participants of this course are asked to repeat basic knowledge of ethiopathogenesis, symptomatology and diagnostics, risks of lectured diseases and symptoms and to repeat pharmacological knowledge of drugs related to particular nosologic unit. Part of these topics is shortly reminded during the lectures; however, certain knowledge background is essential for the understanding of discussed topics. Lectures are focused mainly on definition of aim and strategy of treatment, and how long these interventions should be applied. EBM is discussed as well. Summary at the end of lecture is a source of concept of pharmaceutical care in this particular disease. Part of each lecture is discussion on one or more short cases. Within some lectures there is used a technical voting system. Seminars deeply discuss topics of selected nosologic units in smaller groups.
Subject is finished by credit (1 absence is allowed if it is compensated + discussion with teacher) and exam (complete written case is required one month before the exam period and it has to be authorized by the teacher). For exam it is necessary during teaching hours to study following non-lectured nosologic units and symptoms (endogene depression, diarrhea, constipation).
Exam consists of three parts:
ad1/ knowledge about diseases or symptoms in the structure similar to the lectured ones
ad 2/ there are required basic indications and contraindications (it is welcome if students use their knowledge of drug effect and disease pathology) by chosen group of drugs
ad 3/detailed discussion on the students´ cases which have to be delivered to the teacher one month before start of the exam period.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
předmět vyžaduje základní znalosti z etiopatogeneze, symptomatologie, diagnostiky, rizik nemocí a farmakologických poznatků o léčivech užívaných u probíraných nosologických jednotek. Během přednášek sice jsou tato fakta v krátkosti zopakována, ale pro limitovanou dotaci hodin je výhodné, pokud student si před přednáškou příslušnou materii zopakuje. Přednášky jsou zejména věnovány definování cílů a strategie léčby (a to jak u akutní, tak i chronické formy onemocnění), používaným intervencím a době, po kterou je obvykle nutné terapeuticky působit. Vedle poznatků medicíny založené na důkazech (EBM) jsou uváděny i další argumenty, pomocí nichž je ukázáno, proč je daná intervence zařazena do strategie léčby. Na konci jsou načrtnuty základní kroky farmaceutické péče, která vychází z celé materie o nosologické jednotce. Během přednášek jsou studentům prezentovány i krátké kasuistiky, které mají naznačit různé aspekty racionální/neracionální farmakoterapie. V průběhu přednášek jsou s využitím hlasovacího zařízení testovány názory a znalosti studentů týkající se probírané tematiky. Na přednášky navazují semináře, na kterých jsou vybrané nosologické jednotky hlouběji probírány a diskutovány v menších skupinách.
Předmět je uzavřen zápočtovým pohovorem (podmínkou je 100% účast na seminářích, tolerována pouze 1 omluvená absence s nutností náhrady) a ústní zkouškou. Ústní zkoušce předchází zpracování kasuistiky, odevzdané vyučujícímu cca 1 měsíc před vlastní zkouškou. Odevzdaná kasuistika je připomínkována vyučujícím, v případě potřeby je vrácena k dopracování nebo korekci. Formou samostudia je nutné doplnit znalosti z těch nosologických jednotek a symptomů (endogenní deprese, průjem, zácpa), které nebyly v rámci tohoto předmětu přednášeny, doporučováno je dodržovat stejný přístup a strukturu jako v přednáškách.
Při zkoušce jsou po studentech vyžadovány: v první části - znalosti o chorobě nebo symptomu tak, jak byly probrány na přednášce a je zde testováno, jak si student osvojil a umí využívat teoretické poznatky včetně těch získaných v předešlých ročnících; v druhé části pak student uvede u vybrané farmakoterapeutické skupiny základní indikace a kontraindikace (relativní i absolutní). Je vítáno a vždy lépe hodnoceno, pokud požadované údaje dokáže student odvodit ze znalosti nemocí a farmakologie a nejde jen o memorování. Ve třetí fázi zkoušky je student dotazován na detaily ze své kasuistiky, kterou zaslal před zkouškou.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Literature -
1. Walker R, Edwards C. Clinical Pharmacy and Therapeutics 2003 (3rd Edition). Churchill Livingstone, Scotland, UK (ISBN: 0443 071373, international Edition: 0443 071381).
2. Micromedex.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
1. Walker R, Edwards C. Clinical Pharmacy and Therapeutics 2003 (3rd Edition). Churchill Livingstone, Scotland, UK (ISBN: 0443 071373, international Edition: 0443 071381).
2. Marek J a kol.: Farmakoterapie vnitřních nemocí, Grada 2005, ISBN:80-247-0839-6.
4. Rozdělení antibiotik a jejich nežádoucí účinky nebo kontraindikace. Uplatnění ATB v léčbě nejčastějších infekčních onemocnění v populaci (infekce horních a dolních dýchacích cest, infekce močových cest, meningitidy).
Samostudium: 1/ příprava před přednáškou a seminářem
2/ zpracování kasuistiky ke zkoušce.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Syllabus -
1. Pharmacotherapy of pain.
2. Pharmacotherapy of bronchial asthma (AB) and chronic obstructive pulmonary disease (COPD).
3. Pharmacotherapy of atherosclerosis, hyperlipidemia.
4. Pharmacotherapy of arterial hypertension.
5. Pharmacotherapy of coronary heart disease (CHD).
6. Pharmacotherapy of congestive heart disease.
7. Pharmacotherapy of arrhythmias.
8. Pharmacotherapy of thyroid disease.
9. Pharmacotherapy of diabetes mellitus (DM).
10. Pharmacotherapy of gastric esophageal reflux disease (GERD) and peptic ulcer.
11. Principles of rational use of drugs.
12. Pharmacotherapy of benign prostatic hyperplasia.
13. Pharmacotherapy of insomnia.
14. Pharmacotherapy of infectious diseases of the respiratory and urinary tracts.