Function of communication, as a fuction of hearing, auditory pathway, cortical speech centres and their connections, represents complicated systém. Any disturbance of this systém has an influence on the development of verbal communication and,as a final result,lower quality of life. Hearing - investigation of hearing, screening of children with hearing loss, rehabilitation of hearing,hearing aids, cochlear implants - Central connections and brain - disturbance of speech that results from a lesion in the cortical speech centres or their connections with one another. Nuclear, infranuclear and muscular lesions, lesions of the extrapyramidal motor systém, lesions of the cerebellum and its connections.- Woice and speech - basic disorders of woice and speech, rehabilitation and treatment.
Last update: Stanislava Posnarová (07.02.2024)
Komunikační funkce zprostředkované sluchem, sluchovou dráhou-mozkem (aferentní část) mozkové asociace mezi centry sluch-řeč a další-spoje k organu hlasu (eferentní část komunikačního oblouku), představují složitý mechanismus, zajišťující člověku integraci do prostředí. Porucha na kterékoli úrovni znamená podstatné snížení kvality života, pokud k ní dojde perinatálně, může znamenat úplné vyřazení verbální komunikace s dopadem na rozvoj asociací v CNS a rozvoj celé osobnosti. Část pojednávající o sluchu - bude zahrnovat vyšetřování sluchu, metodiku zjišťování sluchových poruch, diagnostiku a záchyt u malých dětí. Seznámí s programem-rizikový novorozenec a sluch, nutnost zachycení zbytků sluchu, kochleární implantace, sluchadla, evokované potenciály a tím přejít do oblasti EEG a center mozek-sluchové centrum, senzorické poruchy, gnostické, fatické, význam aferentace z periferie po maturaci šedé kůry a asociací (význam kochleární implantace i z tohoto hlediska), co je nutné vyšetřit a jak v oblasti CNS aby se odhalila porucha tam (např. dítě se zbytky sluchu se implantuje, ale vlivem postižení mozku se komunikační oblouk nemůže realizovat). Řeč, hlas - poruchy centrální, periferní, jak lze napravit, reedukace, foniatrie, logopedie. Znaková řeč.
Entry requirements - Czech
Last update: Stanislava Posnarová (07.02.2024)
Vstupní podmínky: prerekvizity nejsou dány
Aim of the course - Czech
Last update: Stanislava Posnarová (07.02.2024)
Výstupy: 1. Student získá komplexní pohled na problematiku poruchy komunikačních funkcí. Jedná se o propojení znalostní z oboru otorinolaryngologie, teoretické znalosti z obecné otorinolaryngologie, foniatrie, otologie, logopedie a neurologie. 2. Student získá znalosti v problematice screeningu sluchu a vývoje řeči. Je seznámen s komunikací neslyšících, znakovou řečí.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Stanislava Posnarová (07.02.2024)
Zápočet:
Účast na přednáškách a praktických cvičeních s nejvýše 1 omluvenou absencí.
Znalost přednášené látky a náplně praktik ověřená ústním pohovorem při udělování zápočtu.
Syllabus - Czech
Last update: Stanislava Posnarová (09.02.2024)
Přednášející:
prof. MUDr. Viktor Chrobok, CSc., Ph.D.
MUDr. Jakub Dršata, Ph.D.
MUDr. Jana Krtičková
Mgr. Denisa Stránská
neurolog
Mgr. Jana Ježková
Přednášky (16 hod):
Otologie - anatomie a fyziologie sluchového analyzátoru, sluchové dráhy. Základní rozdělení sluchových poruch. Vyšetření sluchu. Možnosti chirurgické léčby poruch sluchu. (Chrobok, 3 hod.)
Postižení sluchu z pohledu foniatrie. Vyšetření sluchu pro korekci sluchovými přístroji. Možnosti rehabilitace sluchových poruch, sluchadla a sluchové pomůcky. Screening sluchu novorozenců (Early Hearing Detection and Intervention). Pedaudiologie - vyšetřování a korekce sluchu u dětí. Implantabilní sluchové prostředky. (Krtičková, 2 hod.)
Řeč - formy, evoluce, význam řeči při komunikaci, obory studia řeči.Anatomické a fyziologické předpoklady verbální komunikace. Vyšetření řeči - formální, strukturální anylýza, vyšetření ko-verbálního komunikačního chování. (Dršata, 2 hod.)
Poruchy řečové komunikace. Poruchy vývoje řeči - klasifikace, metody vyšetření, diagnostické postupy. Základní diagnózy narušeného vývoje řeči (dyslalie, dysfázie a dysartrie, rozštěpové vady a další morfologicky podmíněné poruchy řeči). Poruchy získané řeči - afázie, dysartrie. Logopedická diagnostika a terapie poruch řeči. (Dršata/Stránská, 2 hod.)
Neurologické aspekty komunikačních poruch. Neurologické příčiny poruch řeči a komunikace - diagnostika a klinický obraz, možnosti terapie. Neurologické vývojové poruchy spojené s poruchou vývoje řeči a komunikace. (neurolog, 2 hod.)
Psychologické aspekty poruchy komunikace. Psychologický vývoj dítěte s ohledem na vývoj řečových schopností. Psychologický profil pacientů s poruchou komunikace. Psychologické vyšetření před kochleární implantací. (Ježková, 2 hod.)
Hlas a jeho poruchy. Anatomie a funkce hrtanu, technika tvorby hlasu. Poruchy hlasu organické a funkční. Léčba hlasových poruch, fonochirurgie. (Dršata, 3 hod.)
Praktická cvičení a semináře (5 hod):
Vyučující:
MUDr. Jakub Dršata, Ph.D.
MUDr. Jana Krtičková
Možnosti vyšetření sluchu - audiometrie, BERA, EOAE, tympanometrie. Návštěva audiologického pracoviště, ukázka sluchadel a problematika jejich výběru a přidělování, vyšetřování nemocných s poruchou sluchu.
Možnosti vyšetření hrtanu, videostroboskopie, možnosti vyšetření hlasové funkce. Návštěva foniatrického pracoviště.
Literature - Czech
Last update: Stanislava Posnarová (07.02.2024)
Povinná literatura
Chrobok, V., Komínek, P., Plzák, J., Čelakovský, P. a kolektiv: Otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku (učebnice), 2022, Tobiáš 1. vydání, ISBN 978-80-7311-205-9
Dršata J. a kolektiv: Foniatrie - sluch, monografie 2015, ISBN 978-80-7311-159-5
Dršata J. a kolektiv: Foniatrie - hlas, monografie 2011, ISBN 978-80-7311-116-8
Hybášek I., Vokurka J.: Otorinolaryngologie (učebnice pro VŠ), 2006, ISBN 80-246-1019-1
Hybášek I.: Ušní, nosní a krční lékařství, 1999, ISBN 80-7262-017-7