|
|
|
||
Cílem předmětu je a/ procvičit metody revize farmakoterapie se zaměřením na lékové problémy při maximalizaci účinku a minimalizaci rizik; b/ prohloubit znalosti a dovednosti v klinické farmacii c/ zvážit, která relevantní informace o nemoci a pacientovi jsou nutné (viz 5otázek diagnostiky u chrob a teorie 3pilířů u NÚ konkrétního léčiva nebo skupiny) a zda se nacházejí ve zdravotnické dokumentaci d/učit se komunikovat s pacientem k upřesnění lékové a osobní anamnézy nutné pro minimalizaci rizik lékových problémů e/ učit se komunikovat s lékařem o lékových problémech a způsobech jejich řešení, pokud jsou klinicky významné Výuka je složena z praktických cvičení u lůžka pacienta (27hod); obecné semináře 9hod a prezentační semináře s diskuzí nad kazuistikami z oddělení (pokus o aplikace algoritmu SAZE (18hod). Předmět je vyučován ve 4. úseku LS a vyžaduje aktivní znalosti z Farmakologie, Klinické farmacie 1, Personalizované medicíny a interpretace základních biochemických, hematologických a fyzikálních hodnot a poznatků z farmaceutické technologie týkající se biofarmacie. Studenti využijí i poznatky z Klinické farmacie 2, která bude přednášena paralelně s tímto kurzem a budou zde v obecné části přednášeny i teoretické podklady revize farmakoterapie Všechny tyto poznatky musí student aktivně při výuce využívat a bude na ně odkazováno.
Last update: Vlček Jiří, prof. RNDr., CSc. (15.02.2024)
|
|
||
Credit: 80% participation on seminars (or some additional self-education) + 80% participation of bed site teaching+ oral presentation of case + sending a case in in word document – each group 4 cases Exam: it will be managed with three pillar theory drug cause 1/ mineral disturbances, 2/ orthostatic hypotension, 3/ bradycardia, 4/ hypoglycaemia, 5/ hypothyroidism, 6/ diarrhoea, 7/ obstipation, 8/ peptic ulcer, 9/ falls, 10/ esophagitis; 11/ depression, 12/ dementia, 13/ Parkinson sy, 14/ urine infection + 1 case from hospital managed SAFE algorithm approach. Only for student passing successfully clinical pharmacy 1 and pharmacology exam Last update: Vlček Jiří, prof. RNDr., CSc. (15.02.2024)
|
|
||
Povinná:
Last update: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
|
|
||
Practical exercises at the bedside will be led by experienced teachers in the field – doctors or clinical pharmacists. Teaching will take place in groups of up to ten people and students will have access to medical documentation, the opportunity to talk to the patient and discuss the issue with the attending physician or clinical pharmacist. Their aim will be to obtain such relevant information, which they will use within the SAFE algorithm to detect signals of risk of drug problems (DRP in maximizing the effect and minimizing the risks, to analyse the risk of DRP (patient sensitivity to risk), to measure the risk and monitor the risk/benefit and how to eliminate the risk by preventive measures or active intervention in the manifestation of risk using clinical-pharmaceutical care tools (how to use the drug, how to use how to prevent drug nonadherence, the use of monitoring and self-monitoring; regime measures; Proposal for modification of pharmacotherapy, including self-medication – (inappropriate/appropriate). Students in groups of two and three will always be assigned one patient at each practice, whom they will analyse and describe everything in a Word presentation with the patient's characteristics, anamnestic data and fill in the data that require answers to 5 diagnostic questions (5QDg), they will define the goal of treatment and then analyse whether it is possible or have achieved the goals based on 5QDg and using direct and indirect indicators to evaluate the 5th question of the 5QDg method. In order to minimize risks, DRP signals reveal at the level of adverse effects, drug interactions, contraindications and possibly drug errors. They will use the 3-pillar theory of the relationship between the side effect (potential side effect) and the administered drug. These data for drug problems while