This course deals with problems of human personality and its cognition, solution of demanding life situations, verbal and non-verbal communications, the most frequent interpersonal conflicts and possibilities of getting them under control.
Last update: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Předmět se zabývá problematikou osobnosti a jejího poznávání, řešením náročných životních situací, verbální a nonverbální komunikací, nejčastějšími mezilidskými konflikty a možnostmi jejich zvládání.
Last update: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Course completion requirements - Czech
Účast a aktivní práce na semináři
Last update: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Literature -
Obligatory:
Hargie, O.D.W. (Ed.). The Handbook of Communication Skills. London: Routledge, 1997, s. ISBN .
Sheridan, C.L.. Health Psychology. New York: Wiley, 1992, s. ISBN .
Last update: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
Povinná:
Atkinson,R.L. a kol.. Psychologie. Victoria Publishing: Praha, 2013, s. ISBN .
Křivohlavý,J.. Psychologie zdraví. Praha: Grada Publishing , 2003, s. ISBN .
Křivohlavý, Jaro. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2010, 195 s. ISBN 978-80-7367-726-8.
Křivohlavý, Jaro. Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání. Praha: Grada, 2013, 131 s. ISBN 978-80-247-4436-0.
Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010, 158 s. ISBN 978-80-247-3271-8.
Špatenková, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017, 285 s. ISBN 978-80-247-5327-0.
Mellanová, Alena, Čechová, Věra Rozsypalová, Marie. Speciální psychologie. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2014, 140 s. ISBN 978-80-7013-559-4.
Furnham, Adrian. Psychologie : 50 myšlenek, které musíte znát. Praha: Slovart, 2012, 208 s. ISBN 978-80-7391-615-2.
Čechová, Věra Rozsypalová, Marie. Obecná psychologie. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012, 105 s. ISBN 978-80-7013-548-8.
Burda, Patrik. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2014, 52 s. ISBN 978-80-7013-564-8.
Beňo, Pavel. Šarmantní násilníci : antimobbingová příručka. Praha: Portál, 2015, 198 s. ISBN 978-80-262-0938-6.
Last update: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
Teaching methods -
Methods: Seminar
Last update: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Metoda výuky: seminář
Last update: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Syllabus -
• Psychology of health and illness. • Bio-psycho-social model of illness. • Challenging life situations (stress, frustration, conflict). • Psychohygiene and stress management techniques. • Verbal and non-verbal communication. • Basic communication models (assertiveness, etc.).
Last update: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Psychologie zdraví a nemoci.
Bio-psycho-sociální model nemoci.
Náročné životní situace (stres,frustrace,konflikt).
Psychohygiena a techniky zvládání stresu.
Verbální a nonverbální komunikace.
Základní komunikační modely (asertivita aj.).
Last update: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Learning resources - Czech
Last update: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (17.09.2024)
Learning outcomes -
The subject of Healthcare Psychology is based on the current global trend in healthcare, emphasizing a bio-psycho-social approach to the patient. It introduces the issues of subjective experience of illness, the psychological aspects of various diseases and their therapy, the psychological contexts of drug dispensation, and the desirable (and undesirable) personality traits and elements of the professional role of the healthcare provider (pharmacist).
Learning Outcomes: Based on the acquired knowledge and skills, students will be able to:
ØDefine the subject of psychology and its application in healthcare, especially in pharmacy.
ØDefine the bio-psycho-social model of illness.
ØList the methods of healthcare psychology, including research, diagnosis, and therapy.
ØDescribe challenging life situations such as stress, frustration, and conflict.
ØList stress management techniques within the framework of psychohygiene.
ØDescribe the psychological aspects of patients with selected diagnoses.
ØPropose ways to utilize the placebo effect and suggestion in treatment.
ØAssess the impact of iatrogenesis and pharmaceutogenesis on patients.
ØExplain the basic categories and the patient's attitude towards illness.
ØExplain the process of autoplastic processing of a pathogenic situation.
ØDiscuss the psychological aspects of treatment, medications, and their dispensation.
Last update: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (11.03.2025)
Předmětu Zdravotnická psychologie vychází ze současného celosvětového trendu ve zdravotnictví, akcentujícího bio-psycho-sociální přístup k pacientovi. Seznamuje s problematikou subjektivního prožívání nemoci, s psychologickými aspekty nejrůznějších onemocnění a jejich terapie, s psychologickými kontexty dispenzace léků a také s žádoucími (i nežádoucími) rysy osobnosti a prvky profesionální role zdravotníka (farmaceuta).
Výsledky učení: Studující na základě získaných znalostí a dovedností:
ØDefinovat předmět psychologie a její uplatnění ve zdravotnictví, zejména ve farmacii.
ØDefinovat bio-psycho-sociální model nemoci.
ØVyjmenovat metody zdravotnické psychologie, včetně výzkumu, diagnostiky a terapie.
ØPopsat náročné životní situace, jako jsou stres, frustrace a konflikt.
ØVyjmenovat techniky zvládání stresu v rámci psychohygieny.
ØPopsat psychologické aspekty pacientů s vybranými diagnózami.
ØNavrhnout způsoby využití placebo efektu a sugesce v léčbě.
ØPosoudit vliv iatropatogenie a farmaceutogenie na pacienty.
ØVysvětlit základní kategorie a postoj pacienta k nemoci.
ØVysvětlit proces autoplastického zpracování patogenní situace.
ØDiskutovat o psychologických aspektech léčby, léků a jejich dispenzace.
Last update: Pokladníková Jitka, doc. PharmDr., Ph.D. (11.03.2025)