The goal of the subject is to receive skills and knowledge how to provide pharmacotherapy review with aim to optimize pharmacotherapy in sense of rational pharmacotherapy (maximization of pharmacotherapy and minimization risk of pharmacotherapy). The students must learn which data from medical documentation and from communication with patient are important to discover drug related problem and how to communicate it with physicians and clinical pharmacist. They receive from them feedback about their way to use and evaluate available data, which data are necessary and solve drug related problem. The cases will be finished as a home work to be able to study more detailed clinical pharmacy of particular disease and used medicine and make structured report about drug related problems regarding maximization of effect and minimization of risk by SAFE algorithm , 5Q Dg and 3 pillar theory and put it on the word file/or PowerPoint and to present them in from of another colleague
In interactive seminars students will focus on individual risk management theory e.g. 3 pillar theory (3PT) of I/ circulation failure; (1/ orthostatic hypotension, 2/ bradycardia, 3/ Torsade de Pointe)
3PTII/minerals failure of K, Mg; Na; Ca; III/ endocrinologic failure (hypoglycaemia, hyperglycaemia,
hypothyroidism), case from geriatric department; IV/ dyspepsia and organ failure V/ CNS +
neurologic failure.
Education contains bedside teaching in small groups (max.10 students) on the ward (30 h); seminars (32h) incl. presentation of cases. Subject is located in summer term of fourth class after finishing subject, which create majority of theoretical knowledge and skills for this disciplines: Pharmacology, Clinical pharmacy 1, Personalized medicine; Interpretation of basic results from clinical examination of patients (from 2018/19) and biopharmaceutical knowledge from pharmaceutical technology.
Last update: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (03.02.2022)
Cílem předmětu je a/ procvičit metody revize farmakoterapie se zaměřením především na minimalizaci rizik farmakoterapie a prohloubit i znalosti a dovednosti v klinické farmacii b/ zvážit, která relevantní informace o nemoci a pacientovi jsou nutné a zda se nacházejí ve zdravotnické dokumentaci c/učit se komunikovat s pacientem k upřesnění lékové a osobní anamnézy nutné pro minimalizaci rizik lékových problémů d/ učit se komunikovat s lékařem o lékových problémech a způsobech jejich řešení, pokud jsou klinicky významné Výuka je složena z praktických cvičení u lůžka pacienta (27hod); obecné semináře 9hod a prezentační semináře s diskuzí nad kazuistikami z oddělení (18hod). Předmět je vyučován ve 4. úseku LS a vyžaduje aktivní znalosti z Farmakologie, Klinické farmacie 1, Personalizované medicíny a interpretace základních biochemických, hematologických a fyzikálních hodnot a poznatků z farmaceutické technologie týkající se biofarmacie. Studenti využijí i poznatky z Klinické farmacie 2, která bude přednášena paralelně s tímto kurzem a budou zde v obecné části přednášeny i teoretické podklady revize farmakoterapie Všechny tyto poznatky musí student aktivně při výuce využívat a bude na ně odkazováno.
Výuka bude probíhat v interaktivních seminářích na FaF a u lůžka pacienta. Budou tři pracovní skupiny apo 6 studentech a v nich podskuiny I – III - pracovní týmy po dvou studentech a jeden ve skupině A po třech studentech.
