednosti a rozhodovací procesy
Porovnat různé styly vedení a jejich vliv v rámci zdravotnické organizace
Analyzovat strategické řízení ve zdravotnictví a metody řízení kvality
Uvést hlavní trendy a budoucí výzvy v oblasti etiky a ekonomiky zdravotnictví
Vysvětlit specifika marketingu ve zdravotnictví a proces farmaceutického výzkumu
Last update: Šorf Aleš, PharmDr., Ph.D. (31.03.2025)