|
|
|
||
Historie psychiatrie, organizace psychiatrické péče, klasifikace duševních poruch, příznaky duševních poruch, psychofarmakologická léčba, léčba psychologickými prostředky a psychoterapie, biologická léčba v psychiatrii, psychosociální léčba, stigma duševních poruch, právní problematika v psychiatrii, práva duševně nemocných, akutní stavy v psychiatrii.
Last update: Hájková Libuše, Mgr. (21.01.2025)
|
|
||
Studenti znají příznaky i syndromy jednotlivých duševních onemocnění, aby při vyšetření pacienta dokázali stanovit nejpravděpodobnější diagnózu. Studenti jsou schopni realizovat empatický rozhovor s pacienty a jeho prostřednictvím od pacientů odebrat anamnestické údaje nezbytné k realizaci psychiatrického vyšetření. To znamená zjistit stručný souhrn obtíží, kdo je k vyšetření a léčbě doporučil, kdo je k léčbě přijal, s jakou diagnózou, kolik psychiatrických vyšetření nebo hospitalizací již absolvovali. Umí odebrat rodinnou a osobní anamnézu. Umí odebrat osobní psychiatrickou anamnézu. Jsou schopni zjistit anamnézu užívání návykových látek a hráčství. Studenti jsou od pacientů schopni rozhovorem zjistit subjektivní vývojové obtíže a subjektivní prožívání dětství a dospívání. Jsou schopni zjistit dosavadní průběh vzdělání a školní docházky, dosavadní průběh zaměstnání a fungování pacienta v pracovním kolektivu. Jsou schopni odebrat sexuální a matrimoniální anamnézu, sociální anamnézu a zeptat se pacientů na jejich dosavadní právní problémy. Studenti jsou schopni zjistit od pacientů jejich zájmové činnosti, absolvování vojenské služby a vlastnictví řidičského i zbrojního průkazu. Jsou schopni zjistit od pacientů subjektivní názor na jejich povahové rysy a další plány do budoucna.
Při realizaci psychiatrického vyšetření studenti v rozhovoru dokáží zjistit všechny okolnosti nynějšího onemocnění, které jsou potřebné ke zjištění příznaků a jejich časového rozvoje u pacientů. V rámci psychiatrického vyšetření jsou studenti schopni orientačně vyšetřit pozornost, krátkodobou i dlouhodobou paměť, pracovní paměť, abstraktní myšlení a intelekt.
Studenti jsou po vyšetření pacienta schopni sepsat objektivní psychiatrický stav nemocného s využitím psychopatologické terminologie. Přitom dokáží u nemocného popsat vzhled, vztah k vyšetření, řeč, chování, vědomí, orientaci, pozornost, psychomotorické tempo, náladu, vnímání, myšlení, pudy, paměť a intelekt, premorbidní osobnost a náhled na nemoc. Jsou schopni popsat přítomné syndromy. Po vyšetření pacienta dokáží rozvést diferenciální diagnostiku s uvedením argumentů pro a proti u jednotlivých pravděpodobných diagnóz. Jsou schopni stanovit nejpravděpodobnější diagnózu nemocného a stanovit plán doplňujících vyšetření k jejímu potvrzení. Tj. laboratorní, zobrazovací, funkční, sociální a případně doplnění objektivní anamnézy (tzv. heteroanamnézy). Jsou schopni stanovit plán léčby nemocného s využitím psychofarmak, stimulačních metod léčby, sociální a pracovní rehabilitace.
Last update: Hájková Libuše, Mgr. (21.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura
Doporučená literatura
Last update: Hájková Libuše, Mgr. (21.01.2025)
|
|
||
Zápočet: Aktivita při výuce, osvojení si základních pojmů z psychopatologie, splnění závěrečného testu. Sepsání a odevzdání zápočtového chorobopisu. Povolena je maximálně jedna absence, omluvenka je nutná zaslat předem na e-mail sekretářky katedry. V případě vyšší absence je nutné si praktika nahradit individuálně nebo vypracování eseje na lékařem přidělené téma. Požadovaná úspěšnost v testu je 12 bodů, na splnění testu jsou tři pokusy.