Rozdělení do skupin provedou studenti na Moodle
Zápočtové semináře :2. 4. 20 začátek v 8:00 a 9.4. 20 začátek ev. bude další termín při nedokončení kazuistik v 10:30 3hodiny (A103)
úvodní seminář: ve čtvrtek 27.2.2020 v 12:30 - 13:00 na A103 a navazuje na přednášky 24.2. a 27.2.2020
Praktika u lůžka pacienta: Rozpis je uveden v tabulce.. V tabulce jsou uvedeny vedoucí praktik, začátek praktika a pořadové číslo praktika u skupin A – C. Doc. Soukup by uvítal, pokud by praktika mohla začít ve 13:30. Ve čtvrtek 27.2. to probereme
Skupina je označena písmenem a číslem je označen pořadový seminář¨¨
Zpracovat teorii a pak použít algoritmus SAZE
Populační riziko (signál rizika): projevy a laboratoř NÚ, typ léčiva, dávkové schéma
Individuální riziko (analýza rizika): rizikové faktory rizika a komplikací
Posouzení individuálního rizika (změření rizika): prospěšnost/riziko, kontrola vzniku rizika, kontrola rizikových faktorů (změřit, kdykoli a jak – symptomy, laboratoř, fyzikální vyšetření, chování). Které informace z monitorování postrádáte
Jak řešit klinicky významné riziko (eliminace rizika): nástroje: způsob a načasování podání, výskyt možné lékové adherence, monitorování (dosažení cílů, kontrola NÚ, sledování rizikových faktorů pro, potrava, hydratace, životní styl, návrh úpravy farmakoterapie)
Praktika u lůžka pacienta
Účast na prakticích komunikace s pacientem, zpracování informací z dokumentace, diskuze s lékařem a KF.
Vedoucí praktik: MUDr. Karel Macek, CSc.(klinický farmakolog a internista), PharmDr. Martina Maříková (klinický farmaceut a nemocniční lékárník); doc. MUDr. T. Soukup, CSc. (revmatolog) , PharmDr. Petra Rozsívalová (klinický farmaceut); MUDr. Jan Hubeňák, Ph.D (psychiatr)
MUDr. K. Macka, CSc. Studenti se shromáždí u recepce interního pavilonu č. 10. Informátor vyvolá vnitřní linkou 402 003.
PharmDr.M.Maříková shromážděte se u vchodu do seminární místnosti fakultní lékárny,
PharmDr. P. Rozsívalová – shromáždíte se u vchodu do Dětské kliniky
Doc. T. Soukup, Ph.D Pavilon interních oborů – 4.patro - počkat před oddělením E, ev. zazvonit a vyžádat dr. Soukupa
Dr. J.Hubeňák, PhD. psychiatrická klinika – nahlásit se na recepci
S sebou poznámky a bílý (čistý) plášť, přezůvky (nejsou podmínkou)ú a průkaz studenta viditelně jej upevněte na plášti!
Na prvním semináři nebo praktiku dostanete průkaz s označením student, kde vypíšete Jméno a Příjmení a pod to datumy stáží 27.2.2020 – 30.5.2020 a budete jej viditelně nosit!!!
Last update: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (27.02.2020)
Course completion requirements -
Exam: student will select one topic concerning “three pillar theory”: 1/ mineral disturbances, 2/ orthostatic hypotension, 3/ bradycardia, 4/ hypoglycaemia, 5/ hypothyroidism, 6/ diarrhoea, 7/ obstipation, 8/ peptic ulcer, 9/ falls, 10/ esophagitis; 11/ depression, 12/ dementia, 13/ Parkinson sy, 14/ urine infection + 1 case from bed site teaching by SAFE algorithm approach. The case will be selected from case what the students was working on
Last update: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (03.02.2022)
Pokud budou hlavním lektorem kazuistiky přijaty a bude splněna docházka na semináře a praktická cvičení v nemocnici (100%), získá student zápočet.
Ke zkoušce se mohou hlásit studenti až za 14 dní po zaslání kazuistik učiteli a ten schválí jejich zpracování vhodné ke zkoušce. U zkoušky bude student prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a algoritmu Tří pilířů a budou aplikovat individuálně relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biopharmacie do řešení kazuistiky. Zkouška bude navazovat na zkoušku z Klinická farmacie 2.
Podmínky zápočtu:
1/ Vypracování kazuistik: 3 (na dvojici studentů) či 4 na trojici studentů ve Word (s komplexnější analýzou) a jejich prezentace v Poverpointu . Vše uložit do Moodle se vzorem skupina_podskupina_jméno_přijmeni_pořadové číslo kazuistiky 1….3…6
2/ Přijetí kazuistik ve word hlavním lektorem
3/ Splněna docházka na praktikách a na zápočtových seminářích (100%) (lektor u lůžka pacienta zaznamená účast na vizitku z FN z druhé strany datum a svůj podpis),
4/ Za každou absenci bude nutno zpracovat další kazuistiku.
