this subject uses topics discussed mainly in Clinical pharmacy. It expects and devolps knowledge and skills from Health Care Psychology, Social Interactions and Communication, Pharmacoinformatics and Basics of Health Care as well. It is supposed that students will use their knowledge of Pharmacology, Biochemistry, Pharmaceutical Chemistry. Recommended subject to improve their ability to be successful in Pharmaceutical Care is to apply for the subject Clinical Pharmacy ? Drug Risk.
Interactive lectures will be used by selected diseases to exercises how to improve drug benefits and reduce drug risks and the risk of non-compliance.
It is discussed how to work with different types of anamneses. Worldwide development of pharmaceutical care is being demonstrated.
Within the seminars useful skills will be trained, how to use medical devices and how to apply special dosage forms as well as methods how to reduce non-compliance.
Methods of alternative and complementary medicine will be discussed as well.
In the area of lifestyle we focus on diets, exercising, abuse of social addictive drugs and food- drug interactions.
Subject is finished by credit and exam.
For credit it is required to pass a practical exam of correct application and use of selected dosage forms medical devices.
Exam is complex and good knowledge of the Social Pharmacy (it means mainly the aspects connected with non-compliance, pharmacopeidemiology, medication errors and pharmacoinformatics) will be required. Each student selects two questions:
The first question demanding theoretical knowledge of one area of pharmaceutical care.
The second one is any particular case lectured during lectures and seminars.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
předmět navazuje především na Klinickou farmacii a na poznatky získané v předmětech Zdravotnická psychologie, Sociální interakce a komunikace, Farmakoinformatika a Základy zdravotní péče. Předpokládá se, že student využije i svých vědomostí, které načerpal v předchozím studiu, a to zejména Farmakologie, Biochemie a Farmaceutické chemie. Doporučený předmět, který zvýší efektivitu výuky předmětu Farmaceutická péče, je i předmět Klinická farmacie ? léková rizika.
Interaktivní přednášky (s použitím hlasovacího zařízení) jsou zaměřeny především na řešení kasuistik u vybraných onemocnění a je na nich procvičován racionální výběr a užití léčiva - jako základní koncept, jak přispět k tomu, aby léčiva přinášela pacientům prospěch a nepoškozovala je. Proto se očekává, že student se naučí, jak v kontaktu s pacientem :
a/ usměrňovat jeho samoléčbu a rizika z ní plynoucí a podporovat správné užití léčiv,
b/ pomoci maximalizovat účinek u předepsaných léčiv,
c/ minimalizovat rizika a hledat způsoby, jak omezit non-compliance.
Ve výuce se dále zaměřujeme na správné používání specifických lékových forem, podporu lékové compliance, na předcházení a řešení potenciálních i skutečných rizik včetně non-compliance, která se při farmakoterapii může objevit.
Je diskutována i práce s různými typy anamnéz (osobní, rodinná, léková), vývoj farmaceutické péče ve světě a význam lékových záznamů.
Na praktických cvičeních jsou trénovány dovednosti v používání vybraných zdravotnických prostředků a pomůcek a správná aplikace sofistikovaných lékových forem. Tím lze u nemocných ovlivnit jak compliance , tak i správné užívání pomůcek určených pro ?self-monitoring? (monitorování průběhu choroby).
V rámci výuky je také diskutováno postavení alternativních metod v rámci zdravotní péče.
V oblasti životního stylu se obsah předmětu zaměřuje na dietní návyky, pohybovou aktivitu, mentální hygienu, užívání ?sociálních drog? a interakci léčiv s potravou.
Komunikační návyky a dovednosti jsou částečně trénovány i na seminářích..
Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou.
Pro zápočet je kromě povinné účasti na výuce vyžadována i praktická zkouška týkající se způsobilosti k aplikaci vybraných lékových forem při využití k tomu určených prostředků zdravotní techniky.
Zkouška je komplexní a k jejímu úspěšnému zvládnutí je vhodné vycházet i z poznatků nabytých v rámci souběžně vyučovaného předmětu Sociální farmacie (především problematika compliance, farmakoepidemiologie, lékových pochybení a farmakoinformatiky).