V případě opakování studijní povinnosti se uznává docházka pokud je odchozena, a pokud je sepsán zápočtový chorobopis, bude uznán také. V aktuálním roce je potřeba napsat zápočtový test. Last update: Hájková Libuše, Mgr. (21.01.2025)
|
|
||
Všeobecné lékařství, 4. ročník, letní sem. Povinný předmět
Přednášky Historie psychiatrie. Etiopatogeneze a klasifikace duševních poruch. Organizace psychiatrické péče. Stigma. Právní postavení duševně nemocných. Poruchy vědomí. Poruchy myšlení. Poruchy emotivity. Poruchy vnímání. Poruchy vůle a jednání. Suicidální jednání. Poruchy intelektu. Poruchy paměti. Psychopatologické poruchy osobnosti. Léčba duševních onemocnění I Léčba duševních onemocnění II
Přednášející
MUDr. Petr Hrubeš Prof. MUDr. Jiří Masopust, Ph.D. MUDr. Ivan Tůma, CSc. Prof. MUDr. Jan Libiger, CSc. MUDr. David Bayer MUDr. Jan Hubeňák, Ph.D. Praktická cvičení a semináře - Témata Anamnéza u psychiatrického vyšetření, orientační vyšetření kognitivních funkcí + Nynější onemocnění, objektivní psychiatrický nález. Demonstrace vyšetření nemocného vyučujícím. (BOZP) Psychologické testy. Vyšetření nemocných studenty. Léčba chronicky duševně nemocných. Naléhavé stavy v psychiatrii I. Vyšetření nemocných studenty. Vyšetření nemocných studenty. Naléhavé stavy v psychiatrii. II. Vyšetření nemocných studenty. Duševní příznaky u tělesně nemocných. Vyšetření nemocných studenty. Laboratorní vyšetření a pomocná vyšetření u psychicky nemocných Vyšetření nemocných studenty. Vyšetření nemocných studenty. Léčba chronicky duševně nemocných. Rozbor zápočtového chorobopisu, test, zápočet.
Vyučující prof. MUDr. Ladislav Hosák, Ph. D. MUDr. Petr Hrubeš Prof. MUDr. Jiří Masopust, Ph.D. MUDr. Ivan Tůma, CSc. Prof. MUDr. Jan Libiger, CSc. MUDr. Věra Bažantová MUDr. Patricie Hubáčková MUDr. František Skakun MUDr. Kristýna Ledererová MUDr. Vojtěch Bílek MUDr. David Bayer MUDr. Barbora Doudová MUDr. Mária Grajcárová Dr. Volodymyr Lohoida Dr. Iryna Lohoida MUDr. Jan Hubeňák, Ph.D. MUDr. Birgita Slováčková, Ph.D. MUDr. Anna Formanová MUDr. Zuzana Laskovská MUDr. Nikola Moravcová MUDr. Kamila Růžková MUDr. Martina Šarounová Last update: Hájková Libuše, Mgr. (21.01.2025)
|
|
||
Vstupní požadavky předmětu Psychiatrie: Studenti absolvovali výuku propedeutiky ve vnitřním lékařství a chirurgii. Znají základy komunikace s pacientem. Jsou schopni prostřednictvím rozhovoru s pacientem odebrat rodinnou, osobní, lékovou a sociální a pracovní anamnézu. Studenti jsou schopni provést fyzikální vyšetření pacienta. Studenti absolvovali výuku v předmětu Farmakologie a znají rozdělení psychofarmak na jednotlivé skupiny podle účinku. Studenti znají mechanismus účinku, indikace i nežádoucí účinky psychofarmak. Studenti absolvovali a průběžně se účastní přednášek v předmětu Psychiatrie. Před započetím docházky do praktických cvičení si nastudovali rozdělení duševních poruch na skupiny organických, návykových, psychotických, afektivních, neurotických, behaviorálních, poruch osobnosti, mentálních retardací, vývojových poruch a poruch s počátkem v dětství. Studenti znají základní příznaky těchto diagnostických skupin. Last update: Hájková Libuše, Mgr. (21.01.2025)
|