5/ Prezentace vybraných kazuistik na zápočtových seminářích a obhájit závěry
6/ Odevzdat nosiče na vizitky na zápočtovém semináři
Podmínky zkoušky
1/ Získat zápočet
2/ Zkouška z Klinické farmacie 2
3/ Řešení kazuistiky zpracované na stážích s větším důrazem na algoritmy a teorii kolem nemoci a léčiv (kazuistiky budou použity ty, které jednotlivé skupiny řešily)
Zkouška Klinické farmacie 2 a řešení kazuistiky proběhnou současně. Bez teoretických základů nebude možnou zapsat zkoušku pouze z Klinicko – farmaceutické péče.
U zkoušky bude student prezentovat vybranou kazuistiku ze všech kazuistik zaslaných podskupinami skupin A - C; jejímž cílem bude prokázání znalostí z maximalizace účinku (to je dosahování cílů léčby) a dovedností při managementu minimalizace rizik farmakoterapie (NÚL, KI, a lékové interakce) a aplikace algoritmu SAZE. Při tom je požadováno i zvládnutí teorii Tří pilířů NÚ navozené konkrétním léčivem. Bude vyžadována individuální aplikace relevantních nástroje pro maximalizaci účinku a minimalizaci rizik (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, návrh úpravy farmakoterapii, režimová opatření a samoléčba pomocí OTC, potravních doplňků a zdravotnických prostředků). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biofarmacie do řešení kazuistiky. Zkouška bude navazovat na zkoušku z Klinické farmacie 2.
Zkoušku možno naplánovat od 2.5.2020 až do 30.6.2020 po domluvě. Ke zkoušce bude umožněn přístup k PC.
Last update: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (27.02.2020)
Literature -
Obligatory:
Walker, Roger Whittlesea, Cate (eds.). Clinical pharmacy and therapeutics. Edinburgh: Churchill Livingstone/Elsevier, 2012, 983 s. ISBN 978-0-7020-4294-2.
Last update: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
Povinná:
Walker, Roger Whittlesea, Cate (eds.). Clinical pharmacy and therapeutics. Edinburgh: Churchill Livingstone/Elsevier, 2012, 983 s. ISBN 978-0-7020-4294-2.
Praktické cvičení u lůžka pacienta a obecné a prezentační semináře . J.Vlček (Vlcek@faf.cuni.cz)
Last update: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (29.01.2018)
Praktické cvičení u lůžka pacienta a obecné a prezentační semináře . J.Vlček (Vlcek@faf.cuni.cz)
Last update: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (30.01.2018)
Requirements to the exam -
Student receive credit by full attending all seminars and was accepted 6 cases and active participation on seminars
Subject finish with oral exam. Student will present one of sending case and will show knowledge (theory) and skills how to minimize risk and maximize the effect and application of algorithm SAFE and algorithm “Three pillars” and will apply relevant tools for prevention and treatment: 1/ how to use medicines; 2/ medication adherence; 3/revision of pharmacotherapy; 4/ monitoring of effect of medicines and behavior or patients; 5/ lifestyle; 6/ self-medication with OTC drugs and food supplements. Exam will linked with Clinical pharmacy 2.
Last update: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (20.12.2017)
Pokud budou hlavním lektorem kazuistiky přijaty a bude splněna docházka na semináře a praktická cvičení v nemocnici (100%), získá student zápočet.
