The subject Clinical Pharmacy I (CP I) focuses on basic knowledge of clinical pharmacy, essential for the follow-up subject of the specialized undergraduate branch of clinical pharmacy called Clinical Pharmacy II (CP II) and for the utilization of knowledge in pharmacy/pharmaceutical care in the subject Pharmaceutical Care II (PC II).
The main content of Clinical Pharmacy I subject is to focus on ethiopathogenesis and epidemiology of basic diseases in clinical practice, risk factors including drug causes, diseases manifestations (symptoms, basic diagnostic tests/assessments), complications of untreated diseases, goals of therapy, treatment strategies in various clinical situations (non-pharmacological, pharmacotherapeutic strategies - major indications, contraindications of drug groups/drugs), and repetitive knowledge of class and individual properties of medicines, and new knowledge on drugs risk/benefit in the main clinical situations and absolute and relative contraindications of medications in clinical practice. The subject trains the ability of students to assess at the basic level appropriateness of the indicated drugs/drug regimens and to evaluate the basic rationality of pharmacotherapy (from the point of view of appropriate indications and contraindications of frequently used medications) by taking into account patients´ comorbidities and standard clinical recommendations of evidence based medicine.
The subject Clinical Pharmacy I (CPI.) is followed in undergraduate specialized branch of clinical pharmacy by the subject Clinical Pharmacy II (CP II), which deepens knowledge on the principles of individualization of drug schemes in specific groups of patients (eg. in patients suffering from renal and hepatic failure, in geriatric and peadiatric patients etc.), with an emphasis on the use of knowledge from both subjects CP I and CP II in the individualization of drug schemes in clinical practice.
Teacher of CPI interactive lectures and seminars is:
Prof. Dr. J. Vlček, CSc. (vlcek@faf.cuni.cz), Department of Social and Clinical Pharmacy, Faculty of Pharmacy, Charles University, new campus, e-mail: vlcek@faf.cuni.cz; phone: 00420 739 488 202
Lectures and seminars are held according to actual schedule of the subject Clinical Pharmacy I.-ENGL sent by teacher (prof. Vlček) to students by email. Study materials are sent to students by teacher as well. Updates of instructions, materials or changes in the teaching hours are sent to students before lectures and seminars.
Last update: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (27.09.2024)
Předmět Klinická farmacie I. (KF I) se zaměřuje na základní znalosti z klinické farmacie, podstatné pro návazný předmět specializované pregraduální větve klinické farmacie pod názvem Klinická farmacie II (KF II) a pro využití poznatků v lékárenské/farmaceutické péči v předmětu Farmaceutická péče II (FP II).
Hlavní náplň předmětu Klinická farmacie I. je orientována na etiopatogenezi a epidemiologii základních onemocnění v klinické praxi, rizikové faktory včetně lékových příčin, klinickou manifestaci onemocnění (symptomy, jejich základní diagnostiku), komplikace neléčeného onemocnění, cíle terapie, strategie léčby za různých klinických situací (nefarmakologická opatření, farmakoterapeutické strategie- indikované lékové skupiny, léčiva), na opakování skupinových a individuálních vlastností léčiv, základní znalosti risk/benefitu léčiv u hlavních nosologických jednotek a v nejčastějších klinických situacích a na absolutní a relativní kontraindikace léčiv v klinické praxi. Předmět trénuje schopnost posoudit vhodnost indikace léčiva a v základních aspektech i racionalitu nastavení/volby lékového režimu (na úrovni KFI., tj. zejména z pohledu hlavních indikací a kontraindikací léčiv) při zohlednění hlavních komorbidit pacienta a základních klinických guidelines.
Na předmět Klinická farmacie I. (KFI.) navazuje v rámci specializované pregraduální větve předmět Klinická farmacie II (KF II), který prohlubuje poznatky KF o základní principy individualizace lékového režimu u vybraných populačních skupin (např. u nemocných s renálním a hepatálním selháváním, u geriatrických a pediatrických pacientů apod.). Umožňuje i získání podrobnějších poznatků o složitějších úpravách lékového režimu dle principů individualizované farmakoterapie, s důrazem na další využití poznatků KF I a KF II v klinické praxi při individualizaci lékových režimů.
Výuka probíhá formou přednášek, interaktivních seminářů a vyžaduje významnou individuální přípravu během zimního semestru. Přítomnost na přednáškách je podstatná, jelikož přednášky jsou každý rok updatovány s ohledem na časté změny klinických guidelinů. Poznatky v učebnicích mohou být a zpravidla jsou zastaralé. Nedoporučujeme studentům připravovat se ke zkoušce ani z materiálů studentů z minulého roku, jelikož v některých klinických přístupech může docházet v krátkém čase k významným změnám. Před začátek zkouškového období je kromě složení zápočtu po studentech požadováno zpracováním kazuistiky ke zkoušce. Na klinické kazuistice si studenti cvičí a prokazují aplikaci teoretických poznatků v řešení klinického případu v praxi.
Vyučující interaktivních přednášek a seminářů v AJ:
Prof. Dr. J. Vlček, CSc. (vlcek@faf.cuni.cz), Katedra sociální a klinické farmacie, Farmaceutická fakulta UK, nový kampus, e-mail: vlcek@faf.cuni.cz; telefon: 00420 739 488 202
Přednášky a semináře probíhají dle aktuálního harmonogramu předmětu Klinická farmacie I.-ANGL zaslaného prof. Vlčkem studentům emailem. Studijní materiály zasílá též vyučující. Aktualizace pokynů, materiálů nebo změny vyučovacích hodin jsou studentům zasílány s předstihem před přednáškami a semináři.