První otázka je ze skupiny teoretického řešení jednoho okruhu farmaceutické péče.
Druhá otázka je řešení jedné z konkrétních kazuistik, které byly v průběhu výuky prezentovány, buď na přednáškách nebo na seminářích. Hodnocení studenta probíhá především dle toho, jaký prokáže přehled a zda je schopen podpořit své argumenty znalostmi z přípravných předmětů ? především klinické farmacie a farmakologie. U kasuistik je posuzováno, do jaké míry dokáže student uplatnit zásady farmaceutické péče u konkrétního pacienta.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Literature -
1. Clinical Pharmacy and Therapeutics, 3rd edition, edd. R.Walker, C.Edwards, Churchill Livingstone 2002, ISBN 0 443 07137 3.
2. Micromedex
3. Rovers JP, Currie JD: A practical quide to pharmaceutical care ? A clinical skills primer, 3rd ed., American Pharmacists association 2007 (www.pharmacists.com)
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
1. Suchopár Josef a spol.: Volně prodejná léčiva, Edukafarm sro, Praha 2002, ISBN 80-238-8329-1.
2. Solutio (příruční knihovna pro lékárníky), Medon, Praha, www.medon-solutio.cz .
3. Klinická farmakologie a farmacie, Solen (periodikum), ISSN 1212-7973.
6. Časopis českých lékárníků (periodikum), ISSN 1211-5134 (Zajícová M. Správné dispenzační minimum).
7. Clinical Pharmacy and Therapeutics, 3rd edition, edd. R.Walker, C.Edwards, Churchill Livingstone 2002, ISBN 0 443 071373.
8. Rovers JP, Currie JD: A practical quide to pharmaceutical care ? A clinical skills primer, 3rd ed., American Pharmacists association 2007 (www.pharmacists.com)
Timelist is 28 hours of lectures and 14hours of seminars.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
interaktivní přednášky s pomocí hlasovacího zařízení (asthma bronchiale, infekce, diabetes mellitus), standardní přednášky, praktická cvičení.
Workshopy ? někdy dělení skupin na polovinu.
Předmět Farmaceutická péče má rozsah 28 hodin přednášek a 14 hodin seminářů.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Syllabus -
Pharmaceutical care ? definition, development in Europe.
Pharmaceutical care ? patient records.
Pharmaceutical care in bronchial asthma.
Pharmaceutical care in patients with drug-drug interactions.
Pharmaceutical care in diabetes mellitus.
Pharmaceutical care in cardiovascular diseases.
Pharmaceutical care in obese patients.
Pharmaceutical care in patient with pain.
Pharmaceutical care in elderly .
Pharmaceutical care ? general algorithms in the self-medication.
Pharmaceutical care ? possibilities of complementary medicine.
Pharmaceutical care in infectious diseases.
Pharmaceutical care in pregnancy and breast-feeding.
Correct monitoring of glycaemia, blod pressure, peak flow rate and its importance in pharmaceutical care.
Correct administration of inhalation drugs and insulin and its importance in pharmaceutical care.
Legal liability in pharmaceutical care.
Selected chapters from symptomatology ? causes, possibilities and risks of self-medication.
Pharmaceutical care in primary and secondary prevention of cardiovascular diseases.
Possibility to monitor development of disease and preface of asymptomatic disease including interpretation of measured values and their sensitivity and accuracy.
Importance of anamnestic data in effective pharmaceutical care.
Health care documentation.
Pharmaceutical care in self-medication of constipation, diarrhea and hemorrhoids.
Pharmaceutical care in insomnia, anxiety and depression.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Farmaceutická péče ? definice, potřebnost, role farmaceuta, současný stav v Evropě.
Farmaceutická péče ? základní předpoklady, lékové pacientské záznamy.
Farmaceutická péče při asthma bronchiale .
Farmaceutická péče u nemocných s rizikem lékových interakcí.
Farmaceutická péče u pacientů s diabetes mellitus.
Farmaceutická péče u pacientů s kardiovaskulárními chorobami.