Ke zkoušce se mohou hlásit studenti po obdržení zápočtu po schválení tzaslaných kazuistik. U zkoušky bude student prezentovat vybranou kazuistiku ze zaslaných; jejímž cílem bude prokázání znalostí a dovedností při managementu rizik farmakoterapie a aplikace algoritmu SAZE a algoritmu Tří pilířů a budou aplikovat individuálně relevantní nástroje (způsob užití, lékovou adherenci, monitorování, revize farmakoterapie, životní styl a samoléčbu) při maximalizaci účinku (to je dosažení cílů farmakoterapie). Studenti při zkoušce budou testováni, jak umí aplikovat znalosti z farmakologie, farmaceutické péče a klinické farmacie 1 a 2 a biopharmacie do řešení kazuistiky. Zkouška bude navazovat na zkoušku z Klinická farmacie 2.
Last update: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (30.01.2018)
Syllabus -
Bedside teaching is managing on different internal department and on psychiatric department. The students have chance to study medical documentation of selected patients, to select relevant data to be able to evaluate rationality of pharmacotherapy. They have opportunity to talk with some selected patient to learn how to excavate subjective data for analyzing of potential drug related problems. Tutors on ward are serving attending physicians and clinical pharmacists. During this stay each group will prepare 6 cases/3 students and group 5 cases/2 students and will analyze pharmacotherapy and do risk minimization analysis with algorithm “SAFE” and individual ADR with theory of “3 pillars” and prepare detailed written version of their analysis (including theory of identified problems) in word and power-point presentation. Both will be send to main tutor of course. In seminars students train 3 pillar theorry of selected adversa drug reaction and relevant medicines
On the seminars they will discussed with main tutor of course some drug related problems and how to solve them (with help of voting system) and later on each particular group of students will present their cases and their proposal for risk minimization and analysis of rational pharmacotherapy will be discuss in around rest of students from their study group.
Last update: VLCEK/FAF.CUNI.CZ (03.02.2022)
Praktická cvičení u lůžka povedou zkušení učitelé v oboru – lékaři nebo kliničtí farmaceuti. Výuka bude probíhat v maximálně desetičlenných skupinách a studenti budou mít k dispozici zdravotnickou dokumentaci, možnost hovořit s pacientem a diskutovat problematiku s ošetřujícím lékařem nebo klinickým farmaceutem. Jejich cílem bude získat takto relevantní informace, které použijí v rámci algoritmu SAZE k odhalení signálů rizika (lékové problémy), k analýze rizika, změření rizika a způsob eliminace rizika preventivním opatřením anebo aktivním zásahem při manifestaci rizika. Studentům ve dvou a tříčlenných skupinách bude vždy přidělen při každém praktickém cvičení vždy jeden pacient, kterého takto zanalyzují a vše popíší do wordové prezentace s charakteristikou pacienta, anamnestickými údaji, s cílem léčby a pak provedou analýzu, zda je možné, aby cílů bylo dosaženo, a identifikují lékové problémy a jejich vhodnost řešení pomocí algoritmu SAZE. Při odhalení rizika konkrétního nežádoucího účinku využití algoritmus 3 pilířů. Každá skupina takto ve volném čase detailně strukturovaně zpracuje do wordové formy a zašlou hlavnímu vyučujícímu předmětu 6kazuistik/3člená skupina nebo 5kazuistik/2čelnná skupina. Vytvoří z každé kazuistiky PowerPointovou přehlednou prezentaci, kterou také před prezentačním seminářem zašlou hlavnímu lektorovi.
Na obecných seminářích budou procvičovány jednotlivé modelové lékové problémy a způsoby jejich minimalizace pomocí algoritmu SAZE a 3 pilířů a modelové kazustiky. Bude hodnoceno, zda byla vybrána relevantní data, jak je lékový problém teoreticky zpracován a zda studenti jsou schopni efektivně využít nástroje k maximalizaci účinku a minimalizaci rizik (k prevenci či léčbě) pomocí relevantních nástrojů: 1/ způsob užití léčiv; 2/ lékové adherence; 3/ monitorování účinků léčiv a chování pacienta; 4/ revize farmakoterapie; 5/ životní styl; 6/ samoléčba pomocí OTC léčiv a potravních doplňků