Last update: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (27.09.2024)
Course completion requirements -
I/ Credit - conditions
- 70% presents in the lectures and seminars. If not, it will be necessary to prepare one case from particular topic = 3hour
- Successful credit test (70%)
a/ Written credit test content
Basic principles of rational pharmacotherapy + arterial hypertension
Explain: Goal of the treament, Diagnostic methods/interpretations, Strategy of the treatment of acute and chronic forms of disease
b/Discussion on your prepared patient clinical case - mechanisms of the effects and side effects of medicines and their indication and contraindication, what is the goal, if it can be reached or was reached, analysis of the patient case..... This case will be prepared by the student and discussed during seminars and also during the oral examination
II/ Oral examination
Oral examination consists of 3 sections
1/ Section No 1: Knowledge regarding selected nosological unit
1/ Arterial hypertension
2/ Diabetes mellitus type I
3/ Diabetes mellitus type II
4/ Hypothyroidism
5/ Coronary heart disease
6/ Heart failure
7/ Peptic ulcer
8/ Asthma bronchiale
9/ Chronic obstructive pulmonary disease
10/ Respiratory infection
11/ Urinary tract infection
12/ Viral infections – overview and differences against bacterial diseases from point of view of symptoms, complications, strategy and analysis of one (self-selected) viral disease according to the structure of the nosological unit
13/ Cardiac arrhythmias
14/ Atherosclerosis
15/ Dyslipidaemia
16/ Deep venous thromboembolism
17/ Peripheral artery disease
18/ Constipation
19/ Diarrhoea
20/ Benign prostatic hyperplasia
21/ Sleep disorders
22/ Depression
23/ Pain - generally principles of pain management
24/ Neuropathic pain, back pain
25//Headache
26/ Hyperthyroidisms
27/ Principles of rational use of anti-infective drugs
28/ Gastro-oesophageal reflux disease
29/ Mycotic and fungal diseases– overview and differences against bacterial disease from the point of view of symptoms, complications, and treatment strategies and analysis of one of viral disease according to the structure of the nosological unit
30/ Epilepsy
31/ Parkinson disease and dementia
32/ Anaemia
33/ Emesis and GIT motion sickness
34/ Stroke
Answer is requested in this order:
Short characteristic of the disease)
Etiopathogenesis
Causes and triggers of disease
Complication of non-treated or wrongly treated disease
Epidemiology and risk factors of disease
Symptomatology
Diagnosis (5 question of diagnostics- a diagnostic method what allows health care workers to answer 5 questions: 1/ does patient suffer from disease; 2/ what is the severity of disease? 3/ are there present risk factors and triggers of a particular disease? 4/ are there present complications of disoder and risk factors of complications? 5/ does the treatment reach the aim?)
Aim of the treatment
Strategy of treatment of acute form and chronicform of disease (with focus mainly on pharmacotherapy)
Medicines used in pharmacotherapeutic strategies (therapeutical properties (pharmacology, evidence based medicine, and population based clinical experience);
For Erasmus students without credit from pharmacology exam this examination will be enlarged in part where prof. Vlček will examine pharmacological knowledge of the student. Erasmus students without prerequisites have to self-study pharmacology properties of medicines used in lectured nosological units or to ask for consultation at the Department of Pharmacology.
2/ Section No 2:
Main indications and contraindications of selected groups of drugs, incl. theoretical explanation of mechanism of effect and adverse drug reactions or their class effect
– IT IS NECESSARY TO SEND THE PATIENT CASE ONE WEAK BEFORE EXAMINATION FOR APPROVAL
Structure of a patient case (usually a close person):
Characteristics of the patient – age, gender, family history, symptoms and diagnosis
Personal history (diagnoses and symptoms)
The goal of the treatment of disease
Clinical investigation and lab data, if available (blood pressure, glycaemia) – here you can train 5 questions of diagnostics!
List of used medicines (trade names, INNs, dosage schemes, indication/reason of the use)
Opinion of the patient: how he/she evaluates the therapy, how he/she administers a particular drug
Discussion:
Does any medicine reach an aim?
Does the medicine cause harm (state mainly contraindication; it´s voluntary to analyze some adverse drug reactions (ADR), drug-drug interactions) and is it possible to measure any theoretical future harm?
Is any particular medicine missed in the drug scheme? Why?
Would you recommend to stop some medicines? Why?
How to improve drug non – adherence?
Always explain why do you think so?
!!! Not all topics are lectured. You must be able to use main algorithms of patient case solution and to self-study some topics from different sources (used during previous study years)
Consultation before exam is scheduled in any time during lectures and on January 7th and 8th as stated in study plan of lectures and seminars.
If student needs additional consultation, prof. Vlček offers them according to the need to all students, but without payment only for students participating at least at 70% of lectures.
Last update: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (27.09.2024)
Zápočet: Podmínky pro úspěšné absolvování
a/ Účast na seminářích - 70 % účasti na seminářích. Pokud není splněna, bude nutné připravit ještě jeden klinický případ k prezentaci – 3 hodiny = 1 případ
b/ Úspěšný zápočtový test
Obsah zápočtového testu: cíle léčby, rizikové faktory onemocnění, rizikové faktory komplikací, základní diagnostické metody/interpretace, strategie léčby onemocnění (nosologické jednotky probírané na seminářích).
Témata:
Základní principy racionální farmakoterapie, arteriální hypertenze
c/ Diskuse o připraveném klinickém případu - mechanismy účinku léků (pozitivní, negativní), indikace a kontraindikace, co je cílem léčby, jakých dílčích cílů lze dosáhnout nebo bylo dosaženo. O shodném případu bude vedena diskuse i při ústní zkoušce.
Ústní zkouška
Podmínky přistoupení k ústní zkoušce:
1/ zápočet z Klinické farmacie I.