maximizing the effect and minimizing risks are then solved using the SAFE algorithm, including recommendations on whether to intervene in the method of drug use, drug adherence, monitoring (including self-monitoring), regime measures and a proposal for modification of Rx or OTC pharmacotherapy. Each student will prepare a drnd detailed structured presentation in PowerPoint and Word (describe the basic data) form that they obtained for the case report in the hospital) to the guarantor of the course. That's 5 case reports/3-member group or 4 case reports/2-member group. Each student will choose one case report for presentation at a colloquium, during which credit will be awarded for attendance; and evaluated the performance of the subgroup for the defence of the case report with proposed solutions. Last update: Vlček Jiří, prof. RNDr., CSc. (15.02.2024)
|
|
||
Zápočet při dosažené docházky (100% nebo 1 kazuistika navíc za každou absenci) a odeslání 5 kazuistik /2členná či 7 kazuistik/3členna podskupina. Všechny kazuistiky budou vystaveny v Moodle Zkouška proběhne formou kolokvia ve stanovených termínech. Podskupina si vylosuje kazuistiku a po hodině přípravy ji bude prezentovat dalším dvěma podskupinám a v tomto prostředí proběhne diskuze a aktivita při diskuzi a odpovědích bude ohodnocena známkou. Pokud se student nemůže zúčastnit kolokvia přihlásí standfardně v době zkouškového na zkoušku a vylosduje si jednu kazuistiku, kterou budou se zkoušejícím řešit. U zkoušky obou forem bude student/podskupina studentů prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných i ostatními skupinami kurzu a které jsou uvedeny na Moodle; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a teorie Tří pilířů vztahu ADR a léčiva a nebo skupina léčiv a budou aplikovat individuálně relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biofarmacie do řešení kazuistiky. Last update: Vlček Jiří, prof. RNDr., CSc. (15.02.2024)
|
|
||
Seminars at University – Tuesday/Wednesday March 12th 12:00 – 18:00 A202Introduction – risk management algorithm (6hours) individual risk management, 3 pillar theory (3PT) - basic principles. March 19th cancel March 20nd 8:00 – 12:20 S2463B ….3PT: I/ circulation failure; (1/ orthostatic hypotension, 2/ bradycardia, 3/ Torsade de Pointe) II/ minerals failure 4/ K, 5/ Mg; 6/ Na; 7/ Ca, case from psychiatric clinic March 27th 9:00 12:20 S2463B 3PT: III/ endocrinologic failure (8/ hypoglycaemia, 9/ hyperglycaemia, 10/ hypothyroidism), case from geriatric department April 3rd …9:00 12:20 S2463B …. cancel April 10th …8:00 13:00… A201 3PT:IV/ 11/ dyspepsia and organ failure, pediatrics V/ CNS + neurologic failure April 16th 14:00 – 18:00 A103 drug/(drug interaction, rest of 3 pillar theory April 17th 9:45:00 - 14:00A201 … presentation of cases April 30rd ……8:00-14:00 A201 ….. presentation cases May 7th …8 – 14:00 A201 SAFE algorithm + credit Abbreviation: 3TP = three pillars theory of ADR vs medicines (group) RF =risk factors Bed site teaching; University hospital seminar duration about 3hours let take with you: 1/ white coat, 2/ notice to be able to transfer anonymous date to home let continue in home in an assessment of pharmacotherapy and in a preparing of presentation in word and in PowerPoint Tuesday March 19th J. Hubeňák, MD – building 7 (psychiatric clinic) 2 – 6:15 March 26th (Wednesday)PharmDr. P. Rozsívalová– building 18 (pediatric clinic) - 2 – 4:15pm April 2nd PharmDr. P. Rozsívalová – building 18 ( pediatric clinic) -2 – 4:15pm April 9th J. Hubeňák, MD – building 7 (psychiatric clinic) -2 – 4:15pm April 10th K. Macek MD -building 10 (reception desk) - -2:30 – 4:45pm April 17th PhamDr. P. Rozsívalová – building 20 (hospital pharmacy) -2 – 4:15pm April 23rd doc.T.Soukup, MD - building 10 (2nd internal clinic 4th floor, department E) - -2:30 – 4:15pm Last update: Vlček Jiří, prof. RNDr., CSc. (15.02.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5673 Last update: Marek Josef, Ing. (30.01.2018)
|
|
||
Last update: Navrátilová Lucie, Ing. (21.02.2025)
|