2/ připravené řešení kazuistiky, prezentovaé poprvé během seminářů
3/ záznam ze SIS s informací, že student úspěšně absolvoval zkoušku z Farmakologie (u ERASMUS studentů, kteří tuto zkoušku v rámci zahraničního studia neabsolvovali, je součáští ústní zkoušky zkouška ze základů farmakologie)
Konzultace před zkouškou: může být naplánována kdykoliv v průběhu přednášek a dále 7. a 8. ledna dle studijního plánu. Pokud student potřebuje další konzultace, nabízí prof. Vlček konzultace všem studentům, ale zdarma pouze pro studenty účastnící se alespoň 70% přednášek.
Otázky ústní zkoušky
1/ Sekce č. 1:
Znalosti o vybrané nozologické jednotce, odpověď je požadována v tomto pořadí:
Krátká charakteristika onemocnění
Etiopatogeneze
Příčiny a rizikové faktory onemocnění
Komplikace neléčené nebo špatně léčené nemoci
Epidemiologie a rizikové faktory onemocnění
Symptomatologie
Diagnostika
5 otázek diagnostiky (metoda, která umožňuje zdravotnickým pracovníkům odpovědět na 5 otázek: 1/ trpí pacient onemocněním?; 2/ jaká je závažnost onemocnění? 3/ jsou přítomny rizikové faktory a spouštěče konkrétního onemocnění? 4/ jsou přítomny komplikace a rizikové faktory komplikací? 5/ dosahuje léčba cílů?)
Cíl léčby
Strategie léčby akutní formy a chronické formy (se zaměřením především na farmakoterapii)
Léčiva používaná ve farmakoterapeutických strategiích (terapeutické vlastnosti léčiv, jejich farmakologie, poznatky založené na EBM evidencích a na populačních zkušenostech při klinickém užití léčiv)
Pro Erasmus studenty bez zápočtu ze zkoušky z farmakologie bude zkouška rozšířena o část, ve které budou prověřeny farmakologické znalosti. Erasmus studenti bez prerekvizit musí před přednáškou samostatně nastudovat farmakologické vlastnosti léčiv (u přednášených nozologických jednotek) nebo požádat o konzultaci na Ústav farmakologie
Otázky k sekci I.:
1/ Arteriální hypertenze
2/ Diabetes mellitus typ I
3/ Diabetes mellitus typ II
4/ Hypothyroidismus
5/ Ischemická choroba srdeční
6/ Chronické srdeční selhání
7/ Vředová choroba GITu
8/ Asthma bronchiale
9/ Chronická obstrukční pulmonální nemc
10/ Respirační infekce
11/ Infekce močového traktu
12/ Virové infekce – přehled, odlišnosti od bakteriálních infekcí a analýza jedné nosologické jedntky (dle výběru)- odpovědi podle struktury noslogické jednotky
13/ Arytmie
14/ ATS
15/ Dyslipidémie
16/Hluboká žilní trombóza
17/ Periferní arteriální nemoc
18/ Zácpa
19/ Průjem
20/ Benigní hyperplazie prostaty
21/ Poruchy spánku
22/ Deprese
23/ Bolest - obecné principy léčby
24/ Neuropatická bolest, bolesti zad
25/ Bolesti hlavy
26/ Hyperthyroidismus
27/ Principy racionální užití léčiv
28/ Gastro-esophageální reflux
29/ Mykoticné infekce– přehled, odlišnosti, příklad jedné nosologické jednotky dle výběru
30/ Epilepsie
31/ Parkinsonova choroba
32/ Anémie
33/ Zvracení a dyspensie
34/ CMP
2/ Sekce č. 2: Hlavní indikace a kontraindikace vybraných skupin léčiv vč. teoretického vysvětlení mechanismu účinku a nežádoucích účinků léčiv nebo jejich skupinového účinku
1/ Beta blokátory
2/ Ca- blokátory
3/ ACE-I
4/ Sartany
5/ Nitráty, soli Mg a Ca
6/ Inhibitory reninu a centrální sympatolytika
7/ Léky v léčbě BHP
8/ Thyroidální hormony
9/ Diuretika
10/ Alfa-sympatholytika
11/ Beta-sympathomimetika
12/ Nesteroidní antiflogistika
13/ Inhibitory protonvé pumpy a antacida
14/ Prokinetika, algináty, antacida
15/ Laxativa
16/ Antihistaminika
17/ Antikoagulancia
18/ Korticosteroidy
19/ Paracetamol a slabé opioidy
20/ Hormonální antikoncepce a HRT
21/ Penicilíky, makrolidy
22/ Fluorochinolony, sulphonamidy
23/ Antidepresiva
24/ Antimykotika
25/ Antivirotika
26/ Antidiabetika
27/ Protidestičkové léky
28/ Anticholinergní léčiva
29/ Amiodaron, propafenon, digoxin
30/ Hypnotika
31/ Thyreostatika
32/ Hypolipidemika
33/ Léčiva v léčbě průjmových stavů
34/ Léčiva s dopaminergní aktivitou
3/ Sekce č. 3: Diskuse nad připraveným klinickým případem pacienta
Ne všechna témata jsou přednášena. Studenti musí být schopni používat hlavní algoritmy řešení případů pacientů a schopni samostudia některých témat z různých zdrojů (používaných v předchozích letech studia)
Last update: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (27.09.2024)
Literature -
Obligatory:
ROGER WALKER, BPHARM, PHD, FRPHARMS, FFPH AND CATE WHITTLESEA, BSC, MSC, PHD, MRPHARMS. . Clinical Pharmacy and Therapeutics, International Edition. . Edinburgh, UK: Elsevier, 2018, 908 s. ISBN 9780702070112.
Main source for preparation for the examination are also study materials from lectures and seminars
Recommended:
ED. CLAIRE L PRESTON. . Stockley's Drug Interactions-11th Edition.. UK: Pharmaceutical Press, 2016, 1840 s. s. ISBN 978 0 85711 270 5.
BRITISH MEDICAL ASSOCIATION . British National Formulary. UK: Royal British Society, 2015, s. ISBN 299701920.
British Medical Association. British National Formulary. UK: Royal British Society, 2015, s. ISBN 299701920.
Volitelná:
Hlavním studijním materiálem ke zkoušce jsou též přednášky a podklady k seminářům zasílané v inovované formě e-mailem vedoucím předmětu prof. Vlčkem. . : , , s. ISBN .
Last update: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (24.09.2024)
Teaching methods -
Methods of education:
- lectures followed by interactive seminars
- individual student work on patient case reports that undergo teacher´s review
Active preparation of students: It is necessary to refresh your knowledge regarding pharmacological properties of particular medicines and knowledge regarding particular nosologic unit, which will be lectured
Guarant of the subject: Assoc. prof. Fialová Daniela, PharmD, Ph.D. (daniela.fialova@faf.cuni.cz)
Lecturer: Prof. RNDr. Jiří Vlček, CSc. (vlcek@faf.cuni.cz); phone contact: 00420 739 488 202
Lectures and seminars are held once weekly according to schedule sent by prof. Vlček.
Lectures and seminars 2024/2025
Clinical pharmacy I._ List of lectures (1,5hours, room A203. start 7:45)
1.10.A203
Introduction into the subject, principles of rational pharmacotherapy, arterial hypertension.
Atherosclerotic diseases generally
Dyslipidemia
8.10.A203
Ischemic heart disease
MI
Arrhythmias
15.10. A203
Congestive heart failure (chronic, acute)
Diabetes mellitus
Thyreopathy
22.10.A203
Benign prostatic hyperplasia and urinary incontinence
Pain management generally
Peripheral artery disease, stroke and transient ischemic disease
29.10. A203
Rheumatoid arthritis, gout; back pain, osteoarthritis; osteoporosis
Asthma bronchiale and COPD
Diseases based on thrombophilia, deep venous thrombosis
5.11. A203
Rational use of anti-infective agents (viral, fungal and bacterial infections) – general overview
Comments: 1,5hours for each topic is not enough! I require from students to refresh main knowledge regarding diseases and medicines what they learned in the past years
Content: repetition what you learned in lectures, discussion of unclear points regarding disease (diagnostic method, aim, strategy….) and discussion of your homework from the preliminary week)
Vyučující AJ předmětu: Prof. Dr. Jiří Vlček, PhD – vlcek@faf.cuni.cz; 00420 739 488 202
Přednášky a semináře probíhají jednou týdně dle rozpisu, který je zaslán prof. Vlčkem před vlastní výukou a případně updatován emailovou korespodencí během semetru.
Témata a časový harmonogram přednášek a seminářů 2024/2025
Přednášky:
Seznam přednášených témat
Klinická farmacie I._ Seznam přednášek (1,5 hod, místnost A203)
1.10.A203
Úvod do předmětu, principy racionální farmakoterapi, arteriální hypertenze
Ateroskleróza obecně
Dyslipidémia
8.10.A203
Ischemická choroba srdeční
Infakrt myokardu
Arytmie
15.10. A203
Srdeční selhávánéí (chronické, akutní)
Diabetes mellitus
Thyreopatie
22.10.A203
Benigní hyperplazie prostaty a močová inkontinence
Obsah: opakování poznatků z předášek, discuse nejasností a diskuse nad zadáním domácí přípravyz předchozího týdne
Časy:
1.10. 13:10 – 15:10 (návrh 12:40 – 14:40)
8.10. zrušeno
15.9. 12:40 – 16:40
22.10 - 29.10. 13:10 – 15:10 (návrh12:40 – 14:40)
6.11. - 8.1. 8:00 – 10:35
Témata:
1.10. Základy racionální farmakoterapie + arteriální hypertenze
15.10. Dyslipidémie, atheroskleróza; ICHS, CHSS
22.10. DM + thyreopathy
29.10. Management bolesti
6.11. Rationální faramkoterapie infekčních onemocnění
13.11. Asthma bronchiale, CHOPN, respiračnní a močové infekce + 1 klinický případ
20.11. GIT onemocnění (vředová choroba, refluxní esofagitída, průjem, zácpy) + 1 klinický případ
27.11. Algorithmus SAZE k hodnocení účinnosti a bezpečnosti farmakoterapie (3 hod) + 2 případy
4.12. Hluboká žilní trombóza, trombofýlie + 1 případ
11.12. Anémia, depresivní poruchy + 1 případ
18.12 Zápočtový test + konzultace
8.1. Zápočový test + konzultace
Last update: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (27.09.2024)
Requirements to the exam -
Credit - conditions
- 70% of seminars absolved. If not fulfilled, it will be necessary to prepare one case from topic
- Successful credit test
Exam
Condition to register for exam:
1/ credit from clinical pharmacy 1
2/ presented patient case
3/ record from SIS with information that you passed exam from pharmacology (for erasmus students not having this examination it will be part of this exam)
Oral examination consists of 3 sections
1/ Section No 1: Knowledge regarding selected nosological unit
1/ Arterial hypertension
2/ Diabetes mellitus type I
3/ Diabetes mellitus type II
4/ Hypothyroidism
5/ Coronary heart disease
6/ Heart failure
7/ Peptic ulcer
8/ Asthma bronchiale
9/ Chronic obstructive pulmonary disease
10/ Respiratory infection
11/ Urinary tract infection
12/ Viral infections – overview and differences against bacterial diseases from point of view of symptoms, complications, strategy and analysis of one (self-selected) viral disease according to the structure of the nosological unit
13/ Cardiac arrhythmias
14/ Atherosclerosis
15/ Dyslipidaemia
16/ Deep venous thromboembolism
17/ Peripheral artery disease
18/ Constipation
19/ Diarrhoea
20/ Benign prostatic hyperplasia
21/ Sleep disorders
22/ Depression
23/ Pain - generally principles of pain management
24/ Neuropathic pain, back pain
25//Headache
26/ Hyperthyroidisms
27/ Principles of rational use of anti-infective drugs
28/ Gastro-oesophageal reflux disease
29/ Mycotic and fungal diseases– overview and differences against bacterial disease from the point of view of symptoms, complications, and treatment strategies and analysis of one of viral disease according to the structure of the nosological unit
30/ Epilepsy
31/ Parkinson disease and dementia
32/ Anaemia
33/ Emesis and motion sickness
34/ Stroke
Answer is requested in this order:
Short characteristicof the disease (approx. 10 sentences)
Etiopathogenesis
Causes and triggers of disease
Complication of non-treated or wrongly treated disease
Epidemiology and risk factors of disease
Symptomatology
Diagnosis (5 question of diagnostics (a diagnostic method what allows health care workers to answer 5 questions: 1/ does patient suffer from disease; 2/ what is the severity of disease and are there present complications of disease? 3/ are there present risk factors and triggers of a particular disease? 4/ are there present complications of disoders risk factors of complications? 5/ does treatment reach the aim?)
Aim of the treatment
Strategy of treatment of acute form and chronicform of disease (with focus mainly on pharmacotherapy)
Medicines used in pharmacotherapeutic strategies (therapeutical properties (pharmacology, evidence based medicine, and population based clinical experience);
For Erasmus students without credit from pharmacology exam the examination will be enlarged in part where will be examined pharmacological knowledge. Erasmus students without prerequisites have to self-study pharmacology properties of medicines used in a particular nosological unit or to ask for consultation at the Department of Pharmacology
2/ Section No 2:
Main indications and contraindications of selected groups of drugs, incl. theoretical explanation of mechanism of effect and adverse drug reactions or their class effect
– IT IS NECESSARY TO SEND THE PATIENT CASE ONE WEAK BEFORE EXAMINATION FOR APPROVAL
Structure of a patient case (usually a close person):
Characteristics of the patient – age, gender, family history, symptoms and diagnosis
Personal history (diagnosis and symptoms)
The goal of the treatment of disease
Clinical investigation and lab data, if available (blood pressure, glycaemia) – here train 5 questions of diagnostics!
List of used medicines (trade names, INNs, dosage schemes, indication/reason of the use)
Opinion of the patient: how he/she evaluates the therapy, how he/she administers a particular drug
Discussion:
Does any medicine reach an aim?
Does the medicine cause harm (state mainly contraindication; it´s voluntary to analyze some adverse drug reactions (ADR), drug-drug interactions) and is it possible to measure any theoretical future harm?
Is any particular medicine missed in the drug scheme? Why?
Would you recommend to stop some medicines? Why?
How to improve drug non – adherence?
Always explain why do you think so?
!!! Not all topics are lectured. You must be able to use main algorithms of patient case solution and to self-study some topics from different sources (used during previous study years)
Consultation before exam is scheduled in any time during lectures and at January 7th and 8th as stated in study plan of lectures and seminars.
If student needs additional consultation, I offer them according to the need to all students, but without payment for students participating on at least 70% of lectures.
Strategy of treatment of acute and chronic forms of disease
Last update: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (24.09.2024)
Semináře jsou zakončeny písemným testem (úspěšnost v testu je požadována alespoň 70%)
70% účast na seminářích je nutná (neúčast musí být omluvena před seminářem), pokud nebude splněna 70% účast, musí student zpracovat andané téma kazuistiku (= 3 hod)
Ústní zkouška
- pro přistoupení k ústní zkoušce musí být splněny následující podmínky
1/ úspěšně složená zkouška z Farmakologie
2/ úspěšně složený zápočet z předmětu Klinická farmacie I.
3/ studenti musí zaslat vypracovanou kazuistiku prof. Vlčkovi před ústní zkouškou (k domluvenému deadlinu na emailovou adresu: vlcek@faf.cuni.cz )
Ústní zkouška se skládá ze 3 částí
Otázky ústní zkoušky
1/ Sekce 1:
Znalosti o vybrané nozologické jednotce, odpověď je požadována v tomto pořadí:
Krátká charakteristika onemocnění
Etiopatogeneze
Příčiny a rizikové faktory onemocnění
Komplikace neléčené nebo špatně léčené nemoci
Epidemiologie a rizikové faktory onemocnění
Symptomatologie
Diagnostika
5 otázek diagnostiky (metoda, která umožňuje zdravotnickým pracovníkům odpovědět na 5 otázek: 1/ trpí pacient onemocněním; 2/ jaká je závažnost onemocnění? 3/ jsou přítomny rizikové faktory a spouštěče konkrétního onemocnění? 4/ jsou přítomny komplkace a rizikové faktory komplikací? 5/ dosahuje léčba cílů?)
Cíl léčby
Strategie léčby akutních forem a chronických forem (se zaměřením především na farmakoterapii)
Léčiva používaná ve farmakoterapeutických strategiích (terapeutické vlastnosti léčiv, jejich farmakologické vlastnosti, poznatky založené na EBM evidencích a na populačních zkušenostech při klinickém užití léčiv)
Pro Erasmus studenty bez zápočtu ze zkoušky z farmakologie bude zkouška rozšířena o část, ve které budou prověřeny famakologické poznatky.
3/ Sekce č. 3: Diskuse nad připraveným klinickým případem pacienta
Ne všechna témata jsou přednášena. Studenti musí být schopni používat hlavní algoritmy řešení případů pacientů a schopni samostudia některých témat z různých zdrojů (používaných v předchozích letech studia)
Erasmus studenti bez prerekvizity z Farmakologie musí před přednáškou samostatně nastudovat farmakologické vlastnosti léčiv používaných u konkrétní nozologické jednotky nebo požádat o konzultaci na Ústavu farmakologie
Otázky k sekci I.:
1/ Arteriální hypertenze
2/ Diabetes mellitus typ I
3/ Diabetes mellitus typ II
4/ Hypothyroidismus
5/ Ischemická choroba srdeční
6/ Chronické srdeční selhání
7/ Vředová choroba GITu
8/ Asthma bronchiale
9/ Chronická obstrukční pulmonální nemc
10/ Respirační infekce
11/ Infekce močového traktu
12/ Virové infekce – přehled, odlišnosti od bakteriálních infekcí a analýza jedné nosologické jednotky (dle výběru)- odpovědi podle struktury noslogické jednotky
13/ Arytmie
14/ Ateroskleróza
15/ Dyslipidémie
16/Hluboká žilní trombóza
17/ Periferní arteriální nemoc
18/ Zácpa
19/ Průjem
20/ Benigní hyperplazie prostaty
21/ Poruchy spánku
22/ Deprese
23/ Bolest - obecné principy léčby
24/ Neuropatická bolest, bolesti zad
25/ Bolesti hlavy
26/ Hyperthyroidismus
27/ Principy racionálního užití léčiv
28/ Gastro-esophageální reflux a vředová choroba GITu
29/ Mykoticné infekce– přehled, odlišnosti, příklad jedné nosologické jednotky dle výběru
30/ Epilepsie
31/ Parkinsonova choroba
32/ Anémie
33/ Zvracení a dyspensie
34/ CMP
2/ Sekce č. 2: Hlavní indikace a kontraindikace vybraných skupin léčiv vč. teoretického vysvětlení mechanismu účinku a nežádoucích účinků léčiv nebo jejich skupinového účinku
1/ Beta blokátory
2/ Ca- blokátory
3/ ACE-I
4/ Sartany
5/ Nitráty, soli Na, K, Mg a Ca
6/ Inhibitory reninu a centrální sympatolytika
7/ Léky v léčbě BHP
8/ Thyroidální hormony
9/ Diuretika
10/ Alfa-sympatholytika
11/ Beta-sympathomimetika
12/ Nesteroidní antiflogistika
13/ Inhibitory protonvé pumpy a antacida
14/ Prokinetika, algináty, antacida
15/ Laxativa
16/ Antihistaminika
17/ Antikoagulancia
18/ Kortikosteroidy
19/ Paracetamol a slabé opioidy
20/ Hormonální antikoncepce a HRT
21/ Penicilíky, makrolidy
22/ Fluorochinolony, sulphonamidy
23/ Antidepresiva
24/ Antimykotika
25/ Antivirotika
26/ Antidiabetika
27/ Protidestičkové léky
28/ Anticholinergní léčiva
29/ Amiodaron, propafenon, digoxin
30/ Hypnotika
31/ Thyreostatika
32/ Hypolipidemika
33/ Léčiva v léčbě průjmových stavů
34/ Léčiva s dopaminergní aktivitou
Last update: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (27.09.2024)
Credit: written exam and discussion on patient case
Examination: oral exam + discussion on clinical case of ill relative - preparing word and PowerPoint presentation
Syllabus
Subject aims
The subject of Clinical Pharmacy I. (CP I.) is aimed at gaining basic knowledge and skills in clinical pharmacy, necessary for continuing studies in Clinical Pharmacy II (CP II), the core subject within the pregraduate branch of Clinical pharmacy. This subject (CP I.) creates also an important base for clinically oriented pharmaceutical care in pharmacies, lectured and trained in the subject Pharmaceutical Care II (CP II.).
The content of the subject Clinical pharmacy I. (CP I.) is oriented (for selected nosologic units) to ethiopathogenesis and epidemiology of disorders, risk factors (including drug-related risk factors), complications (when disease is untreated or inappropriately treated/managed), to clinical manifestation of disorders (symptomatology and basic diagnostic tests), diagnosis – 5 questions of diagnostics –(1/does a patient suffer with disease; 2/ what is the severity of disease, 3/ risk factors of disease are present?; 4/risk factors of complications of disease are present?; 5/ is there a probability to reach the goal?), aims of therapy (with the emphasis on aims of pharmacotherapy), main treatment strategies (including both pharmacological and nonpharmacological strategies of acute and chronic stage of disease), frequently indicated drug schemes and other treatment modalities. Knowledge about class effect of drugs, their main mechanism of action, efficacy, clinical indications and contraindications are also lectured and trained.
Clinical pharmacy I. educates students in main principles of the evaluation of appropriate drug indications, contraindications and in the basic rationality of drug regimen. Knowledge in CP I. are focused mainly on appropriateness of clinical indications and contraindications of frequently used drugs in patients with selected comorbidities and other clinical characteristics and on standard clinical recommendations. CP I. is a prerecvisity for the subject Clinical Pharmacy II (CP II) which further broaden students´ knowledge in principles of individualization of drug schemes for specific patient populations/groups and in individualization of drug regimens in concrete patient cases.
Clinical pharmacy I._ List of lectures (1,5hours, room A203)
1.10.A203
Introduction into the subject, principles of rational pharmacotherapy, arterial hypertension.
Atherosclerotic diseases generally
Dyslipidemia
8.10.A203
Ischemic heart disease
MI
Arrhythmias
15.10. A203
Congestive heart failure (chronic, acute)
Diabetes mellitus
Thyreopathy
22.10.A203
Benign prostatic hyperplasia and urinary incontinence
Pain management generally
Peripheral artery disease, stroke and transient ischemic disease
29.10. A203
Rheumatoid arthritis, gout; back pain, osteoarthritis; osteoporosis
Asthma bronchiale and COPD
Diseases based on thrombophilia, deep venous thrombosis
5.11. A203
Rational use of anti-infective agents (viral, fungal and bacterial infections) – general overview
Comments: 1,5hours for each topic is not enough! I require from students to refresh main knowledge regarding diseases and medicines what they learned in the past years
Content: repetition what you learned in lectures, discussion of unclear points regarding disease (diagnostic method, aim, strategy….) and discussion of your homework from the preliminary week)
b/ Discussion on your own patient case (an ill relative or close person), mechanisms of the effects and side effects of medicines and their indication and contraindication, what is the goal, if it can be reachable or was reached, analyses of the patient case. This case prepared by the student will be discussed also during the oral examination
Oral examination
Condition to register for exam:
1/ credit from clinical pharmacy 1
2/ accepted prepared patient case_must be sended 2 weeks before exam on e-mail: vlcek@faf.cuni.cz) …type in title of patient case report “case_23_name of the student” (eg: “case_23_Vlcek Jiri”)
3/ record in SIS with information that student passed exam from pharmacology.
Consultation (another as planned for January 10th) before examination without payment for students participating on 80 % of lectures)
Sections of oral exam
1/ Section No 1:
Knowledge regarding selected nosological unit. Answer is requested in this order:
Short characteristic of the disease (approx. 10 sentences)
Etiopathogenesis
Causes and triggers of disease
Complication of non-treated or wrongly treated disease
Epidemiology and risk factors of disease
Symptomatology
Diagnosis (5 question of diagnostics (a diagnostic method what allows health care workers to answer 5 questions: 1/ does patient suffer from disease; 2/ what is the severity of disease and are there present complications of disease? 3/ are there present risk factors and triggers of a particular disease? 4/ are there present risk factors of complications? 5/ does treatment reach an aim?)
Aim of the treatment
Strategy of treatment of acute form and chronic form of disease (with focus mainly on pharmacotherapy)
Medicines used in pharmacotherapeutic strategies (therapeutical properties (pharmacology, evidence based medicine, and population based clinical experience);
For Erasmus students without credit from pharmacology exam the examination will be enlarged for examinatio of pharmacological knowledge. Erasmus students without prerequisites have to self-study pharmacology properties of medicines used in a particular nosological unit before lecture or to ask for consultation at the Department of Pharmacology
2/ Section No 2: Main indications and contraindications of selected groups of drugs, incl. theoretical explanation of mechanism of effect and adverse drug reactions or their class effect.
Not all topics are lectured. You must be able to use main algorithms of patient case solution and to self-study some topics from different sources (used during previous study years)
3/ Section No 3: Discussion of the prepared patient case
Last update: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (24.09.2024)
Způsob splnění předmětu: ústní zkouška (podmíněná zápočtem)
Varianta předmětu pro akademický rok: 2023/2024
Sylabus
Náplň předmětu
Předmět Klinická farmacie I. (KF I) se zaměřuje na základní znalosti z klinické farmacie, podstatné pro návazný předmět specializované pregraduální větve klinické farmacie pod názvem Klinická farmacie II (KF II) a pro využití poznatků v lékárenské/farmaceutické péči v předmětu Farmaceutická péče II (FP II).
Hlavní náplň předmětu Klinická farmacie I. je orientována na etiopatogenezi a epidemiologii základních onemocnění v klinické praxi, rizikové faktory včetně lékových příčin, klinickou manifestaci onemocnění (symptomy, jejich základní diagnostiku), komplikace neléčeného onemocnění, cíle terapie, strategie léčby za různých klinických situací (nefarmakologická opatření, farmakoterapeutické strategie- indikované lékové skupiny, léčiva), na opakování skupinových a individuálních vlastností léčiv, základní znalosti risk/benefitu léčiv u hlavních nosologických jednotek a v nejčastějších klinických situacích a na absolutní a relativní kontraindikace léčiv v klinické praxi. Předmět trénuje schopnost posoudit vhodnost indikace léčiva a v základních aspektech i racionalitu nastavení/volby lékového režimu (na úrovni KFI., tj. zejména z pohledu hlavních indikací a kontraindikací léčiv) při zohlednění hlavních komorbidit pacienta a základních klinických guidelines.
Na předmět Klinická farmacie I. (KFI.) navazuje v rámci specializované pregraduální větve předmět Klinická farmacie II (KF II), který prohlubuje poznatky KF o základní principy individualizace lékového režimu u vybraných populačních skupin (např. u nemocných s renálním a hepatálním selháváním, u geriatrických a pediatrických pacientů apod.). Umožňuje i získání podrobnějších poznatků o složitějších úpravách lékového režimu dle principů individidualizované farmakoterapie, s důrazem na další využití poznatků KF I a KF II v klinické praxi při individualizaci lékových režimů.
Studijní materiály z přednášek (ppp) jsou dostupné pro přihlášené studenty na Moodle: https://dl1.cuni.cz. Informace k případným změnám v režimu přednášek jsou zasílány garantkou předmětu doc. Fialovou, popř. prof. Vlčkem (v případě změn jeho přednášek) studentům přes SIS. Studijní materiály k přípravě na semináře nebo z absolvovaných seminářů jsou zasílány vedoucími seminárních skupin příslušným studijním skupinám přes SIS.
Výuka probíhá formou přednášek, interaktivních seminářů a vyžaduje významnou individuální přípravu během zimního semestru. Přítomnost na přednáškách je podstatná, jelikož přednášky jsou každý rok updatovány s ohledem na časté změny klinických guidelinů. Poznatky v učebnicích mohou být a zpravidla jsou zastaralé. Nedoporučujeme studentům připravovat se ke zkoušce ani z materiálů studentů z minulého roku, jelikož v některých klinických přístupech může docházet v krátkém čase k významným změnám. Před začátek zkouškového období je kromě složení zápočtu po studentech požadováno zpracováním kazuistiky ke zkoušce, kterou mají povinnost odevzdat nejpozději 14 dní před konáním ústní zkoušky. Na klinické kazuistice si studenti cvičí a prokazují aplikaci teoretických poznatků v řešení klinického případu v praxi.
Vyučující AJ větve: prof. Dr. Jiří Vlček, CSc. (vlcek@faf.cuni.cz,; 00420 739 488 202)
Interaktivní přednášky a semináře:
je nutné si osvěžit znalosti o farmakologických vlastnostech léčiv a znalosti o nosologické jednotce, která je přednášena
Obsah: opakování poznatků z předášek, discuse nejasností a diskuse nad zadáním domácí přípravyz předchozího týdne
Časy:
1.10. 13:10 – 15:10 (návrh 12:40 – 14:40)
8.10. zrušeno
15.9. 12:40 – 16:40
22.10 - 29.10. 13:10 – 15:10 (návrh12:40 – 14:40)
6.11. - 8.1. 8:00 – 10:35
Témata:
1.10. Základy racionální farmakoterapie + arteriální hypertenze
15.10. Dyslipidémie, atheroskleróza; ICHS, CHSS
22.10. DM + thyreopathy
29.10. Management bolesti
6.11. Rationální faramkoterapie infekčních onemocnění
13.11. Asthma bronchiale, CHOPN, respiračnní a močové infekce + 1 klinický případ
20.11. GIT onemocnění (vředová choroba, refluxní esofagitída, průjem, zácpy) + 1 klinický případ
27.11. Algorithmus SAZE k hodnocení účinnosti a bezpečnosti farmakoterapie (3 hod) + 2 případy
4.12. Hluboká žilní trombóza, trombofýlie + 1 případ
11.12. Anémia, depresivní poruchy + 1 případ
18.12 Zápočtový test + konzultace
8.1. Zápočový test + konzultace
Zápočet – podmínky složení
- 70 % absolvovaných seminářů. Pokud ne, bude nutné připravit jeden případ z daného tématu = 3 hodiny
- Úspěšně napsaný zápočtový test
a/ obsah zápočtového testu
cíle, rizikové faktory onemocnění, rizikové faktory komplikací, základní diagnostická metoda + strategie léčby onemocnění tak, jak je probírána na seminářích
Obsah:
Základní principy racionální farmakoterapie + arteriální hypertenze
Dyslipidémie, ateroskleróza
Ischemická choroba srdeční, městnavé srdeční onemocnění
Diabetes mellitus + tyreopatie
Management bolesti
Respirační a močová onemocnění
Onemocnění GIT (peptický vřed, GERD, průjem, zácpa)
Racionální farmakoterapie infekčních onemocnění
Astma bronchiale, CHOPN
Anémie, depresivní onemocnění
Diabetes mellitus
b/ Diskuse nad připraveným vlastním případem pacienta (zpravidla příbuzný nebo blízká osoba), mechanismy účinků a nežádoucích účinků léků a jejich indikace a kontraindikace, jaký je cíl, pokud je dosažitelný, zda byl dosažen, podrobný rozbor případu pacienta …. Tento případ připravený studentem bude diskutován i při ústní zkoušce
Ústní zkouška
Podmínky přihlášení se k ústně zkoušce:
1/ složený zápočet z klinické farmacie 1
2/ prezentovaný klinický případ
3/ záznam v SIS s informací, že student složil zkoušku z farmakologie.
Části ústní zkoušky:
1/ Sekce č. 1:
Znalosti o vybrané nozologické jednotce, odpověď je požadována v tomto pořadí:
Krátká charakteristika onemocnění (cca. 10 vět)
Etiopatogeneze
Příčiny a rizikové faktory onemocnění
Komplikace neléčené nebo špatně léčené nemoci
Epidemiologie a rizikové faktory onemocnění
Symptomatologie
Diagnostika
5 otázek diagnostiky (metoda, která umožňuje zdravotnickým pracovníkům odpovědět na 5 otázek: 1/ trpí pacient onemocněním; 2/ jaká je závažnost onemocnění a jsou přítomny komplikace onemocnění? 3/ jsou přítomny rizikové faktory a spouštěče konkrétního onemocnění 4/ jsou přítomny rizikové faktory komplikací 5/ dosahuje léčba cílů?)
Cíl léčby
Strategie léčby akutních forem a chronických forem (se zaměřením především na farmakoterapii)
Léčiva používaná ve farmakoterapeutických strategiích (terapeutické vlastnosti léčiv, jejich farmakologické vlastnosti, poznatky založené na EBM evidencích a na populačních zkušenostech při klinickém užití léčiv)
Pro Erasmus studenty bez zápočtu ze zkoušky z farmakologie bude zkouška rozšířena o cca 15 minut a v této době budou prověřeny farmakologické znalosti. Erasmus studenti bez prerekvizit musí před přednáškou samostatně nastudovat farmakologické vlastnosti léčiv používaných u konkrétní nozologické jednotky nebo požádat o konzultaci na Ústavu farmakologie
2/ Sekce č. 2: Hlavní indikace a kontraindikace vybraných skupin léčiv vč. teoretického vysvětlení mechanismu účinku a nežádoucích účinků léčiv nebo jejich skupinového účinku
Ne všechna témata jsou přednášena. Studenti musí být schopni používat hlavní algoritmy řešení případů pacientů a schopni samostudia některých témat z různých zdrojů (používaných v předchozích letech studia)
3/ Diskuse nad zpracovaným klinickým případem pacienta
Last update: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (27.09.2024)
Learning resources -
For English branch, documents are sent by teacher prof. Vlček via email to registered students before lectures and seminars.
Last update: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (27.09.2024)
Aktuální materiály ke kurzu jsou zasílány vyučujícím prof. Vlčkem před začátkem výuky všem studentům emailem.
Last update: Fialová Daniela, doc. PharmDr., Ph.D. (27.09.2024)